2508
Sök

Köpråd: Saab 9-3 Aero 2001

16 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#1
Har tänkt åka och kolla på en saab 9-3 aero, som är nybesiktad. Bromsar/belägg, turbon och kopplingen är bytt.

Den har gått 25470 mil.
Priset ligger runt 30 tusen.
Detta kommer bli min första bil. Dock undrar jag hur mycket den har kvar att ge, hur mycket måste jag räkna med att reparera den för/år?.

Vad finns för vanliga fel på den som borde vara bytt/ska bytas snarast!
Är det dumt att åka och kolla på en sån här bil utan att kunna så värst mycket om bilar?
Det jag kommer kolla är rost runt bilen, lyssna om något gnisslar. Dra upp bilen i hög hastighet och känna efter konstiga ryck eller så. m.m. Helt enkelt bara köra runt den och se om den känns skön.

Tacksam för alla svar!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 mars 2012
#2
Vevhusventilationen är ett typfel på dessa motorerna, håll utkik efter detta och se även över skicket på motorn då den kan ta stryk av en dålig VHV. Leta sedan efter rost, bakskärmarna är en svag punkt så kontrollera dem mycket noga! Vad jag förstått är dem konstruerade på ett känsligt vis som är svårt att laga om rosten väl fått fäste?

Men som svar på din fråga, rent generellt kan jag tycka att det är lite riskfyllt att köpa en motorstark Turbobil om man inte har koll på vilka punkter man bör kontrollera. Det finns mycket som kan ha tagit stryk om den körts hårt, det finns dock något som heter Bildiagnos hos Svensk Bilprovning. Dom tar cirka 1500:- för att gå igenom bilen åt dig, det kanske är något som är värt att överväga om du hittar en bil du vill ha och som verkar vara frisk efter att du själv provkört den? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

16 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#3
Rquired skrev:
Vevhusventilationen är ett typfel på dessa motorerna, håll utkik efter detta och se även över skicket på motorn då den kan ta stryk av en dålig VHV. Leta sedan efter rost, bakskärmarna är en svag punkt så kontrollera dem mycket noga! Vad jag förstått är dem konstruerade på ett känsligt vis som är svårt att laga om rosten väl fått fäste?

Men som svar på din fråga, rent generellt kan jag tycka att det är lite riskfyllt att köpa en motorstark Turbobil om man inte har koll på vilka punkter man bör kontrollera. Det finns mycket som kan ha tagit stryk om den körts hårt, det finns dock något som heter Bildiagnos hos Svensk Bilprovning. Dom tar cirka 1500:- för att gå igenom bilen åt dig, det kanske är något som är värt att överväga om du hittar en bil du vill ha och som verkar vara frisk efter att du själv provkört den? smile

Om man kollar igenom den och det ser bra ut. Samt om jag bokar en check på det du nämde. Hur mkt mer har den att ge. Jag vill ha en snabb bil punkt, smile. Om du/någon annan har fina tips är jag tacksam.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
27 mars 2012
#4
Rquired skrev:
Vevhusventilationen är ett typfel på dessa motorerna, håll utkik efter detta och se även över skicket på motorn då den kan ta stryk av en dålig VHV. Leta sedan efter rost, bakskärmarna är en svag punkt så kontrollera dem mycket noga! Vad jag förstått är dem konstruerade på ett känsligt vis som är svårt att laga om rosten väl fått fäste?

Men som svar på din fråga, rent generellt kan jag tycka att det är lite riskfyllt att köpa en motorstark Turbobil om man inte har koll på vilka punkter man bör kontrollera. Det finns mycket som kan ha tagit stryk om den körts hårt, det finns dock något som heter Bildiagnos hos Svensk Bilprovning. Dom tar cirka 1500:- för att gå igenom bilen åt dig, det kanske är något som är värt att överväga om du hittar en bil du vill ha och som verkar vara frisk efter att du själv provkört den? smile

Rosten är oftast koncentrerad till hundbenet, men det finns inte många saabar som inte har rost där.
Det man ska vara riktigt uppmärksam på är rostiga fjäderben fram, svårt att laga, nästan omöjligt att få tag på fräscha.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Rumpmas
3 860 Inlägg
27 mars 2012
#5
Det Rquired tar upp stämmer bra, trots att han kör BMW och inte Saab. 4% av alla 9-5:or fick problem med oilsludge på VHV och ännu färre av 9-3:orna pga annan konstruktion på motorrummet. Som vanligt hörs ju de drabbade mest medan folk med fungerande bilar inte skapar trådar om att deras bilar fungerar. Dock är det ju en onödig risk. Har du med dig någon som kan bilar är en bildiagnos litegrann att ta i, men jag skulle absolut kolla kamkedjesträckaren. Det tar några minuter, och då vet man direkt hur kamkedjan mår.

