Kylarvätskan är ovanför "max".

Minlillagolf
9 mars 2012 · 26 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176236/176236-1f0a81938d74e48575e3b9b11231998c.jpg


Hej,

Är det farligt om kylarvätskan är ovanför maxstrecket som på bilden? Kan man tömma den på något sätt i så fall?

Varma Hälsningar
Maria
Tunestream
9 mars 2012 · 265 Inlägg

Kylarvätskan ser ganska mörk ut. Kanske har toppackningen gått och tryckt ut olja i kylsystemet?

Man brukar kunna tömma kylarvatten genom en avtappningsplugg under kylaren.

Minlillagolf
9 mars 2012 · 26 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176236/176236-2d226ee5198c067c6387e38974dc4f95.jpg


Åh nej, tänk om det har hänt! Jag köpte bilen igår sad

Oljestickan ser ut så där, och nu när du sa det om att läcka ut olja blev jag givetvis jätterädd. Han sa att han just bytt oljan. Blir jätteoroad nu.

Vad kan hända i så fall?

Varma Hälsningar
Maria
olof102
9 mars 2012 · 342 Inlägg

Du behöver nog inte vara orolig.

Att ha för mycket vatten i expansionskärlet är i regel ofarligt. Som du ser på din egen bild är där ett rör anslutet till plastkärlet strax ovanför vattennivån.
Det kallas skvallerrör. När vattennivån når upp dit, vilket det kan göra när vattnet värms upp, kommer det rinna ner där.

Vissa bilar har även en inbyggd ventil i locket till expansionskärlet som öppnas vid för högt tryck i kylsystemet, och vattnet kan spruta ut.

Är du nyfiken kan du ju kika lite på färgen på vattnet.
Luktar vätskan något speciellt, t.ex. avgaser eller olja?
Öppna locket med kall motor, starta motorn och se om det bubblar?
Drar den vatten?

Senast redigerat av olof102 (9 mars 2012)

Minlillagolf
9 mars 2012 · 26 Inlägg

Jag får väl göra det sen när det blir ljust och jag kan se hur färgen ser ut....

Suck.... Det här känns inte bra... hmm

Varma Hälsningar
Maria
impresst 2fast4you
9 mars 2012 · 371 Inlägg

tja oroa dig inte ett dugg för detta med vattnet. går bilen bra utan att gå upp i för mycket temp så låter du locket sitta kvar=) angående oljan som du skrev om i en annan tråd. står det min eller max på stickan? fyll på olja tills det är uppe på max. kolla först när bilen står plan. dra upp stickan torka av, sätt tillbaka kolla nivån. är det neranför min fyller du på en liten skvätt. i regel går den en liter mellan min o max. mvh fredrik=)

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
Minlillagolf
9 mars 2012 · 26 Inlägg

Tack för svaren.

Ja, jag får fylla på oljan imorgon och se. Bilen kanske inte är helt fördärvad. Blir så orolig bara. Ska nog ta med mig någon nästa gång jag köper bil. Men men den kanske rullar ett tag till. Jag får hålla tummarna.

Varma Hälsningar
Maria
impresst 2fast4you
9 mars 2012 · 371 Inlägg

tror absolut inte det är nån fara=) golf brukar va seglivade=)

haru kört fast eller
Ford f350 super duty "lillen" (2003)
Minlillagolf
10 mars 2012 · 26 Inlägg

Haha jag får hoppas hon har några liv till att ta på smile

Varma Hälsningar
Maria
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
10 mars 2012 · 5 650 Inlägg

de där med färgen på expantions kärlet inte bara så sliten burk och den blå glykolen så de ser dumt ut när man tittar genom burken?..

varit med om bilar där den blå sett svart ut genom burken men tittar man ner i bruken så är den helt blå bara.
samma sak med bilar som haft den gröna glykolen har sett piss gul ut genom burken men vart så grön den ska vara i.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang