2872
Sök

Volvo 940 svårtstartad när den är varm.

Game On!
244 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#1
Jag har fått ett jobbigt problem med 940in. Den startar vanligtvis alltid direkt på första försöket, även om det är 20 minus ute.
Men nu har den börjat jävlas. Om bilen är varm och man stänger av den, och försöker starta den igen inom en kort stund så går det inte. Den bara tuggar på starten. Typfallet är att man åker o tankar, stänger av bilen och sen när man ska starta igen så går det inte. Om man väntar kanske 5-10 minuter till startar den direkt utan problem. Bilen går kanon annars. inga andra symptom så ja har svårt o fatta vad det är som gör att den beter sig som den gör?

Någon som har en idé om vad det kan bero på?


2 174 Inlägg
11 mars 2012
#2
hände mig exakt sådär fast på en saab, det var någon nisse som tagit bort backventilerna i soppa ledningarna, som sitter fast på bensinpumpen, så bensinen rann tillbaka till tanken, sen fick man mala som fan för få fram soppan igen, när den var kall så choka han så då starta den direkt. bytte anslutningar hade aldrig problem igen. värt kolla!


Game On!
244 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#3
okey, konstigt! tack för tipset men tvivlar på att någon har meckat på den här, köpte den från en gammal gubbe som dött, o bilen har funkat kanon sen ja köpte den för nått år sen.

Spontant känns det som om de kanske är dålig kontakt nånstans/glapp i någon givare/kablar som gör det. Har försökt ruska runt i motorutrymet, knacka på Lmm och dra los kontakten till den o lite så. men utan framgång.


537 Inlägg
11 mars 2012
#4
En defekt vevaxelgivare brukar resultera i detta problem.


55 Inlägg
11 mars 2012
#5
Jag tror ditt problem sitter i systemreläet/bränslepumpsreläet... Det vita reläet i relähållaren...

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003

Game On!
244 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#6
Okey, för det händer som sagt bara ibland, och när den är varm. och om man väntar lite går den hur fint som helst utan att man har gjort något. men får kolla på givarna och det där reläet o se om det går o se något.

Tack för svaren smile


1 008 Inlägg
11 mars 2012
#7
Bränslepumpsrelät och spridarrelät (på expansionskärlet) är mycket troliga felkällor, fram med lödpennan och löd om dessa, eller byt dem.

Men som saab-karlsson skriver så finns även risk att det är vevaxelgivaren som spökar, det kan du enklast se genom att kolla om du har gnista eller inte när den inte vill starta, dock är det inte så vanligt att den reagerar på värmen, betydligt vanligare med relänas lödningar.


537 Inlägg
12 mars 2012
#8
240bns skrev:
Bränslepumpsrelät och spridarrelät (på expansionskärlet) är mycket troliga felkällor, fram med lödpennan och löd om dessa, eller byt dem.

Men som saab-karlsson skriver så finns även risk att det är vevaxelgivaren som spökar, det kan du enklast se genom att kolla om du har gnista eller inte när den inte vill starta, dock är det inte så vanligt att den reagerar på värmen, betydligt vanligare med relänas lödningar.

alla bilar jag har felsökt som haft defekt vevaxelgivare har inte startat när dom vart varma, men när dom svalnat lite så startar dom.



Sök