Rost i bakskärmarna är ett gissel som sagt, och har det väl börjat blir det inte bättre av att slipa upp det och måla över det. Av någon anledning möts flera plåtar och överlappas i den punkten och rosten mellan plåtarna får du inte bort annat än genom att byta ut en del plåt.

Det är viktigt att oljan bytts regelbundet, absolut varje år och gärna oftare än de 2000 mil som anges i serviceboken.

Som på så många andra bilar är AC-kompressorn en svag punkt. En AC på en 9-3 som inte fungerar behöver inte bara fyllas, nästan tvärsäkert behöver magnetkopplingen eller hela kompressorn bytas ut. Vill du ha fungerande AC så titta på en annan bil eller var beredd att lägga upp 10k för att fixa det.

Är prio 1 att få tag på en "snabb" bil så brukar man kunna hitta redan steg3 trimmade bilar på Blocket med ungefär 270 hk till ungefär samma priser som otrimmade. Ofta har man redan slängt i större IC och kraftigare koppling. Men tänk på att en trimmad bil har mindre marginaler i motorn än en otrimmad och säkerligen körts hårdare.
Ofta kan även bussningarna i framvagnen vara utbytta mot hårdare. Det har sina anledningar eftersom originalchassit inte är någon riktig höjdare vid fullgas. Rätt så kraftig torque steer får bilen att dra lite snett vid hård gas. Chassit tillverkades ursprungligen för en Opel med 115 hk som starkaste motor, så när man slänger på dubbla effekten så visar det sig, även om Saab har gjort lite modifieringar.

Hur ska bilen vara "snabb"? Vill du ha en bil som är snabb 0-100 är nog en framhjulsdriven bil med 2-liters turbo inget för dig. Ettan är momentbegränsad för att skona växellådan med resultatet att det känns som om 50-100 går snabbare än 0-50, och det är svårt att få fäste i backen med stark motor och framhjulsdrift.
Saabs intervall är mer 40-150 (går rätt bra uppemot 200 med trim).

Edit: Visst ja, fjäderbenen fram som sagt!

Om du aldrig tittat på en bil förut och inte vet var du ska börja skulle jag rekommendera att du handlar på firma faktiskt. Lite dyrare, men du har garanti. Väljer du någon större märkeshandlare istället för någon "bilförmedlare" eller någon med samma firmaadress som hemmadress och bilarna på gården bör ju risken för bekymmer vara mindre.
Senast redigerat av Andromeda (27 mars 2012)


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
27 mars 2012
#6
Om man vill reducera chansen och skruva så rekommenderar jag att köpa en og9-3 98-99 och flyttar över inredning, kjolpaket och turbon big_smile
Senast redigerat av kwansa (27 mars 2012)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Rumpmas
3 860 Inlägg
27 mars 2012
#7
Vi kan ju förtydliga med att 9-3 98-99 har den äldre motorkonstruktionen som är nästintill skottsäker. Plockar man sedan över inredning och kjolpaket från en 01-02 ser den ju likadan ut men med skottsäker motor och med en motor som tål betydligt mer trim innan kolvar osv behöver bytas ut.

Angående hur mycket den har kvar att ge så tål en välskött Saab många mil till. Dock är nog chassi och motorbussningar markant slitet efter så många bilom det inte har bytts delar, och skinnet kan ju börja se slitet ut. Vid de miltalen skulle jag inte köpa en Aero där kopplingen inte är bytt, och bräsnlepumpen får gärna vara bytt också.


Trucker
2 710 Inlägg
27 mars 2012
#8
Varför inte en Saab 9000? Mer bil för pengarna tvekar jag på att de finns..

Fart missbrukare

1 624 Inlägg
27 mars 2012
#9
Häääääär kommer Andormeda big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 mars 2012
#10
Andromeda skrev:
Det Rquired tar upp stämmer bra, trots att han kör BMW och inte Saab. 4% av alla 9-5:or fick problem med oilsludge på VHV och ännu färre av 9-3:orna pga annan konstruktion på motorrummet. Som vanligt hörs ju de drabbade mest medan folk med fungerande bilar inte skapar trådar om att deras bilar fungerar. Dock är det ju en onödig risk. Har du med dig någon som kan bilar är en bildiagnos litegrann att ta i, men jag skulle absolut kolla kamkedjesträckaren. Det tar några minuter, och då vet man direkt hur kamkedjan mår.

