4074
Sök

Olika dimensioner på sommar- och vinterdäck

542 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
Undrar varför sommardäcken är 175/70-13 och vinterdäcken är 155/80-13? Ska inhandla nya vinterdäck och undrar om dom måste vara i 155/80 eller om det funkar lika bra med 175/70?

443 Inlägg
7 mars 2012
Sommardäcken är 2 cm bredare och har lägre profil, det är ganska vanligt. De nya vinterdäcken bör vara 155/80, vet inte om man kan kränga på fel storlek när det är så stor skillnad.

Edit: Profilen(80eller 70) bör inte vara någon skillnad.
Senast redigerat av reeLay (7 mars 2012)

KHRacing
7 mars 2012
Mindre hjul o smalare däck = bättre grepp på vintern.
enkel mattematik

680 Inlägg
7 mars 2012
du får ändra 5% på rulldimetionen på vad den är reggade med..så ändrar du till bredare så blir de lägre profil, men de har din däckhandlare koll på

KHRacing
7 mars 2012
demk skrev:
du får ändra 5% på rulldimetionen på vad den är reggade med..så ändrar du till bredare så blir de lägre profil, men de har din däckhandlare koll på

Totalt felaktigt.
du får sätta 32" hjul på din bil om du vill det.

så länge som det ej tar emot när det fjädrar ut/in, samt ej tar i när det svänger
& att du som förare kan intyga att hastighetsmätaren visar inom de 5% smile

251 Inlägg
7 mars 2012
KHRacing skrev:
demk skrev:

Totalt felaktigt.

så länge som det ej tar emot när det fjädrar ut/in, samt ej tar i när det svänger

Du har totalt fel!! Du får nästan ha vilka hjul du vill bara du inte ändrar spårvidd och håller dig inom +/- 5% av omkretsen på hjulen som bilen är reggad med!!

/TiGgR.
Senast redigerat av TiGgR (7 mars 2012)

680 Inlägg
7 mars 2012
KHRacing skrev:
demk skrev:

Totalt felaktigt.

ok men på våran däckfirma så ändrar vi inte mer än 5 %

KHRacing
7 mars 2012
TiGgR skrev:
Du har totalt fel!! Du får nästan ha vilka hjul du vill bara du inte ändrar spårvidd och håller dig inom +/- 5% av omkretsen på hjulen som bilen är reggad med!!

/TiGgR.

däck o fälgsreglerna släpptes det på för cirka 4 år sedan, sedan att alla inte är up-to-date är inte mitt fel, ber om ursäkt om mitt inlägg kunde tolkas som jag var negativ till att du hade fel, det var ej meningen.

bara att kontrollera det jag skrivit med RÄTT MYNDIGHET så får du samma svar som jag gett ovan.

Självklart skall ändring av spårviss registreringsbesiktigas, vilket man ej kan göra på ett Helfordonsgodkänt fordon,
så storleksmässigt är det inte så jättemkt man kan göra. men en Nissan Micra med 14" är det fullt lagligt att exempelvis lägga på på 19". så länge.... då.. som spårvidd respektive hastighetsmätaren "stämmer" inom 5%

de dimensionerna som står i regpapprena är bara rekommendationer.

Ha en trevlig kväll /
...........................Kristian

680 Inlägg
7 mars 2012
KHRacing skrev:
TiGgR skrev:

/TiGgR.

däck o fälgsreglerna släpptes det på för cirka 4 år sedan, sedan att alla inte är up-to-date är inte mitt fel, ber om ursäkt om mitt inlägg kunde tolkas som jag var negativ till att du hade fel, det var ej meningen.

bara att kontrollera det jag skrivit med RÄTT MYNDIGHET så får du samma svar som jag gett ovan.

Självklart skall ändring av spårviss registreringsbesiktigas, vilket man ej kan göra på ett Helfordonsgodkänt fordon,
så storleksmässigt är det inte så jättemkt man kan göra. men en Nissan Micra med 14" är det fullt lagligt att exempelvis lägga på på 19". så länge.... då.. som spårvidd respektive hastighetsmätaren "stämmer" inom 5%

de dimensionerna som står i regpapprena är bara rekommendationer.

Ha en trevlig kväll /
...........................Kristian

de var väl de jag skrev ?? inom 5 %

KHRacing
7 mars 2012
demk skrev:

jag förutsatte att folk fattade den biten med ET/spårvidd, men såklart borde jag skrivit det med, eller hur ?

542 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
I regbeviset står det 175/70-13 men ni rekommenderar 155/80-13 ändå alltså?

KHRacing
8 mars 2012
absolut

542 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
Cool, tack för hjälpen.

251 Inlägg
8 mars 2012
KHRacing skrev:
demk skrev:

jag förutsatte att folk fattade den biten med ET/spårvidd, men såklart borde jag skrivit det med, eller hur ?

Nej du skrev att han kunde sätta på vilka hjul som helst!! 32 tummare om han ville det!!
Men det går ju inte, man får bara avvika +/- 5% från det bilen är reggad med!!

Så hans bil som är reggad med 175/70-13 kan ha MAX 195/30-19 däck!!
Då ligger han +4,2% mot det bilen är reggad med!!

Sen står det även andra rekomenderade dimensioner i regbeviset åxå men det står även ett som gäller som utgångspunkt för de +/- 5% som man ska hålla sig till!!

/TiGgR.

Sök