2537
Sök

Ingen bas men basarna pumpar.

43 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Hej!

Jag har ett problem med mina basar. Jag testade för ett tag sen att bara snabbt koppla in en annan bas (någon MDS 10"), så jag kopplade ur den ena av mina och spelade lite. När jag sen kopplade tillbaka märkte jag efter en stund att jag knappt hade någon bas över huvud taget. Har också märkt att steget blir något sjukt varmt (Vet dock inte om det blivit det tidigare när jag spelat). Jag har kollat inställningar på både HU och slutsteg, men det kommer knappt någon bas, även om elementen fortfarande rör sig.

jag använder:
Slutsteg: GAS ALPHA X500.1
Element: GAS 900ALPHA210
Elementen sitter i en sluten låda på 38 liter. (allt köptes som ett paket till min förra bil, jag ska köpa bättre grejer när min ekonomi tillåter^^)

Tacksam för svar, hoppas jag inte utelämnat någon viktig info.

98 Inlägg
22 juni 2009
Du har antagligen fas-vänt någon av basarna så dom tar ut varandra... kolla över din kabeldragning till basarna så du verkligen har kopplat rätt på +&- på båda basarna,

43 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
Detta har jag också kollat upp smile

Glömde dock skriva att slutsteget jag kör med är ett mono-steg, samtidigt som jag fortfarande har 2 terminaler i lådan, så jag har ju "snurrat" ihop mina högtalarkablar vid slutsteget från elementen, har detta en långvarig negativ påverkan? har spelat med det så sen i februari ungefär.
Senast redigerat av Kentgoran (22 juni 2009)

21 761 Inlägg
22 juni 2009
Om du provar att koppla ur ena basen igen och bara låter den andra basen spela, hur låter det då?
Lyser det någon protectionlampa på steget?

När ett steg blir onormalt varmt så beror det troligast på för låg impedans eller dålig kylning, kolla så att inte någon av högtalarkablarna vid steget råkar kortsluta mot varandra. smile

43 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du provar att koppla ur ena basen igen och bara låter den andra basen spela, hur låter det då?
Lyser det någon protectionlampa på steget?

När ett steg blir onormalt varmt så beror det troligast på för låg impedans eller dålig kylning, kolla så att inte någon av högtalarkablarna vid steget råkar kortsluta mot varandra. smile

Som sagt, jag har ju tvinnat ihop pluskablarna i varandra (eftersom det är ett mono-steg), och minuskablarna i varandra ut från steget, så dom ligger ju ganska kraftigt i varandra. men plus ligger inte ihop med minus. smile Ska testa att koppla ur ena basen imorgon, lite väl trött just nu:D har inte noterat att någon protectionlampa har lyst iaf. smile

jobbar påre
751 Inlägg
24 juni 2009
helt hundra på att du inte fasvänt dessa då?
men testa med en bas..tror inte de är nå problem med basarna:) är helt enkelt bara nån slag inställning;D

du har inte lagt steget på väldigt låg freqvens så att basarna slår mkt men ger inte av sig nå större ljud..smile

43 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Pro_fxr skrev:
helt hundra på att du inte fasvänt dessa då?
men testa med en bas..tror inte de är nå problem med basarna:) är helt enkelt bara nån slag inställning;D

du har inte lagt steget på väldigt låg freqvens så att basarna slår mkt men ger inte av sig nå större ljud..smile

Jag är helt hundra smile

För idag när jag spelade så funkade dom prima igen. Förstår inte riktigt alls, men nu fungerar det, för tillfället iaf. Ska även dra ut kablar och tvinna om för säkerhets skull :> Tack för hjälpen! smile

jobbar påre
751 Inlägg
25 juni 2009
kolla så de inte är lågnivån..så att den kortsluter mot jorden..då blir de inge bra=) de kan skapa frekvensgångar så basarna rör sig...smile

43 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
Testat glapp i lågnivån, och alla andra kablar, för säkerhets skull. Även kollat så inga sladdar går emot varandra. Vet inte vad som var det tidigare felet, funkar fortfarande prima iaf smile

55 Inlägg
6 mars 2012
hej jag har samma problem i min bil köpte nya basar och koppla in men får ingen bas kopplade tillbacka dom andra samma problem!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 mars 2012
Fasfel. Koppla om plus och minus till en av basarna (inte båda) så ska du se att det blir bas. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

55 Inlägg
7 mars 2012
jag har testat med et batteri så man ser vilker håll dom slår och det e rätt så det e inte fel kopplat!håller på att bli galen snart det funkade innan jag kopplade ut och bytte basar!men när jag kopplade tillbacka dom gammla så funkade inte dom heller....mvh

Sök