2873
Sök

Mappa en b230fk

124 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#1
någon som vet vart man kan mappa bilen? och hur mkt kostar det ungefär? går i skolan och har inte världens bästa ekonomi:P det kanske är ngn här på forumet som kan mappa en bil? isf hör av er:)

MVH Jacob

1 365 Inlägg
9 mars 2012
#2
Det är ofta väldigt dyrt... du kan ofta köra med fultricket i en gammal volvo och använda en bränsletrycksregulator och bredbandslambda särskilt om du kan meka lite. Ställ upp eller sänk bränsletrycket tills du tycker att lambda/AFR ser helt ok ut efter dina behov. Det blir såklart aldrig lika bra som att mappa men det kostar oftast minst 7000

Yacco skrev:
någon som vet vart man kan mappa bilen? och hur mkt kostar det ungefär? går i skolan och har inte världens bästa ekonomi:P det kanske är ngn här på forumet som kan mappa en bil? isf hör av er:)

MVH Jacob


172 Inlägg
9 mars 2012
#3
varför mappa? har du byggt motorn eller modifierat den duktigt? annars i med vikingchip byt klockan å ställ på. man mappar inte en gammal volvo om den är "original"

8 Inlägg
10 mars 2012
#4
Original är den ju inte, då hade han väl inte frågat om mappning?


179 Inlägg
10 mars 2012
#5
ferry skrev:
Original är den ju inte, då hade han väl inte frågat om mappning?

Du tror inte det underlättar om han skriver vad han har gjort med bilen samt har för effektmål? En b230 lär ingen smart person dra till 400hk på orignal sprut.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

675 Inlägg
10 mars 2012
#6
Vilket sprut? Är lättare att svara på frågan om man vet det då mappare oftast inte håller på med alla sprut.


172 Inlägg
10 mars 2012
#7
ferry skrev:
Original är den ju inte, då hade han väl inte frågat om mappning?

han skriver ju att han går i skolan å inte har så fett me stålar... jag tolkade det som en oerfaren person. men han kanske är duktig med motorer å har byggt något så kanske han kan skriva de med.

124 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#8
ja jag har ett b230k block med smidda stakar i, och originalkolvar. nyrenoverad då asså. 530 topp, v-kam och originalsprut med ställbär btr, extraktorgrenrör och t3/t4 turboaggregat. 3" avgasystem och 3" luftmassemätare.

2 230 Inlägg
12 mars 2012
#9
ja spridarna bör du byta med om du ska ha en 3" lmm annars blir det konstigt.
men kör med original boxar fast som är chippade med tex viking. det räcker ganska långt att bara göra så ( ska själv köra så i sommar med liknade setup)  för att mappa boxen kostar en hel del och är inte jätte många som gör det.
sen ska man mappa är det mycket bättre att byta till eftermarknads sprut.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

258 Inlägg
12 mars 2012
#10
chip är helt odugligt. Turbocenter mappar  för 7-8 tusen . dom tar ut 400 hk med orginalsprut utan problem

enpetar-klubben

2 230 Inlägg
12 mars 2012
#11
noomadic skrev:
chip är helt odugligt. Turbocenter mappar  för 7-8 tusen . dom tar ut 400 hk med orginalsprut utan problem

beror på vilken effekt man ska ha. 2-300 funkar kanon med chip. sen att lägga ut dom summorna på att mappa orginal boxen är ju bara dumt.. menar vid 400hk på orginal boxen är det ju mer eller mindre stop. då är det mycket bättre att köpa ett VEms, nira vipec osv istället som räcker så långt motorn kan gå mer eller mindre och mappa för billigare summa. 
och som även man kan flytta över till nästa bil om man vill.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

124 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#12
okejj ahh 250-300 vill jag ha iaf:)


Sök