3020
Sök

Halvljus strul på Pegout 307

305 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
Har mammas pegout 307 nu iveckan och högra halvljuset vill inte fungera. Testat flera lampor som jag vet fungerar och kollat med multimetern om det kommer ström, där börjar det konstiga.
Det kommer nämligen 2,3V ut till lampan, varför????
OM säkringen vore pajj skulle ju ingen ström komma alls och båda halvljusen borde gå på samma säkring.

Började kolla i kontakten presis vid strålkastaren men vet inte vilka som går vart tyvär.

Vad ska man göra härnäst?
Någon som råkat ut för liknande eller vet om det är några vanliga fel på denna modell?

Alla ideér är välkomna.

1 915 Inlägg
16 mars 2012
Gissar på jordfel.
Testa mäta mellan lampans + och - direkt på batteri eller bra jordpunkt i chassit. Får du full styrka då, så är det jordfel nånstans fram till lampan.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

305 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
tack för tipset, nästan lite pinsamt att man inte tänkte på det.
Återkommer med resultat senare.

EDIT* Jorden är det inga fel på.
Senast redigerat av Dirq (17 mars 2012)

2 037 Inlägg
17 mars 2012
Dirq skrev:
tack för tipset, nästan lite pinsamt att man inte tänkte på det.
Återkommer med resultat senare.

EDIT* Jorden är det inga fel på.

Testade du plus också? Alltså + på lampan till + på batteriet?

305 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Jag testade voltmäta mellan +batteriet & -lampan inga volt alls, sen tog jag +lampan &-lampan inga volt alls.
testade summer på lampan fall att den gått men det pep.

SÅ jag borde testa +batteriet till +lampan med volt mätare så borde den lysa och ge 12V ungefär eller tänker jag fel?

2 037 Inlägg
17 mars 2012
Alltså om du mäter + på lampan till + på batteriet så ska det visa 0 volt. Visar det exempelvis 3 volt så betyder det att någonstans på kabeln är det dålig kontakt och det blir motstånd, och då får lampan bara 9 volt.
Samma sak gäller på minus sidan. Du mätte redan att det var 2,3v som kom till lampan, så då betyder det att någon annanstans i kretsen går 9,7v förlorat. Och troligtvis är det något som kontaktar dåligt på plus eller minus sidan.
Och är lampan sönder så visar det troligen 12v fastän det är dålig kontakt någonstans.
Vad är det för lampa på halvljuset då? Och vad får du för spänning i kablarna utan lampa inkopplad?

305 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
nu värkar det ha löst sig.
Skulle testa mäta lite igen det som mammdiin skrev bl.a och fick då inte ut någon ting alls.
Så jag började om från början och kollade lampan och säkringen(det är en säkring till varje halvljus på denna bil), o se där var problemet säkringen var brunnen iaf.
Funderar på om det inte var den gammla lamphållaren som gjort kortis, den var väldigt smält och ful. SÅ den klippte jag och satte dit en kabbelsko istället(det är H1 lampor, jord i konsollen).

Dom där 2,3V jag fik ut tidigare vet jag inte vart dom kom ifrån men nu värkar det funka med ny säkring och ny lampsockel, så då är jag nöjd.
Tack iaf för alla förslag och hjälp.

2 037 Inlägg
19 mars 2012
Låter bra att det löste sig smile
Och om säkringen var sönder så måste det ju ha varit något fel. Så som du skrev så kan det ha kontaktat dåligt och blivit varmt och smält, och kommit i kontakt med jord.

Sök