3263
Sök

Hur ska jag koppla magnetventilen till saab 9000 2.3ltt 96a?

320 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#1
Okej hade tänkt inskaffa mig en mangetventil under veckan för att få ner framtida trimkostnader och undrar då hur och vart jag ska koppla in den?

om jag har förstått det rätt så ska jag koppla dom 3 slangarna till dom 2 ställena som jag har mina fingrar på bilden + där slangen som jag har långfingret på slutar under turbon eller har jag fått det om bakfoten?
http://cdn.imghack.se/images/38151349e9ef0f696de0ac4ce6f6a0bf.jpg

samt är det denna strömkontakt som är till magnetventilen?
http://cdn.imghack.se/images/c18c9344398d9c0184c04ae4b198c1da.jpg


Mr TX
976 Inlägg
18 mars 2012
#2
Det finns en liten slang som går mellan Waste Gate och Turbinen (den du har ditt pekfinger på i bild 1). Denna ska man ta bort och då koppla slangen från magnetventilen markerad med W på Waste Gate och slangen markerad med C på turbinen smile Här har du ett diagram http://speedparts.se/arkiv/anvisningar/ … l_alla.pdf
Hoppas detta hjälpte smile
Senast redigerat av Turbo-X (18 mars 2012)

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

320 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#3
Turbo-X skrev:
Det finns en liten slang som går mellan Waste Gate och Turbinen. Denna ska man tar bort och då koppla slangen från magnetventilen markerad med W på Waste Gate och slangen markerad med C på turbinen smile Här har du ett diagram http://speedparts.se/arkiv/anvisningar/ … l_alla.pdf
Hoppas detta hjälpte smile

okej men slangen mellan turbinen och waste gaten är inte det den som är vid mitt pekfinger på första bilden? för är väll inte helt ute och cycklar med att den "guldiga" på bild 1 är waste gaten? och den slangen är den ända som går från den nämligen..

Och sen har du någon aning hur det är med strömen till magnetventilen?


Mr TX
976 Inlägg
18 mars 2012
#4
Norrby89 skrev:
Turbo-X skrev:
Det finns en liten slang som går mellan Waste Gate och Turbinen. Denna ska man tar bort och då koppla slangen från magnetventilen markerad med W på Waste Gate och slangen markerad med C på turbinen smile Här har du ett diagram http://speedparts.se/arkiv/anvisningar/ … l_alla.pdf
Hoppas detta hjälpte smile

okej men slangen mellan turbinen och waste gaten är inte det den som är vid mitt pekfinger på första bilden? för är väll inte helt ute och cycklar med att den "guldiga" på bild 1 är waste gaten? och den slangen är den ända som går från den nämligen..

Och sen har du någon aning hur det är med strömen till magnetventilen?

Där har du helt rätt! smile Så du är inte helt ute och cyklar wink

Strömmen får den från den sladden du håller i i bild 2 smile
Senast redigerat av Turbo-X (18 mars 2012)

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

320 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#5
Turbo-X skrev:
Norrby89 skrev:
Turbo-X skrev:
Det finns en liten slang som går mellan Waste Gate och Turbinen. Denna ska man tar bort och då koppla slangen från magnetventilen markerad med W på Waste Gate och slangen markerad med C på turbinen smile Här har du ett diagram http://speedparts.se/arkiv/anvisningar/ … l_alla.pdf
Hoppas detta hjälpte smile

okej men slangen mellan turbinen och waste gaten är inte det den som är vid mitt pekfinger på första bilden? för är väll inte helt ute och cycklar med att den "guldiga" på bild 1 är waste gaten? och den slangen är den ända som går från den nämligen..

Och sen har du någon aning hur det är med strömen till magnetventilen?

Där har du helt rätt! smile Så du är inte helt ute och cyklar wink

Strömen får den från den sladden i bild 2 smile

okej underbart smile då blir det att ringa bilskrotar så att man slipper betala 1700kr för en magnetventil via bsr eller maptun


Mr TX
976 Inlägg
18 mars 2012
#6
Norrby89 skrev:
Turbo-X skrev:
Norrby89 skrev:

okej men slangen mellan turbinen och waste gaten är inte det den som är vid mitt pekfinger på första bilden? för är väll inte helt ute och cycklar med att den "guldiga" på bild 1 är waste gaten? och den slangen är den ända som går från den nämligen..

