3595
Sök

Bmw e39 523 toppacknings byte.

105 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#1
hejsan!
ska försöka mig på att byta toppackning på min 523a.
för den tar vatten.:-(

men undrar om det är svårt?
och om man måste ta bort mycket med delar.
har iaf köp haynes bok :-P

några tips om hur man ska gå t väga?

black and white

1 353 Inlägg
3 mars 2012
#2
Det är en del att riva,  jobbigaste är väl kamkedjan och allting frampå som måste bort för att få bort toppen!
men med en haynes bok så är det inga problem smile

passa på att kolla spänningen / spännaren till kamkedjan när du ändå är bort med det!

There's no replacement for displacement

1 798 Inlägg
3 mars 2012
#3
Håll koll på gängorna i blocket då dem ofta är så dåliga att de ej går att dra åt toppbultarna. En fabrikations miss bmw ofta inte vill kännas vid gängades direkt i blocket. Men brukar gå att fixa me insatsgänga verkar de som. Sök på autopower.se så lär du hitta en hel del trådar

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

105 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#4
tack för tipsen! :-)
börjar nästa helg att riva den!
är det lagligt att ha sidepipe?
grymt sugen på det iaf.

black and white

1 353 Inlägg
14 mars 2012
#5
Sidepipe måste gå ut på vänster sida, ut mot vägbanan alltså och sitta bakom den sista öppningsbara rutan, som jag har förstått det hela smile
Senast redigerat av Batta (14 mars 2012)

There's no replacement for displacement

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 mars 2012
#6
Tänk dig för innan du ger dig på jobbet. Att byta själva packningen är lika lätt/svårt som på vilken annan bil som helst. Det svåra kommer ligga i att justera in Vanos korrekt. Lyckas du inte så kommer bilen gå dåligt, ha sämre avgasvärden osv. Det behövs även en del specialverktyg för att ställa in Vanos. Det finns gott om exempel där man lyckats byta själva toppackningen utan problem men inte lyckats få rätt på Vanos. Att ställa in Vanos på valfri kunnig verkstad är inte gratis då det måste rivas en hel del.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
14 mars 2012
#7
dawwe skrev:
Tänk dig för innan du ger dig på jobbet. Att byta själva packningen är lika lätt/svårt som på vilken annan bil som helst. Det svåra kommer ligga i att justera in Vanos korrekt. Lyckas du inte så kommer bilen gå dåligt, ha sämre avgasvärden osv. Det behövs även en del specialverktyg för att ställa in Vanos. Det finns gott om exempel där man lyckats byta själva toppackningen utan problem men inte lyckats få rätt på Vanos. Att ställa in Vanos på valfri kunnig verkstad är inte gratis då det måste rivas en hel del.

Får man fråga vilka specialverktyg man behöver för att montera vanos på en m52?

Står jätte fint skrivit i haynes boken hur du ska göra för att nollställa kammar och montera vanosen. Det ska man nog klara av om man har lite mekvana.
Senast redigerat av Kaalle (14 mars 2012)


...has left the building...
4 474 Inlägg
14 mars 2012
#8
Specialverktygen är dels de för att låsa motorn i "noll" läget samt ev den där nyckeln för att vrida på Vanosen. Som sagt de allra flesta klarar av att få motorn att gå, men inte som den skall, trots att de följt instruktionerna, finns flertalet exempel på autopower.se. Nåja var o en gör som en vill. Jag har själv diskuterat just det här med Vanos med en mek som skruvat BMW i ca 20 år (han kör numera eget) o han yra nåt om att man skall "trycksätta" Vanos vid montering för annars blir kamtiderna fel. Riktigt hur han menade vet jag ej, men han rådde mig att INTE ge mig på det själv. Motorn i fråga var en M52B28 enkel-Vanos, snarlik den i tråden.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sothora <3
1 201 Inlägg
14 mars 2012
#9
äh, bullskit, Toppackning är ju bland de enklare sakerna i en motor.. Och har då aldrig själv lyckats få nå krångel med vanosen..

Specialverktyg behöver man int om man har meckat lite. Märk upp noga och bra så fallar alla bitarna på plats av sig själv

Bildemonterare samt egen verkstad. !

...has left the building...
4 474 Inlägg
14 mars 2012
#10

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
15 mars 2012
#11
dawwe skrev:
Specialverktygen är dels de för att låsa motorn i "noll" läget samt ev den där nyckeln för att vrida på Vanosen. Som sagt de allra flesta klarar av att få motorn att gå, men inte som den skall, trots att de följt instruktionerna, finns flertalet exempel på autopower.se. Nåja var o en gör som en vill. Jag har själv diskuterat just det här med Vanos med en mek som skruvat BMW i ca 20 år (han kör numera eget) o han yra nåt om att man skall "trycksätta" Vanos vid montering för annars blir kamtiderna fel. Riktigt hur han menade vet jag ej, men han rådde mig att INTE ge mig på det själv. Motorn i fråga var en M52B28 enkel-Vanos, snarlik den i tråden.

Har monterat vanos x antal gånger. Man vrider den bara max medsol (om man står framför bilen)sen får man snurra pytte lite motsols tills den går in i splinsen. Motorn kan du nolla med t.ex en linjal elller bygga en egen låsning.

När jag va hos självaste ppf i avesta nollade han kammarna med en tumstock och de borde väll veta hur man ska göra?

mvh


105 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
#12
Tack Kalle för detta :-)
någon som vet om mörktonad stenskotts film på fram lyktor är lagligt :-)

black and white


Sök