Hallå, var det en antydan mot att BMW-ägare är idioter eller? wink

Visst du har rätt i att en liten andel av motorerna gav upp problemet låg dock i att alla exemplar hade potentialen att få problem innan SAAB till slut fick fram en lösning (Var det till årsmodell 2004?). Jag tror såldes att andelen SAAB som haft lättare symptom eller slitage från oilsludge men som aldrig råkat ut för driftstörningar är betydligt större än 4%, bilar som idag rullar med uppdaterad VHV.

Jag tycker åtminstone att det finns skäl att kontrollera motorns skick noga om man är ute efter en SAAB av aktuell årsmodell, och 100% felsäkert blir det förstås aldrig men grannens 9-5sc råkade dock ut för motorhaveri för några år sedan trots att den var av nyare årsmodell på vilka problemet med oilsludge skall vara åtgärdat.

Man kan aldrig kontrollera för mycket när man köper en begagnad bil oavsett märke!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 mars 2012
#11
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
Det Rquired tar upp stämmer bra, trots att han kör BMW och inte Saab. 4% av alla 9-5:or fick problem med oilsludge på VHV och ännu färre av 9-3:orna pga annan konstruktion på motorrummet. Som vanligt hörs ju de drabbade mest medan folk med fungerande bilar inte skapar trådar om att deras bilar fungerar. Dock är det ju en onödig risk. Har du med dig någon som kan bilar är en bildiagnos litegrann att ta i, men jag skulle absolut kolla kamkedjesträckaren. Det tar några minuter, och då vet man direkt hur kamkedjan mår.

Hallå, var det en antydan mot att BMW-ägare är idioter eller? wink

Visst du har rätt i att en liten andel av motorerna gav upp problemet låg dock i att alla exemplar hade potentialen att få problem innan SAAB till slut fick fram en lösning (Var det till årsmodell 2004?). Jag tror såldes att andelen SAAB som haft lättare symptom eller slitage från oilsludge men som aldrig råkat ut för driftstörningar är betydligt större än 4%, bilar som idag rullar med uppdaterad VHV.

Jag tycker åtminstone att det finns skäl att kontrollera motorns skick noga om man är ute efter en SAAB av aktuell årsmodell, och 100% felsäkert blir det förstås aldrig men grannens 9-5sc råkade dock ut för motorhaveri för några år sedan trots att den var av nyare årsmodell på vilka problemet med oilsludge skall vara åtgärdat.

Man kan aldrig kontrollera för mycket när man köper en begagnad bil oavsett märke!

Jag är övertygad om att din grannes bil var en sen 2003 som såldes som 2004 års modell, vi har diskuterat den förut. Jag menade inte att BMW-ägare är idioter, men att du verkar känna till mycket om Saab för att inte vilja ta i Saab med tång ens wink

Motorns status kan du rätt enkelt kontrollera genom att kolla hur oljan mår (sludge-olja är vit-brunaktig pga kondens i oljan), och om du även mäter kamkedjesträckaren ser du direkt om kamkedjan är onormalt sliten. Genom att starta bilen kall hör du om bilen har några missljud i motorn, blåryker osv. Det räcker gott så. Visst kan man lyfta på ventilkåpan och kika, men det går nog inte säljaren med på wink

Mer än så kan du ju egentligen aldrig kontrollera. Köp en nyligen besiktad så ser du ju om avgasvärdena är som dom ska.

Jag vidhåller dock att jag tycker att 2000 mil är ett för långt intervall för oljebyte, den ska vara bytt oftare och misnt varje år oavsett om bilen så gått 300 mil om året.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 mars 2012
#12
Andromeda skrev:
Rquired skrev:
Andromeda skrev:
Det Rquired tar upp stämmer bra, trots att han kör BMW och inte Saab. 4% av alla 9-5:or fick problem med oilsludge på VHV och ännu färre av 9-3:orna pga annan konstruktion på motorrummet. Som vanligt hörs ju de drabbade mest medan folk med fungerande bilar inte skapar trådar om att deras bilar fungerar. Dock är det ju en onödig risk. Har du med dig någon som kan bilar är en bildiagnos litegrann att ta i, men jag skulle absolut kolla kamkedjesträckaren. Det tar några minuter, och då vet man direkt hur kamkedjan mår.

