3781
Sök

Någon som testat denna diodlampa? (Kombinerad vit/gul BAY15d)

* Voff voff *
10 607 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#1
Någon som testat denna lampa?

http://www.blocket.se/jonkoping/Kombine … 11&w=1

Pratade med Diodhuset om den och dom säger att dom vita dioderna inte bara är släckta under tiden dom gula är tända utan även under blinkersens "mörka" perioder.

Dvs dom vita slocknar när blinkersen tänds och förblir sedan konstant släckta tills man blinkat klart.

Kan detta verkligen stämma? Och om det gör det, hur går då strömmen egentligen? Det jag inte förstår är hur dom vita dioderna vet skillnad på avstängd blinkers och blinkers som bara är i sin "mörkerperiod"...? Om ni hajar hur jag menar... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Supraman
2 300 Inlägg
8 mars 2012
#2
Jepp, har dom i min v70.

Fungerar som i beskrivningen.
Tror de finns en liten krets i dom som känner av när man blinkar och då stänger av strömmen till posljuset.
Kan verkligen rekomendera dom om man inte vill åka på länsman för att man kör med us blinkers.
Man kan köra till bes och dom släpper igenom de.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

* Voff voff *
10 607 Inlägg
8 mars 2012
Trådstartare
#3
Men du menar alltså att dom blinkar likadant som i annonsen när du har dom inkopplade i din bil?

Dvs dom vita är släckta KONSTANT från första blinkning till sista? Så när blinkersen är släckt (fast påslagen) är lampan helt släckt?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

203 Inlägg
8 mars 2012
#4
Har dem på min 855a dem funkar kanon bra. Precis så som du skriver Brådhis så fungerar dem.
Senast redigerat av peter.w (8 mars 2012)

Den som har mest prylar när han dör vinner

Supraman
2 300 Inlägg
8 mars 2012
#5
Jepp helt avstängda när dom blinkar.
Samma funktion finns på t,ex audibilar där blinkers och pos/drl sitter tillsammans.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
9 mars 2012
#6
Lamporna ser ju riktigt fräsiga ut, fast jag gillar dock att det bryter av med vanliga USA-blinkers mot xenon-lamporna smile

Synd att man får ge över 300 för dom bara yikes
Senast redigerat av F4S4N (9 mars 2012)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

____________________________________
1 340 Inlägg
9 mars 2012
#7
Lånar tråden lite smile

Skulle de fungera att på en 740 -90 (ej USA-blinkers) byta bort både positionsljus och blinkerslampan mot två sådana LED-lampor?
Hur skulle elsystemet reagera med två av lamporna på samma krets?

Har hört att LED är lite känsligare med motstånd o.s.v men har noll erfarenhet av LED därför jag frågar tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
9 mars 2012
#8
RightFront skrev:
Lånar tråden lite smile

Skulle de fungera att på en 740 -90 (ej USA-blinkers) byta bort både positionsljus och blinkerslampan mot två sådana LED-lampor?
Hur skulle elsystemet reagera med två av lamporna på samma krets?

Har hört att LED är lite känsligare med motstånd o.s.v men har noll erfarenhet av LED därför jag frågar tongue

Att dom är "känsligare" har ingen betydelse på din kärra. Du har ingen övervakning av lampsystemet.

Om du ska montera dessa måste du ha "USA-socklar" monterade. Det är 3 poler på lamporna. Finns att köpa lite överallt smile Du behöver ju en konstant spänning till själva positionsljuset (den ena polen), en signal från blinkers-relät (den andra polen) och jord (sista polen).

http://www.creatix.se/Shop/Image/Articl … _Thumb.jpg

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

____________________________________
1 340 Inlägg
9 mars 2012
#9
F4S4N skrev:
Att dom är "känsligare" har ingen betydelse på din kärra. Du har ingen övervakning av lampsystemet.

Om du ska montera dessa måste du ha "USA-socklar" monterade. Det är 3 poler på lamporna. Finns att köpa lite överallt smile Du behöver ju en konstant spänning till själva positionsljuset (den ena polen), en signal från blinkers-relät (den andra polen) och jord (sista polen).

http://www.creatix.se/Shop/Image/Articl … _Thumb.jpg

Men tänkte så de inte blinkade i otakt eller något? smile

Ja lite modd med lampsocklar hade jag räknat med, men som du skriver verkar det ju väldigt lätt, tack smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
9 mars 2012
#10
RightFront skrev:
F4S4N skrev:
Att dom är "känsligare" har ingen betydelse på din kärra. Du har ingen övervakning av lampsystemet.

