4404
Sök

Hur "grinigt" är det med lådvolym?

Avstängd
10 388 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
Tjo

En tanke som slagit mig mer än en gång när jag kollat runt är just det rubriken frågar.

Jag pratar givetvis inte om att ha en 100l-låda när 40l är rekomenderat.

Men, låt säga att man har en låda på; 40l

Hur grinigt är det då att sätta en bas som vill ha, låt säga 35L eller 45l? (gjorde det enkelt o tog 5L på båda hållen)

Är sluten låda jag har i tankarna. Finns det någon "inte mer än X-liter på något av hållen"-tanke att ha i tankarna?

Och nej, nu har jag inte funderat på att basen i sig tar upp en viss volym eller så, utan mest bara nyfiken på hur "grinigt" det är, eller är det kanske helt från bas till bas?
Senast redigerat av it_mutt (15 mars 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

370 Inlägg
15 mars 2012
Är det en sluten låda så är det inte jätteviktigt med rätt lådvolym, det blir oftast bra ändå. Men som alltid är det bara att bygga och provlyssna smile

Avstängd
10 388 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
M44ltie skrev:
Är det en sluten låda så är det inte jätteviktigt med rätt lådvolym, det blir oftast bra ändå. Men som alltid är det bara att bygga och provlyssna smile

Tänkte skriva; går ju inte om man ska plasta en låda (jaja, nu skrev jag ju det iaf), men iofs, då är det ju bara att "provbygga" en låda med tänkt volym först.

Men, ja, antar att 5l +- inte är hela världen då?

F.ö. o inte helt on topic...vad räknar man att en bas tar i plats?

För ex.vis 8", 10" & 12"? Antar att det finns någon generell siffra iaf? (även om jag är fullt medveten om att det varierar med tanke på att alla basar inte är lika stora givetvis)

370 Inlägg
15 mars 2012
it_mutt skrev:
M44ltie skrev:

Tänkte skriva; går ju inte om man ska plasta en låda (jaja, nu skrev jag ju det iaf), men iofs, då är det ju bara att "provbygga" en låda med tänkt volym först.

Men, ja, antar att 5l +- inte är hela världen då?

F.ö. o inte helt on topic...vad räknar man att en bas tar i plats?

För ex.vis 8", 10" & 12"? Antar att det finns någon generell siffra iaf? (även om jag är fullt medveten om att det varierar med tanke på att alla basar inte är lika stora givetvis)

Om du inte vill riva och bygga om kan du alltid bygga en lite för stor låda och bygga in klossar om den blev FÖR stor smile (eller dämpa med dämpull om den blev för liten).

Hur mycket volym basen tar beror på talspolar, magnet osv.. men ca 3-4liter kan man räkna med.
Senast redigerat av M44ltie (15 mars 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
Sant sant.

Ja nu gäller det inte något faktiskt bygge, utan det var mest bara en tanke som jag funderat över några gånger smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 mars 2012
Det är sant somM44lti säger....+-5l är inte hela världen.
Men en för stor låda i en för liten bil är en aning drygt för det kommer spela mer djupbas med dörrarna öppna big_smile
Men då är det bara att "klossa" ner volymen som han med beskrev....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 mars 2012
Det verkar variera beroende på bas, och hur kinkig man själv är. En del märker nog ingen skillnad på 20% lådvolym med en viss bas medans andra märker skillnad på 5% med en annan bas. Men för det mesta så ska det inte vara nåt problem så länge som man håller sig inom 10-15% felmarginal tror jag. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Kniffarn
16 mars 2012
Håller med dem andra om att det är lugnt att volymen diffar lite på slutna lådor, men på portade lådor är det av betydligt större vikt att man bygger rätt! smile

3 466 Inlägg
16 mars 2012
Lådrekommendationerna som anges av tillverkarna är för att få basen att spela som dom har tänkt och att hålla dom effekttåligheterna som dom uppger. Detta kan man dock leka väldigt mycket med själv.

Bygger man en större låda kommer basarna få mindre motstånd o därför bli mer lättdrivna. Dom kommer även bli betydligt rappare och få mer snärt. Nackdelen är att dom tål mindre effekt och att dom behöver ett steg som har kontroll på konen då lådan inte hjälper till så mycket. Sen får man ofta en starkare "peak" i en större låda.

Mindre lådor ger raka motsatsen, du får mindre forstärkning i lådan o därför behöver du mer effekt för att spela lika högt men å andra sidan spelar den jämnare i hela basregistret.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
16 mars 2012
Kniffarn skrev:
Håller med dem andra om att det är lugnt att volymen diffar lite på slutna lådor, men på portade lådor är det av betydligt större vikt att man bygger rätt! smile

Lådvolumen är inte jätteviktig på portade lådor heller så länge man är medveten om vad det gör för skillnad, handlar betydligt mer om avstämning!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Avstängd
10 388 Inlägg
16 mars 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Lådrekommendationerna som anges av tillverkarna är för att få basen att spela som dom har tänkt och att hålla dom effekttåligheterna som dom uppger. Detta kan man dock leka väldigt mycket med själv.

Bygger man en större låda kommer basarna få mindre motstånd o därför bli mer lättdrivna. Dom kommer även bli betydligt rappare och få mer snärt. Nackdelen är att dom tål mindre effekt och att dom behöver ett steg som har kontroll på konen då lådan inte hjälper till så mycket. Sen får man ofta en starkare "peak" i en större låda.

Mindre lådor ger raka motsatsen, du får mindre forstärkning i lådan o därför behöver du mer effekt för att spela lika högt men å andra sidan spelar den jämnare i hela basregistret.

Se där, där fick jag svar på en annan fundering jag haft, vad "större" vs "mindre" ger för skillnad smile

451 Inlägg
18 mars 2012
Skall man hårddra det så är det "grinigt" med volym kontra bilens konstruktion, basens placering i förhållande till väggar och portar samt lådans placering.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
18 mars 2012
M_icke_ skrev:
Bygger man en större låda kommer dom bli betydligt rappare och få mer snärt.

Det håller jag inte med om, större låda = mer djupbas och aningen "slöare".

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Sök