Hallå, var det en antydan mot att BMW-ägare är idioter eller? wink

Visst du har rätt i att en liten andel av motorerna gav upp problemet låg dock i att alla exemplar hade potentialen att få problem innan SAAB till slut fick fram en lösning (Var det till årsmodell 2004?). Jag tror såldes att andelen SAAB som haft lättare symptom eller slitage från oilsludge men som aldrig råkat ut för driftstörningar är betydligt större än 4%, bilar som idag rullar med uppdaterad VHV.

Jag tycker åtminstone att det finns skäl att kontrollera motorns skick noga om man är ute efter en SAAB av aktuell årsmodell, och 100% felsäkert blir det förstås aldrig men grannens 9-5sc råkade dock ut för motorhaveri för några år sedan trots att den var av nyare årsmodell på vilka problemet med oilsludge skall vara åtgärdat.

Man kan aldrig kontrollera för mycket när man köper en begagnad bil oavsett märke!

Jag är övertygad om att din grannes bil var en sen 2003 som såldes som 2004 års modell, vi har diskuterat den förut. Jag menade inte att BMW-ägare är idioter, men att du verkar känna till mycket om Saab för att inte vilja ta i Saab med tång ens wink

Motorns status kan du rätt enkelt kontrollera genom att kolla hur oljan mår (sludge-olja är vit-brunaktig pga kondens i oljan), och om du även mäter kamkedjesträckaren ser du direkt om kamkedjan är onormalt sliten. Genom att starta bilen kall hör du om bilen har några missljud i motorn, blåryker osv. Det räcker gott så. Visst kan man lyfta på ventilkåpan och kika, men det går nog inte säljaren med på wink

Mer än så kan du ju egentligen aldrig kontrollera. Köp en nyligen besiktad så ser du ju om avgasvärdena är som dom ska.

Jag vidhåller dock att jag tycker att 2000 mil är ett för långt intervall för oljebyte, den ska vara bytt oftare och misnt varje år oavsett om bilen så gått 300 mil om året.

Haha, nej jag tar gärna i en SAAB men om jag trivts med att köra en dag ut och dag in är jag mindre säker på. Jag vet inte vilken årsmodell som var aktuell, det var en 9-5 2.3 från runt 2004 kan jag i alla fall säga. Det som gjort att jag fått för mig att denna bilen var den uppdaterade varianten är att min granne, en inbiten SAAB-entusiast, påstod detta när han kom hem från semestern i en silvergrå Passat hyrbil med sin takbox lackad med SAAB-motiv på taket.

Det känns dock irrelevant, det viktiga är att trådskaparen nu är medveten om att det finns anledning att kontrollera motorn och ge den service med vettiga intervall. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

16 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#13
Om jag köper mig en mig en Saab(eller annan liknande bil). Som är ny besiktad och där kamrem/kamkedjan är bytt. Samt ifylld servicebok, och annat småfix är utfört. Bör jag väll kunna vara ganska lugn som köpare?
Vi snackar bilar som gott 15,000+.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 mars 2012
#14
Fartgalen skrev:
Om jag köper mig en mig en Saab(eller annan liknande bil). Som är ny besiktad och där kamrem/kamkedjan är bytt. Samt ifylld servicebok, och annat småfix är utfört. Bör jag väll kunna vara ganska lugn som köpare?
Vi snackar bilar som gott 15,000+.

Så enkelt är det nog tyvärr inte, visst merparten som säljer en bil är ärliga människor men det kan finnas fel dom inte vet om och det finns de säljarna som har upptäckt ett dyrt fel på sin bil och försöker sälja den innan ett byte blir tvunget. Likaså kontrollerar Bilprovningen endast att bilen inte är trafikfarlig och inte skicket i övrigt, och dom kan göra riktigt grova missar dessutom.

Serviceboken hade jag däremot inte lagt så mycket vikt vid, dels för att det finns många lite äldre bilar i kanonskick som ägarna underhållit själva utan att fylla i boken och dels för att det finns många bilar med full servicebok som kan vara slitna. Ta SAAB som ett exempel, mycket av problemen med detta Oilsludge låg i att det var så många mil mellan servicetillfällena.

En bil med full servicebok och 3000mil mellan tillfällena kan alltså vara sliten medan en bil utan servicebok men som ägaren (Vilket inte går att kontrollera) gjort service med 1000mils intervall kan vara i kanonskick. Det bästa sättet att kontrollera motorns skick är just att lyssna på den och köra den.