Om du ska montera dessa måste du ha "USA-socklar" monterade. Det är 3 poler på lamporna. Finns att köpa lite överallt smile Du behöver ju en konstant spänning till själva positionsljuset (den ena polen), en signal från blinkers-relät (den andra polen) och jord (sista polen).

http://www.creatix.se/Shop/Image/Articl … _Thumb.jpg

Men tänkte så de inte blinkade i otakt eller något? smile

Ja lite modd med lampsocklar hade jag räknat med, men som du skriver verkar det ju väldigt lätt, tack smile

Det kommer blinka i den takten som relät lämnar ut. Dvs precis samma takt som du har idag wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

____________________________________
1 340 Inlägg
9 mars 2012
#11
F4S4N skrev:
RightFront skrev:
F4S4N skrev:
Att dom är "känsligare" har ingen betydelse på din kärra. Du har ingen övervakning av lampsystemet.

Om du ska montera dessa måste du ha "USA-socklar" monterade. Det är 3 poler på lamporna. Finns att köpa lite överallt smile Du behöver ju en konstant spänning till själva positionsljuset (den ena polen), en signal från blinkers-relät (den andra polen) och jord (sista polen).

http://www.creatix.se/Shop/Image/Articl … _Thumb.jpg

Men tänkte så de inte blinkade i otakt eller något? smile

Ja lite modd med lampsocklar hade jag räknat med, men som du skriver verkar det ju väldigt lätt, tack smile

Det kommer blinka i den takten som relät lämnar ut. Dvs precis samma takt som du har idag wink

Tack så mycket smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

* Voff voff *
10 607 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#12
F4S4N skrev:
RightFront skrev:
F4S4N skrev:
Att dom är "känsligare" har ingen betydelse på din kärra. Du har ingen övervakning av lampsystemet.

Om du ska montera dessa måste du ha "USA-socklar" monterade. Det är 3 poler på lamporna. Finns att köpa lite överallt smile Du behöver ju en konstant spänning till själva positionsljuset (den ena polen), en signal från blinkers-relät (den andra polen) och jord (sista polen).

http://www.creatix.se/Shop/Image/Articl … _Thumb.jpg

Men tänkte så de inte blinkade i otakt eller något? smile

Ja lite modd med lampsocklar hade jag räknat med, men som du skriver verkar det ju väldigt lätt, tack smile

Det kommer blinka i den takten som relät lämnar ut. Dvs precis samma takt som du har idag wink

Nej! Eftersom dioderna drar så lite ström kommer lampvakten i blinkersreläet tro att lampan är paj och blinka snabbt. Så man måste löda dit ett motstånd som lurar lampvakten.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

203 Inlägg
9 mars 2012
#13
Brådhis skrev:
F4S4N skrev:
RightFront skrev:

Men tänkte så de inte blinkade i otakt eller något? smile

Ja lite modd med lampsocklar hade jag räknat med, men som du skriver verkar det ju väldigt lätt, tack smile

Det kommer blinka i den takten som relät lämnar ut. Dvs precis samma takt som du har idag wink

Nej! Eftersom dioderna drar så lite ström kommer lampvakten i blinkersreläet tro att lampan är paj och blinka snabbt. Så man måste löda dit ett motstånd som lurar lampvakten.

//Brådhis

Det stämmer bra det för jag fick just detta problem och med ett motstånd så funkar det..

Den som har mest prylar när han dör vinner

____________________________________
1 340 Inlägg
12 mars 2012
#14
Brådhis skrev:
Nej! Eftersom dioderna drar så lite ström kommer lampvakten i blinkersreläet tro att lampan är paj och blinka snabbt. Så man måste löda dit ett motstånd som lurar lampvakten.

//Brådhis

Okey, men bra det då vet jag smile

Ingen aning om hur stort motstånd jag behöver om jag kör med två LED lampor på samma krets? Eller får jag ta mulitmetern och mäta lite? smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
12 mars 2012
#15
Vissa LED lampor har såpass stort motstånd att du inte behöver resistor. Dessa lamporna innehåller ju 60 dioder så dom borde ju dra iaf några watt. Mät hur mycket dom drar när dom blinkar. En standard ligger ju på 21W smile

Edit: Jag har ingen som helst aning om vad vakten har för gräns, det får gärna någon annan svara på !
Senast redigerat av F4S4N (12 mars 2012)

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!


Sök