3709
Sök

Inget/utan luftfilter - bra för bränsleförbrukning?

23 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

Undrar hur det blir med bränsleförbrukningen om man tar bort luftfiltret på t.ex. en Opel Kadett?

Om det är igenslaggat så drar ju bilen mer bensin, och om det är nytt drar det mindre.

Men utan? Det blir ju mer drag i den då. Om vi då säger att man tar för något så det värsta dammet inte kommer in i motorn då.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
22 mars 2012
#2
Grejjen är ju att "det värsta dammet" är rätt jäkla litet.
Allting funkar säker skitbra tills att du kör in på en torr grusparkering och sugen in 2liter sand i cylindrarna

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

23 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#3
Mjo, sant big_smile..men frågan är hur bränslefurbrukningen påverkas asså..borde ju bli lägre?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
22 mars 2012
#4
0,000005dl/mil kanske

Sparar alltid mest soppa på att köra ekonomiskt.
Kolla bara på Top Gear's test imellan en Prius och en M5

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

456 Inlägg
22 mars 2012
#5
Har kört min 242 utan luftfilter i 3 år nu och den går fortfarande som den ska, har inga siffror på att den skulle gå nåt billigare än med ett  filter utan det är av platsbrist som inget kommit på!
Menar nog mest att det inte är nåt som tar död på en motor, inte direkt iaf.......
Sen är det klart att det alltid är bättre om man har nåt som filtrerar luften!


(klart att det är dåligt i det långa loppet, men så länge har jag aldrig nån bil.......)

growing old is mandatory growing up is optional

1 319 Inlägg
22 mars 2012
#6
Jag skulle nog påstå att du inte kommer märka någon skillnad alls i KR i slutet av månaden. Att köra ekonomiskt och att planera sin körning är däremot någonting som är märkbart. Sen är det även bra att se till att inga bromsar ligger på, att alla tänddelar är fräscha i motorn och att den är servas rätt. Lufttryck i däck är även bra att se över regelbundet. Att börja fjanta sig med att ta bort luftfiltret är som att skjuta sig själv i foten, det minimala du tjänar på det,OM du ens tjänar ett öre på det, kommer ätas upp senare av att någonting pajjar.

Tänk om tänk rätt

_----------'

23 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#7
Verkar som att folk rekommenderar en att låta bli. Får se hur jag gör. Köpte den ändå för typ 3000 och har bara trafikförsäkring, så jag bryr mig inte så hårt om den pajar =P
Den det är ju mycket bättre drag och ljud utan big_smile
http://www.youtube.com/watch?v=fnaVj63kIzo

Tänkte bara ha den till i höst ändå ^^
Kan ju slänga in nåt luftfilter för 60-70 innan jag säljer han annars..

By the way, andra som har faktisk statistik får gärna skriva något.

926 Inlägg
23 mars 2012
#8
Står inte vad du har för Kadett. Men är det insprutning så mäter man luften som kommer in i motorn och bränsle tillsätts efter det. Oavsett igensatt filter eller inget alls så blir bränsleblandningen rätt. Dock blir bilen väldigt slö om luftfiltret är igensatt. Så att... (Inom måttliga gränser. finns vissa belastningsfall och bla bla bla... men normal körning)

MEN har du förgasare är det en annan sak, då påverkas undertrycket i förgasaren och bränsleförbrukningen ökar utifall filtret är i vägen.

Och det där med att åka utan filter. Har själv kört med exvis Weber45:or utan filter flera tusen mil utan problem. Det sliter mer, men låter man bli grusgropar så.

Mats
Senast redigerat av mats757 (23 mars 2012)

23 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#9
Tack Mats!

Jag har insprut, forgot to mention. (Opel Kadett Caravan 1998 1.6i 75hk med drygt 15000 mil på nacken, lugnt körd innan jag tog över big_smile)

Så då borde det inte göra så stor skillnad alltså..men jag gillar ändå ljudet och draget big_smileD

Nä, jag burkar inte rulla runt i grustag, och (grus)sopbilen vill jag inte ligga bakom i 3 mil heller big_smile

Men kan man inte typ rikta om nåt munstycke så det bara suger luft från motorrummet, och så typ försöker man täta grillen eller nåt så att det inte kommer in så mycket? Silvertape under motorrummet? big_smileD

SÄNK MER!
389 Inlägg
23 mars 2012
#10
verkar vara så att du gillar insugsljudet som blir när man inte kör med original luftburk, så köp något billigt sportluftfilter istället, det skyddar lite mer från damm än att inte ha något luftfilter alls