Det kan vara svårt att köpa en begagnad bil, men jag upplever att man måste försöka bedöma skicket själv och inte förlita sig till Bilprovning eller Servicebok! smile
Senast redigerat av Rquired (28 mars 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

16 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#15
Rquired skrev:
Fartgalen skrev:
Om jag köper mig en mig en Saab(eller annan liknande bil). Som är ny besiktad och där kamrem/kamkedjan är bytt. Samt ifylld servicebok, och annat småfix är utfört. Bör jag väll kunna vara ganska lugn som köpare?
Vi snackar bilar som gott 15,000+.

Så enkelt är det nog tyvärr inte, visst merparten som säljer en bil är ärliga människor men det kan finnas fel dom inte vet om och det finns de säljarna som har upptäckt ett dyrt fel på sin bil och försöker sälja den innan ett byte blir tvunget. Likaså kontrollerar Bilprovningen endast att bilen inte är trafikfarlig och inte skicket i övrigt, och dom kan göra riktigt grova missar dessutom.

Serviceboken hade jag däremot inte lagt så mycket vikt vid, dels för att det finns många lite äldre bilar i kanonskick som ägarna underhållit själva utan att fylla i boken och dels för att det finns många bilar med full servicebok som kan vara slitna. Ta SAAB som ett exempel, mycket av problemen med detta Oilsludge låg i att det var så många mil mellan servicetillfällena.

En bil med full servicebok och 3000mil mellan tillfällena kan alltså vara sliten medan en bil utan servicebok men som ägaren (Vilket inte går att kontrollera) gjort service med 1000mils intervall kan vara i kanonskick. Det bästa sättet att kontrollera motorns skick är just att lyssna på den och köra den.

Det kan vara svårt att köpa en begagnad bil, men jag upplever att man måste försöka bedöma skicket själv och inte förlita sig till Bilprovning eller Servicebok! smile

Jo men jag är helt jävla värdelös på bilar, men vill endå ha möjligheten att köpa en bil! smile. Utan att behöva gå runt med en lista i handen på saker man ska kolla. Borde ju finnas säkra kort någonstans....

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 mars 2012
#16
Fartgalen skrev:
Rquired skrev:
Fartgalen skrev:
Om jag köper mig en mig en Saab(eller annan liknande bil). Som är ny besiktad och där kamrem/kamkedjan är bytt. Samt ifylld servicebok, och annat småfix är utfört. Bör jag väll kunna vara ganska lugn som köpare?
Vi snackar bilar som gott 15,000+.

Så enkelt är det nog tyvärr inte, visst merparten som säljer en bil är ärliga människor men det kan finnas fel dom inte vet om och det finns de säljarna som har upptäckt ett dyrt fel på sin bil och försöker sälja den innan ett byte blir tvunget. Likaså kontrollerar Bilprovningen endast att bilen inte är trafikfarlig och inte skicket i övrigt, och dom kan göra riktigt grova missar dessutom.

Serviceboken hade jag däremot inte lagt så mycket vikt vid, dels för att det finns många lite äldre bilar i kanonskick som ägarna underhållit själva utan att fylla i boken och dels för att det finns många bilar med full servicebok som kan vara slitna. Ta SAAB som ett exempel, mycket av problemen med detta Oilsludge låg i att det var så många mil mellan servicetillfällena.

En bil med full servicebok och 3000mil mellan tillfällena kan alltså vara sliten medan en bil utan servicebok men som ägaren (Vilket inte går att kontrollera) gjort service med 1000mils intervall kan vara i kanonskick. Det bästa sättet att kontrollera motorns skick är just att lyssna på den och köra den.

Det kan vara svårt att köpa en begagnad bil, men jag upplever att man måste försöka bedöma skicket själv och inte förlita sig till Bilprovning eller Servicebok! smile

Jo men jag är helt jävla värdelös på bilar, men vill endå ha möjligheten att köpa en bil! smile. Utan att behöva gå runt med en lista i handen på saker man ska kolla. Borde ju finnas säkra kort någonstans....

Jag är ledsen men "säkra kort" brukar innebära köp av en större välkänd bilfirma och när det gäller bilar i prisklassen upp till 30.000:- får man väldigt lite bil för pengarna hos dem. Ofta tar dom inte ens in såpass gamla bilar i inbyte, och få kunder vill byta in sin äldre bil där eftersom dom får riktiga skambud.

Men är det så fel att gå omkring med en lista när man köper en bil? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rumpmas
3 860 Inlägg
28 mars 2012
#17
Det finns inga säkra bilar oavsett märke eller miltal som gått över milgränsen för maskinskadeförsäkring och nybilsgarantin gått ut på tyvärr.



Sök