4244
Sök

Motorbyte S70!!!

82 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#1
Tjena, ska byta motor i min s70 t5  då ena cylindern tar in stora mängder olja, drog slutsatsen att byta är i stort sett billigast, men funderar på att köpa en R motor med lite vassare koppling och kolvar vad jag hört? är ingen fnatiker på dessa motorer så lite info eller ett par nya kompisar som vill tjöta ihop något bra med mig vore kanon smile


all hjälp sökes smile tack på förhand smile
Senast redigerat av Lajnitz (10 mars 2012)


546 Inlägg
11 mars 2012
#2
hur mkt hästar vill du komma upp i? kanske fundra på en hel smidd motor?smile

8 250 Inlägg
11 mars 2012
#3
Det är inte så att det bara är någon ventiltätning som gett sig då? Ingen större mening att köpa en r-motor, i alla fall inte om pratar 2,3 liters då dem är i stort sett identiska med T5-motorn. Men får man den billigt och den är i bra skick så varför inte. Kolvarna är dock inte det första man ska vara orolig för oavsett vilken av motorerna man väljer, det är vevstakarna som är klena, och det är samma skräp i alla fram till00 när volvo började göra om motorerna.

Dessutom så kan det u faktiskt vara mening med att byta koppling ändå eftersom man innan man sätter i nya motorn ändå lär bort med den så man kan byta bakre vevaxeltätningen vilket man bör göra då när man har chansen.


82 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#4
Marlboroman skrev:
Det är inte så att det bara är någon ventiltätning som gett sig då? Ingen större mening att köpa en r-motor, i alla fall inte om pratar 2,3 liters då dem är i stort sett identiska med T5-motorn. Men får man den billigt och den är i bra skick så varför inte. Kolvarna är dock inte det första man ska vara orolig för oavsett vilken av motorerna man väljer, det är vevstakarna som är klena, och det är samma skräp i alla fram till00 när volvo började göra om motorerna.

Dessutom så kan det u faktiskt vara mening med att byta koppling ändå eftersom man innan man sätter i nya motorn ändå lär bort med den så man kan byta bakre vevaxeltätningen vilket man bör göra då när man har chansen.

ingen aning hur man kollar upp om det är ventiltätningen, har noll koll på den biten,   okej så en vanlig t5 eller R spelar ingen roll alltså, och ja koppling bör man väl byta om man inte är dumsnål smile  hur funkar det med awd och automat bilars motorer behöver man göra om något på dom eller är det också bult on?


82 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#5
ante123 skrev:
hur mkt hästar vill du komma upp i? kanske fundra på en hel smidd motor?smile

jag ser fwd lite som glidar bil men ställa upp laddet så man har en 300 är väl lagom så får man se senare smile


8 250 Inlägg
11 mars 2012
#6
Lajnitz skrev:
ingen aning hur man kollar upp om det är ventiltätningen, har noll koll på den biten,   okej så en vanlig t5 eller R spelar ingen roll alltså, och ja koppling bör man väl byta om man inte är dumsnål smile  hur funkar det med awd och automat bilars motorer behöver man göra om något på dom eller är det också bult on?

Det finsn väl egentligen bara 2 varianter där. Plocka av insug / grenrör och kolla om ventilskaften är oljiga eller så plockar man av toppen helt. Motorer som har haft automat lär man byta svänghjul på och awd-har ett annat block men dem passar. Man kan dock med ett awd-block råka ut för att behöva byta främre motorfästet och/eller kapa bort ett fäste på baksidan av blocket för att få fast lådan.


82 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Lajnitz skrev:
ingen aning hur man kollar upp om det är ventiltätningen, har noll koll på den biten,   okej så en vanlig t5 eller R spelar ingen roll alltså, och ja koppling bör man väl byta om man inte är dumsnål smile  hur funkar det med awd och automat bilars motorer behöver man göra om något på dom eller är det också bult on?

Det finsn väl egentligen bara 2 varianter där. Plocka av insug / grenrör och kolla om ventilskaften är oljiga eller så plockar man av toppen helt. Motorer som har haft automat lär man byta svänghjul på och awd-har ett annat block men dem passar. Man kan dock med ett awd-block råka ut för att behöva byta främre motorfästet och/eller kapa bort ett fäste på baksidan av blocket för att få fast lådan.

ofan, och om det skulle vara ventitätningarna är det något man kan lösa själv eller vad kostar det att få det gjort?
och man ska alltså leta efter en vanlig t5 som varken varit till aut eller awd? smile


8 250 Inlägg
11 mars 2012
#8
Lajnitz skrev:
ofan, och om det skulle vara ventitätningarna är det något man kan lösa själv eller vad kostar det att få det gjort?
och man ska alltså leta efter en vanlig t5 som varken varit till aut eller awd? smile

Det beror helt på hur mycket amn vill göra själv och hur mycket man kan och hela den biten. Men många skulel klara av det själv. Det är bara att leta efter ett 2,0 eller 2,3 liters turboblock för enkelrhets skulll. Köper du motorn från en autmat får du flytta över svänghjulet du har nu.


82 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
Lajnitz skrev:
ofan, och om det skulle vara ventitätningarna är det något man kan lösa själv eller vad kostar det att få det gjort?
och man ska alltså leta efter en vanlig t5 som varken varit till aut eller awd? smile

Det beror helt på hur mycket amn vill göra själv och hur mycket man kan och hela den biten. Men många skulel klara av det själv. Det är bara att leta efter ett 2,0 eller 2,3 liters turboblock för enkelrhets skulll. Köper du motorn från en autmat får du flytta över svänghjulet du har nu.

jo allting är enkelt om man bara kan det, men får väl ta och skruva bort insuget/grenröret och kolla någon dag då, är det 100% ventiltätningarna om det är olja vid något utav platserna isåfall  smile?



Sök