2886
Sök

Hur tänkte volvo här? Dimljus bak fungerar endast med halvljus..

246 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Vet inte om jag är den första som tänkt på detta men lagen säger väl att man vid dimma endast får lov att köra med dimljus + positions/varselljus samt helljus + dimljus och inte halvljus + dimljus?

Jag kör alltid med dimljus + posistions på dagarna då jag tycker det är sjukt snyggt men om det nu skulle vara dimmigt att det nästan krävs dimbakljus, då måste jag ju tända mitt halvljus för annars fungerar inte dimbakljuset och då blir det ju halvljus+dimljus...

Är det tänkt att man antingen ska ska ha dimljus bak eller fram och inte båda samtidigt eller någon som vet anledningen till detta?

164 Inlägg
26 mars 2012
TernFis skrev:
Vet inte om jag är den första som tänkt på detta men lagen säger väl att man vid dimma endast får lov att köra med dimljus + positions/varselljus samt helljus + dimljus och inte halvljus + dimljus?

Jag kör alltid med dimljus + posistions på dagarna då jag tycker det är sjukt snyggt men om det nu skulle vara dimmigt att det nästan krävs dimbakljus, då måste jag ju tända mitt halvljus för annars fungerar inte dimbakljuset och då blir det ju halvljus+dimljus...

Är det tänkt att man antingen ska ska ha dimljus bak eller fram och inte båda samtidigt eller någon som vet anledningen till detta?

Det är knepigt men det är så det är, var antagligen andra regler när 940 byggdes eller så är det en miss. Som sagt det går inte att ta på bakdimmljusen utan att ha framdimmljusen tända på 940, men vid tillexempel körning vid  mörker dimma så säger lagen att man får ha på bakdimmljus men dock inte framdimmljus.

I vilket fall som helst så bländar inte 940ns dimmljus ihop med halvljus lika mycket som på bilar med spoiler dimmljus så varken polis eller andra trafikkanter brukar bry sig (Från vad jag har upplevt iallafall).

Sök