Kika på inlägget längst ner.
• Bilmodell
Volvo 855 t5 2.0
b5204T
• Årsmodell
-95
• Miltal
249500~
• Modifikationer på bilen
Steg 3
16t
3" avgas
Tryckrör osv är original (jag funderar på att byta ut dessa till 3" och samtidigt slänga på en dump, men jag vill inte göra det innan felen har åtgärdats.
• Hur yttrar sig felet?
Hänger kvar vid varven när man kopplar ur, jag TROR det endast sker när turbon laddar. Om jag inte känt fel eller bara haft tur så sjunker varven som de ska från tid till tid när man kopplar ur efter att man varvat långsamt utan påfrestning.. Vad kan det vara och hur ska man börja felsökningen? Vill mest veta om det finns några speciella slangar / rör man ska titta på som brukar ge sådana här problem.
Update;
Har låtit bilen stå sedan detta postades (har inte haf tid att göra något alls med den).
Nu när jag kör så är det ännu värre med varvhänget, nu släpper den liksom inte på gasflödet även fast jag släpper gaspedalen. Gasar jag upp till 5000 varv och sedan motorbromsar så är det precis som att den inte stänger något ordentligt så den fortfarande ligger och gasar på något vänster (normalt sett hör man ju ett rejält DÖN ur avgasröret när man motorbromsar som många säkert vet).
Och om jag exempelvis startar från stillastående på ettan och gasar upp och sedan cruisar framåt några sekunder och sedan släpper gasen så kommer som ett efterryck, (precis som att man släpper gaspedalen och sedan trampar till och sedan släpper igen)..
Kan man lokalisera problemet direkt av ovanstående information eller är det att rensa spjäll, vevhusvent och kolla tomgångsmotorn som gäller? (När man pratar om tomgångsmotorn så antar jag att man syftar på tomgångsventilen?)
Och om jag ligger och motorbromsar (när det väl går) och kommer lågt på varv så den inte vet om den ska driva framåt själv utan gas eller om den fortfarande ska bromsa neråt så börjar bilen hacka ordentligt..
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Permanent.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Ingen vad jag vet. Den är nybesiktad i förrgår av förre ägaren, han bytte någon främre lambdasondsgivare eller något sådant hette det. Jag har dock gått igenom besktningspapprena sedan 2009 och jag ser att den har haft förhöjt hc och lite sådant på tomgång varje besiktning. Han sade att det hade med sportluftsfiltret att göra så han har satt tillbaka original nu med.
Tack på förhand!
• Bilmodell
Volvo 855 t5 2.0
b5204T
• Årsmodell
-95
• Miltal
249500~
• Modifikationer på bilen
Steg 3
16t
3" avgas
Tryckrör osv är original (jag funderar på att byta ut dessa till 3" och samtidigt slänga på en dump, men jag vill inte göra det innan felen har åtgärdats.
• Hur yttrar sig felet?
Hänger kvar vid varven när man kopplar ur, jag TROR det endast sker när turbon laddar. Om jag inte känt fel eller bara haft tur så sjunker varven som de ska från tid till tid när man kopplar ur efter att man varvat långsamt utan påfrestning.. Vad kan det vara och hur ska man börja felsökningen? Vill mest veta om det finns några speciella slangar / rör man ska titta på som brukar ge sådana här problem.
Update;
Har låtit bilen stå sedan detta postades (har inte haf tid att göra något alls med den).
Nu när jag kör så är det ännu värre med varvhänget, nu släpper den liksom inte på gasflödet även fast jag släpper gaspedalen. Gasar jag upp till 5000 varv och sedan motorbromsar så är det precis som att den inte stänger något ordentligt så den fortfarande ligger och gasar på något vänster (normalt sett hör man ju ett rejält DÖN ur avgasröret när man motorbromsar som många säkert vet).
Och om jag exempelvis startar från stillastående på ettan och gasar upp och sedan cruisar framåt några sekunder och sedan släpper gasen så kommer som ett efterryck, (precis som att man släpper gaspedalen och sedan trampar till och sedan släpper igen)..
Kan man lokalisera problemet direkt av ovanstående information eller är det att rensa spjäll, vevhusvent och kolla tomgångsmotorn som gäller? (När man pratar om tomgångsmotorn så antar jag att man syftar på tomgångsventilen?)
Och om jag ligger och motorbromsar (när det väl går) och kommer lågt på varv så den inte vet om den ska driva framåt själv utan gas eller om den fortfarande ska bromsa neråt så börjar bilen hacka ordentligt..
• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Permanent.
• Vilken felsökning har redan gjorts?
Ingen vad jag vet. Den är nybesiktad i förrgår av förre ägaren, han bytte någon främre lambdasondsgivare eller något sådant hette det. Jag har dock gått igenom besktningspapprena sedan 2009 och jag ser att den har haft förhöjt hc och lite sådant på tomgång varje besiktning. Han sade att det hade med sportluftsfiltret att göra så han har satt tillbaka original nu med.
Tack på förhand!
Senast redigerat av Safko (22 mars 2012)
0
0
0
0