2769
Sök

Ljudbygge- hjälp och tips uppskattas! :)

47 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Hej allihopa!
Jag håller på att uppgradera mitt ljudsystem i min Toyota Camry! Det är ett projektarbete genom skolan som man gör i årskurs 3.

Min sida: http://www.garaget.org/?car=281696

Det som är nytt är:
Stereo: Spectra electronics BOOM AV3000

Högtalare fram: 2st MTX RTC653 6.5" och 2st DLS X-ST20 diskanter som drivs av ett fyrkanaligt slutsteg.

Högtalare bak: 2st MTX RTC693 6x9or som drivs av ett två kanaligt slutsteg ( GAS PRO200 ).

Baslåda: Just nu är det 2st 10" Coustic basar med hemmagjord låda. Ska byta den mot en ny baslåda ( blir nya 10or ) som ska drivas utav 2st slutsteg på 500w styck.

Alla kablar är dragna från batteri och högtalare och stereo till bagageutrymmet för inkoppling till slutstegen.
I lördags så gick min nya stereo sönder, den började lukta bränt helt plötsligt när jag var påväg till jobbet, och det var en säkring som hade gått sönder. Jag bytte säkring och stereon funkade som vanligt i några minuter tills den bara blinka till och var helt död. Så det var bara och lämna tillbaka den, hoppas på att få ut en ny på garantin.

Allt är inkopplat nu förutom baslådan och nya stereon då, istället använder jag en gammal pioneer stereo med CD, usch vad tråkigt..
Nu är det så att jag har stött på lite problem..
6x9orna i hatthyllan låter jätte tyst i jämförelse med framsystemet, hur fixar man det? Dom är inkopplade på nya steget Gas pro 200.

Sen är det så att jag vill köpa mig delningsfilter som jag inte haft tidigare. Har aldrig haft det, så vet inte hur dom fungerar och så. Hur kopplar man in dom? Och vad ska jag ha för delningsfilter?
6,5orna och diskanterna är inkopplade på samma slutsteg. Jag vill liksom att diskanterna ska uppfylla sin funktion samtidigt som 6,5orna gör det. Just nu så låter det skrikigt i både 6,5orna och diskanterna( fast dock inte alls dåligt!) Jag vill koppla så att i diskanterna ska det bara vara rent "skrik" utan bas. Och 6,5orna ska vara mellanregistret. Vad behöver jag då för delningsfilter?
Jag kanske har skrivit lite rörigt, men det är bara för att jag inte riktigt förstår hur man ska koppla allt och vad som behövs.
Skriv gärna och fråga vad jag menar om ni inte förstår mig smile
Lägg gärna upp bilder här i forumet på förslag hur jag kan göra osv smile

Jag är väldigt tacksam för svar!

MVH Tobias

75 Inlägg
12 mars 2012
6.5 är trevägs högtalare dvs att den redan har diskant och sen har du satt dit två extra diskant. Så det är inte konstigt att låter skrikigt. Antingen tar du bort dom lösa diskanterna eller skaffar en ren midbas och delningsfilter.

Sen kan du behålla pioneer stereon, den funkar och låter nog bättre.

47 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Tack för snabbt svar!
Pioneer stereon behåller jag inte, det finns bara en rca utgång på den, och jag vill ha 3st som det finns på den andra. men vad ska jag skaffa för delningsfilter då? jag kan inte sådant.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 mars 2012
Det blir inte bra att bara köpa ett delningsfilter och koppla in, du skulle köpt ett komplett kit istället för koaxialer och lösa diskanter. Men jag förstår inte hur dina diskanter kan hålla, hur sjutsingen har du kopplat in dom? En kompis smällde sina diskanter rätt så omgående när han körde dom utan filter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

75 Inlägg
12 mars 2012
Dina mtx 6.5 högtalare är koax-högtalare, elementen och delningfilter sitter ihop bakad på en högtalare.
Sen finns det kit-högtalare, där är alla element lösa. Allså midbasen och diskanten är två separata högtalare.
Det är på kit-högtalarna som du behöver ett löst delningfilter.

Nej du behöver inte ha nåt delningfilter, koppla även ur dom lösa diskantrana för dom kan må bra av att få hela registret.

47 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Jag har dom inkopplade på en egen kanal på slutsteget, jag går nog ut och kopplar ur dom nu med detsamma så att det inte händer att dom går sönder!
Men på något sätt borde jag väl kunna koppla så att jag har både 6.5orna och diskanterna i? kanske går att koppla diskanterna på ett annat steg och ställa in Hz:en där?
Jag som trodde att ett delningsfiler skulle hjälpa mig..

47 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
MitZu hur menar du? jag behöver inget delningsfilter? och varför ska jag koppla ur diskanterna? förklara gärna lite mer utförligt så att en amatör förstår smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 mars 2012
Klart ett delningsfilter hjälper! Men det blir inte rätt att bara koppla in ett randomfilter eftersom det är byggt för vissa högtalare. Det du kan göra om du nu måste ha dina lösa diskanter är att koppla in dom istället för diskanterna som sitter i koaxialerna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

47 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
okej, tack ChriZtoffer! men hur gör jag det? hur kopplar man ur diskanterna ur 6.5orna? tongue

280 Inlägg
13 mars 2012
Vad är det för 4-kanalssteg? Om du har tur så har du aktiva filter i steget som du kan använda.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 mars 2012
Tobbe93 skrev:
okej, tack ChriZtoffer! men hur gör jag det? hur kopplar man ur diskanterna ur 6.5orna? tongue

Det blir till å klippa och löda, det brukar gå kablar från anslutningsterminalen till diskantbryggan, dom lär isåfall klippas av och lödas om. Det är alltså INTE dom oisolerade kablarna som går från anslutningsterminalen till högtalarkonen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök