4499
Sök

Vibrerande kopplingspedal, viner när pedalen är nertryckt. Riskbedömning om jag inte reparerar direkt? Saab 900og

65 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Hej!

För någon månad sedan började min koppling vibrera och vina på min 900 Gl (-80).

Kopplingspedalen vibrerar när man trycker ner den en eller två centimeter.
När kopplingspedalen är nedtryckt uppkommer ett vin som aldrig funnits där tidigare. Det viner dessutom lite vid körning också, tror jag (svårt att bedöma, man kan svagt uppfatta vinet men eftersom bilen är högljudd dränks det ev. missljudet).
Dragläget har inte förändrats märkbart.

Min gissning är att lamellen är utsliten. Ett paket för lamell och tryckplatta är ju inte alltför dyrt (~1400kr), men för en halvt studerande och arbetslös är inte det några summor man pungar ut särskilt lätt.

Så jag frågar er - förutom om min gissning kan vara korrekt - är hur problemet kan fortskrida. Vilka följdfel får detta om jag inte åtgärdar det nu? Hur lång tid kan det röra sig om?

Mvh Adam

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
17 mars 2012
Det är nog urtrampningslagret som håller på att ge sig, där av vinet.

Men då dom där är väldigt simpla att kolla kopplingen på, så kan du göra det själv.

Lev livet, det kan ta slut fort

65 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Ja jag hade inte tänkt lämna den till nån nisse i blå overall wink
Pungar inte ut hundratals kronor i timmen för något jag kan göra hemma själv. (No offence!)
Speciellt inte när man har en så lättmekad bil som sagt ^^

Var sitter detta urtrampningslager?

Vad ska jag kolla efter? Plocka ut delarna och leta efter kraftigt slitage (vad nu kraftigt innebär..)?

1 122 Inlägg
17 mars 2012
Smartskaft2 skrev:
Ja jag hade inte tänkt lämna den till nån nisse i blå overall wink
Pungar inte ut hundratals kronor i timmen för något jag kan göra hemma själv. (No offence!)
Speciellt inte när man har en så lättmekad bil som sagt ^^

Var sitter detta urtrampningslager?

Vad ska jag kolla efter? Plocka ut delarna och leta efter kraftigt slitage (vad nu kraftigt innebär..)?

Bara riva ner å växellådan och byta. Nog är d ett "litet" projekt men nog går det. Ja skulle iaf bytt hela kopplingen direkt för att slippa ta ner igen

gasa nu foer faen!

65 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
ValP2k skrev:
Bara riva ner å växellådan och byta. Nog är d ett "litet" projekt men nog går det. Ja skulle iaf bytt hela kopplingen direkt för att slippa ta ner igen

Jag har för mig att man inte behöver riva ut hela växellådan för att komma åt kopplingen på de gamla 900'orna.

58 Inlägg
17 mars 2012
Smartskaft2 skrev:
ValP2k skrev:

Jag har för mig att man inte behöver riva ut hela växellådan för att komma åt kopplingen på de gamla 900'orna.

Du har helt rätt, ta bort huv och kylare så kommer man åt kopplingen. Om du är osäker köp en haynesbok smile

1 697 Inlägg
65 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Tack så jättemycket för era råd. Ska definitivt kolla på dem.

Men min huvudsakliga fråga är fortfarande utan svar; Hur bråttom är det att reparera det för att undvika större följdskador?

1 697 Inlägg
20 mars 2012
Tyker det låter som ett trött urkopplingslager bara, isf kommer det med tiden börja låta mer och mer och vad jag vet gör det ingen större skada förren det skär. Men viner det bara lite lätt skulle inte jag tro det är någon panik även om det bör bytas, men när du ändå byter det skulle du nog ta kopplingen med.

Om någon vet nåt jag inte vet får den träda fram tongue

65 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Juvakka skrev:
Tyker det låter som ett trött urkopplingslager bara, isf kommer det med tiden börja låta mer och mer och vad jag vet gör det ingen större skada förren det skär. Men viner det bara lite lätt skulle inte jag tro det är någon panik även om det bör bytas, men när du ändå byter det skulle du nog ta kopplingen med.

Om någon vet nåt jag inte vet får den träda fram tongue

Tack! smile
Jag får väl ta en titt på det lite senare, när värmen och solen kryper fram smile

Sök