3305
Sök

Hjälp att hitta 12v från batteriet till stereo i Saab 9000 (utan att dra direkt från batteriet)

320 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
upptäckte idag att stereon i "nya" bilen bara går på tendningen och att dom 2st 12v kablar som finns vid stereon är stendöda.. så undrar då om någon vet vart man lättast tar 12v från batteriet utan att dra kabel direkt från stereon till batteriet?

1 008 Inlägg
12 mars 2012
ständig +12v Ska finnas i stereokablaget, kollat så inte säkringen gått bara.

320 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
240bns skrev:
ständig +12v Ska finnas i stereokablaget, kollat så inte säkringen gått bara.

säkringen är hel men den är bara för den som går från tändningen.. det är en 12v (från batteriet) som är hel död samt även en till 12v som sitter tillsammans med en jord som även den är stendöd.. så behöver hitta 12v från något annat ställe utan att behöva riva ner hela instrumentpanelen..

1 008 Inlägg
12 mars 2012
Funkar klockan? skall gå på samma som stereons konstantmatning.. nr19 15A (årsmod -97)
Annars är det väl bara att låna ström bakom någon av de andra säkringarna..

320 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
Hmm klockan? har bara en klocka i färddatorn

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
320 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
NeckBreaker skrev:
Ciggutag kan ju funka...

Hmm hade jag inte tänkt på.. sitter direkt under stereon så är lätt att komma åt direkt också.. men går inte den på tändningen då?

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
12 mars 2012
Norrby89 skrev:
NeckBreaker skrev:
Ciggutag kan ju funka...

Hmm hade jag inte tänkt på.. sitter direkt under stereon så är lätt att komma åt direkt också.. men går inte den på tändningen då?

Bra fråga. Men varför ska du ha ström ligga på hela tiden?

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 mars 2012
NeckBreaker skrev:
Norrby89 skrev:
NeckBreaker skrev:
Ciggutag kan ju funka...

På endel bilar har man konstant 12v i cigg uttaget.
Det är ju alltid trevligt med minne i stereon, kanske därför han vill ha det:)?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

320 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
NeckBreaker skrev:
Norrby89 skrev:
NeckBreaker skrev:
Ciggutag kan ju funka...

för strömkablarna som ska vara till min stereo är jord, 12v från tändningen och 12v från batteriet kör man bara 12v från tändningen så blir det som att man kopplar ur stereon helt varje gång jag vrider av nyckeln dvs alla sparade inställningar återställs

320 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
NeckBreaker skrev:
Norrby89 skrev:

mjoo precis.. just nu spelar det ingen större roll men blir drygt när jag fått in mina andra högtalare samt baslådan att vara tvungen att stänga av xdbass funktionen och ställa tbx alla inställningar som jag vill ha dom varje gång jag startar bilen

Bas För Ditt As!!!!!!
353 Inlägg
12 mars 2012
Norrby89 skrev:
marwin_of_sweden skrev:
NeckBreaker skrev:

mjoo precis.. just nu spelar det ingen större roll men blir drygt när jag fått in mina andra högtalare samt baslådan att vara tvungen att stänga av xdbass funktionen och ställa tbx alla inställningar som jag vill ha dom varje gång jag startar bilen

Okej! Nu börjar jag få en mer inblick vad frågan var. Förstod det som att han ville ha ström på stereon hela tiden. och minne är ju naturligtvis ett måste.

Men det är ju bara du mäter strömmen i  ciggutaget när bilen är avstängd så får du svar på det..
Senast redigerat av NeckBreaker (12 mars 2012)

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594

1 019 Inlägg
12 mars 2012
Cigg-uttaget har bara ström när tändningen är på, på 9000.

329 Inlägg
12 mars 2012
Kollat under huven runt batteriet att ingen kabel hänger löst ???

320 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
Mattias_Vejdeland skrev:
Kollat under huven runt batteriet att ingen kabel hänger löst ???

nej det har jag inte då om det hade vart något sånt så hade det nog vart mer än bara 12v till stereon som inte skulle fungera.. men ska väll ta mig en översyn av alla säkringar och byta ut alla mot nya till å börja med så fort jag kommer på vart jag lagt min säkringsdosa

320 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
Hittade felet igår... gick igenom och bytte alla säkringar och då såg jag att det var 2 olika säkringar för radion och en av dom hade tydligen gått, så problemet är löst nu är det bara kvar att dra kablar till baslådan men det är en helt annan lek ^^

Sök