Eftersom dom flesta (läs alla) svar handlat om hurvida det är "värt" att utbilda sej samt att TS faktiskt verkar ha löst den biten tänkte ja ge exempel på mitt arbete som lastbilschaufför då TS efterfrågade detta.
Nu kör ja åt ett åkeri som utgår från Örje i Norge (utanför Töcksfors).
Oftast kör jag:
18:00 Örje - Där jag hämtar lastbilen, upplastad (oftsats med fisk från nordnorge) av en av mina norska kollegor.
18:10 - Tullen, allt ska självklart förtullas!
20:00 - Karlstad kan va ett stop här ibland, lasta eller lossa nån enstaka pall hos en grossist (ensam, stället är stängt och jag får klara mej själv med trucken)
22:30 - Örebro, tanka lastbilen
23:30 - Arboga, förutsatt att allt flutit på som de ska, ofta rast här i 30 min för att få köra vidare (15min togs på tullen)
02:00 - Sthlm. Oftast är ja framme nu och antingen lägger mej i lastbilen o sover, för att lossa på morgonen, eller så knallar ja upp till lägenheten som åkeriet hyr och lägger mej där. Dom dagarna ja har lots (en kille som bor i STHLM kommer och hämtar min lastbil kl.03:00, kör ut allt ja har på, samt lassar upp den) sover ja i lägenheten och lotsen ringer när han är klar och ja får åka hem.
Hemfärd!
11:00 - 13:00 Får tillbaka lastbilen
Fyra timmar senare är jag i Karlstad och har 45 minuter rast.
Ytterligare 2,5 timmar senare har ja hämtat tullpapper på kontoret, tankat upp lastbilen och tullat in i norge.
Tar då personbilen och åker hem
Dagen efter kommer en norsk kollega och hämtar lasbilen, kör ut de ja har på, fyller upp den med fisk igen och kl.18:00 är ja där och börjar nästa tur
Varannan vecka kör ja tre turer, d.v.s
Sön - mån
Tis - ons
tors - fre
följt av helgvila till måndag eftermidda
den veckan kör jag
mån - tis
ons - tors
följt av helgvila så ja har körtid på sönda eftermidda då ja ska ut igen!
Så lunkar de på, ja är helnöjd!
Inte riktigt alltid de är till sthlm, ibland är de södetälje, flen eller nått annat ställe, men oftast som sakt Sthlm.
Och det är inte heller riktigt alltid lotsen lastat upp lastbilen åt mej, ibland får ja lasta på hemvägen, typ västerås, örebro och karlstad, eller ner mot Mantorp och mjölby, men det är så sällan så de gör mej inte mycket
Finns många både för och nackdelar men att köra såpass långa turer (47-48 mil enkel väg)
Fördelar:
Traktamentet lyfter upp lönen en del
Veckorna går ruskigt snabbt
Man åker bara till eller från jobbet varannan dag, slipper tanka så mycket
Jag är helt utvilad när helgerna kommer, o hinner därför hitta på massa saker om ja vill, dels eftersom man MÅSTE ha 9 timmar dyngsvila och dels för att ja inte anstränger mej fysiskt (då ja ofta har lots)
Nackdelar:
Man är inte hemma spec mycket på veckorna
de blir nog lätt att man "missar" sin partner då man kommer hem på kvällen, då partnern kanske ska lägga sej, och på morgonen så kanske partnern går i skola / jobbar och inte kommer hem förens 17:00 och då ska man själv åka och jobba.
det är väldigt lätt att skippa matlådan för man vet att de finns ställen efter vägen att stanna på, och den maten är ju inte alltid allt för snäll mot den såkallade figuren
Men som ja skrev tidigare så passar de både mej väldigt bra just nu.
Sen kan ja aldrig tro att ja tänkt köra såhär resten av livet, men de får vi vel se
Sjukt mycket bättre och mindre påfrestande än distrubution som ja körde tidigare.
Kunde jobba 14-15 ibland 16 timmar och ändå inte vara uppe i mer än 3-4 timmar i körtid, och det är enligt mej för lite eftersom ja utbildade mej till lastbilschaufför, inte nått annat
Ber om ursäkt för den sjukt långa texten, men här är iaf ett exempel på hur de kan se ut!
Ha de gött o lycka till med utbildningen!
/AndreasLiljemark