Det Rquired tar upp stämmer bra, trots att han kör BMW och inte Saab. 4% av alla 9-5:or fick problem med oilsludge på VHV och ännu färre av 9-3:orna pga annan konstruktion på motorrummet. Som vanligt hörs ju de drabbade mest medan folk med fungerande bilar inte skapar trådar om att deras bilar fungerar. Dock är det ju en onödig risk. Har du med dig någon som kan bilar är en bildiagnos litegrann att ta i, men jag skulle absolut kolla kamkedjesträckaren. Det tar några minuter, och då vet man direkt hur kamkedjan mår.
Rost i bakskärmarna är ett gissel som sagt, och har det väl börjat blir det inte bättre av att slipa upp det och måla över det. Av någon anledning möts flera plåtar och överlappas i den punkten och rosten mellan plåtarna får du inte bort annat än genom att byta ut en del plåt.
Det är viktigt att oljan bytts regelbundet, absolut varje år och gärna oftare än de 2000 mil som anges i serviceboken.
Som på så många andra bilar är AC-kompressorn en svag punkt. En AC på en 9-3 som inte fungerar behöver inte bara fyllas, nästan tvärsäkert behöver magnetkopplingen eller hela kompressorn bytas ut. Vill du ha fungerande AC så titta på en annan bil eller var beredd att lägga upp 10k för att fixa det.
Är prio 1 att få tag på en "snabb" bil så brukar man kunna hitta redan steg3 trimmade bilar på Blocket med ungefär 270 hk till ungefär samma priser som otrimmade. Ofta har man redan slängt i större IC och kraftigare koppling. Men tänk på att en trimmad bil har mindre marginaler i motorn än en otrimmad och säkerligen körts hårdare.
Ofta kan även bussningarna i framvagnen vara utbytta mot hårdare. Det har sina anledningar eftersom originalchassit inte är någon riktig höjdare vid fullgas. Rätt så kraftig torque steer får bilen att dra lite snett vid hård gas. Chassit tillverkades ursprungligen för en Opel med 115 hk som starkaste motor, så när man slänger på dubbla effekten så visar det sig, även om Saab har gjort lite modifieringar.
Hur ska bilen vara "snabb"? Vill du ha en bil som är snabb 0-100 är nog en framhjulsdriven bil med 2-liters turbo inget för dig. Ettan är momentbegränsad för att skona växellådan med resultatet att det känns som om 50-100 går snabbare än 0-50, och det är svårt att få fäste i backen med stark motor och framhjulsdrift.
Saabs intervall är mer 40-150 (går rätt bra uppemot 200 med trim).
Edit: Visst ja, fjäderbenen fram som sagt!
Om du aldrig tittat på en bil förut och inte vet var du ska börja skulle jag rekommendera att du handlar på firma faktiskt. Lite dyrare, men du har garanti. Väljer du någon större märkeshandlare istället för någon "bilförmedlare" eller någon med samma firmaadress som hemmadress och bilarna på gården bör ju risken för bekymmer vara mindre.
Senast redigerat av Andromeda (27 mars 2012)