Och sen har du någon aning hur det är med strömen till magnetventilen?

Där har du helt rätt! smile Så du är inte helt ute och cyklar wink

Strömen får den från den sladden i bild 2 smile

okej underbart smile då blir det att ringa bilskrotar så att man slipper betala 1700kr för en magnetventil via bsr eller maptun

Precis wink Jag köpte en på blocket för 400kr och den funkar helt perfekt smile men det gäller även att ha den rätta programvaran för att få ut högre laddtryck och effekt, men det har du säkert redan koll på smile

Lycka till!

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

320 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#7
Turbo-X skrev:
Norrby89 skrev:
Turbo-X skrev:
Där har du helt rätt! smile Så du är inte helt ute och cyklar wink

Strömen får den från den sladden i bild 2 smile

okej underbart smile då blir det att ringa bilskrotar så att man slipper betala 1700kr för en magnetventil via bsr eller maptun

Precis wink Jag köpte en på blocket för 400kr och den funkar helt perfekt smile men det gäller även att ha den rätta programvaran för att få ut högre laddtryck och effekt, men det har du säkert redan koll på smile

Lycka till!

mjoo precis.. förväntar mig ingen skillnad med bara magnetventilen men hade tänkt skaffa mig i alla fall steg 1 hos antingen maptun eller bsr. och hos maptun skiljer det 3500kr mellan 170hk modellen och 200hk modellen och på bsr skiljer det 1700kr, och som jag förstått det så är det bara mangetventilen samt programvaran som skiljer sig på 170hk modellen och 200hk modellen så då fixar jag den själv och kör på bara steg 1 boxen istället.

men är det "farligt" att köra med magnetventil utan programvara för den tro?
Senast redigerat av Norrby89 (18 mars 2012)


Mr TX
976 Inlägg
18 mars 2012
#8
Norrby89 skrev:
Turbo-X skrev:
Norrby89 skrev:

okej underbart smile då blir det att ringa bilskrotar så att man slipper betala 1700kr för en magnetventil via bsr eller maptun

Precis wink Jag köpte en på blocket för 400kr och den funkar helt perfekt smile men det gäller även att ha den rätta programvaran för att få ut högre laddtryck och effekt, men det har du säkert redan koll på smile

Lycka till!

mjoo precis.. förväntar mig ingen skillnad med bara magnetventilen men hade tänkt skaffa mig i alla fall steg 1 hos antingen maptun eller bsr. och hos maptun skiljer det 3500kr mellan 170hk modellen och 200hk modellen och på bsr skiljer det 1700kr, och som jag förstått det så är det bara mangetventilen samt programvaran som skiljer sig på 170hk modellen och 200hk modellen så då fixar jag den själv och kör på bara steg 1 boxen istället.

men är det "farligt" att köra med magnetventil utan programvara för den tro?

Jag kör Maptun Steg 1 i min 2,3ltt och är as nöjd! Allt du behöver köpa är programvaran smile Hos Maptun så skiljer det 40Nm med vrid mellan Steg 1 till 170 och 200hk. Men annars är priset på programvaran samma smile Varför priserna skiljer sig mellan Steg 1 170hk och Steg 1 200hk är som du sa förut magnetventilen. Vill du ha mer vrid så kör med 200hk Steg 1 hos Maptun, det gör jag wink Då får du ut 245Hk och 420Nm istället för 235Hk och 401Nm som hos BSR eller 245Hk och 380Nm på Maptun Steg 1 170hk smile

Att köra med magnetventil utan rätt programvara gör ingen skillnad då det inte finns någonting som säger till den att hålla ett högre ladd, så den kommer bara gå på grundladdtryck smile Motorn kommer alltså inte ta någon skada alls smile

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero


Sök