23 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#11
Jo sportluftfilter skulle man kunna köra på..bara det att jag inte vill lägga mycket pengar alls på bilen =P

Team Breehäng
1 623 Inlägg
23 mars 2012
#12
opelvemo skrev:
Men kan man inte typ rikta om nåt munstycke så det bara suger luft från motorrummet, och så typ försöker man täta grillen eller nåt så att det inte kommer in så mycket? Silvertape under motorrummet? big_smileD

Haha då kommer den ju bara suga varmluft, och då går den mycket sämre tongue Och om du tätar motorrummet så kommer de ju inte in nån luft dit den kan suga i sig  wink

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

604 Inlägg
23 mars 2012
#13
Dra en slang från insuget in i kupen så får du än mer fränt ljud. Lite bättre luft också. (om du borstar tänderna) smile

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

23 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#14
bronco_z skrev:
Dra en slang från insuget in i kupen så får du än mer fränt ljud. Lite bättre luft också. (om du borstar tänderna) smile

Hahaha, klockrenast! Jo vore nåt det..inte så mycket partiklar i kupén direkt. Kan ju alltid slänga på en nylonstrumpa eller nåt = P. Tycker om insugsljudet verkligen..full gas i 2an i 10-15 knyck så WWWWUUUUUUU! WUWUUUU!

695 Inlägg
24 mars 2012
#15
opelvemo skrev:
bronco_z skrev:
Dra en slang från insuget in i kupen så får du än mer fränt ljud. Lite bättre luft också. (om du borstar tänderna) smile

Hahaha, klockrenast! Jo vore nåt det..inte så mycket partiklar i kupén direkt. Kan ju alltid slänga på en nylonstrumpa eller nåt = P. Tycker om insugsljudet verkligen..full gas i 2an i 10-15 knyck så WWWWUUUUUUU! WUWUUUU!

Sportfilter på biltema kostar bara nån hundring. Jag åkte utan filter på min 240 med weber 45or, ja körde typ 4000mil sådär, men visst, de sliter betydligt hårdare på grejjerna... Sen har du väl LMM ? Den tål inte skit och damm och kan kosta en del att byta....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Offroad Racing
3 122 Inlägg
24 mars 2012
#16
småskräpet som en bil suger i sig om man kör utan filter är oftast inte omedelbart skadligt, om man däremot kör två bilar parallellt i kanske 10000 mil där den ena körts med och den andra utan filter så kommer det märkas ganska markant skillnad i slitage (prestanda) på dom båda motorerna. Plus att man riskerar att få in större föremål oxå, en halvstor sten som letar sig in på ett dumt ställe kan lätt sabba en ventil eller kolv. Plus på en bil med insprutning, luftmassemätaren är väldigt känslig och du riskerar att den havererar ganska snart. Och då kommer bilen garanterat inte gå snålt...

Sportluftfilter är bättre än att köra helt utan, då hindras iaf föremål som är stora nog att orsaka direkta skador. BIltema har ju, o dom är inte så dyra. Är du riktigt snål så kan du ju spara filtret sen när du byter bil...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 mars 2012
#17
henke_99 skrev:
småskräpet som en bil suger i sig om man kör utan filter är oftast inte omedelbart skadligt, om man däremot kör två bilar parallellt i kanske 10000 mil där den ena körts med och den andra utan filter så kommer det märkas ganska markant skillnad i slitage (prestanda) på dom båda motorerna. Plus att man riskerar att få in större föremål oxå, en halvstor sten som letar sig in på ett dumt ställe kan lätt sabba en ventil eller kolv. Plus på en bil med insprutning, luftmassemätaren är väldigt känslig och du riskerar att den havererar ganska snart. Och då kommer bilen garanterat inte gå snålt...

Sportluftfilter är bättre än att köra helt utan, då hindras iaf föremål som är stora nog att orsaka direkta skador. BIltema har ju, o dom är inte så dyra. Är du riktigt snål så kan du ju spara filtret sen när du byter bil...

Eller så köper man ett sportluftfilter av bättre kvalitét.....en flaska filterolja och så har man ett filter livet ut.
Blir en bra mkt mindre slant i slutänden då oljan räcker i runt 5 år då den är dryg som fasen (krävs bara ngr droppar på filtret efter att det blivit tvättat) och kostar inte mkt per flaska heller. SÅ kostnaden för det hela har man sparat in redan efter 2-3 servicar wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök