3844
Sök

Byta motor volvo 940 gl

43 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#1
tjenare har lite funderingar på att stoppa ner en turbo motor i min volvo 940 gl från en 940 turbo och regga den med det. och undrar därför vad som behövs göra för att få igenom den.  Tack på för hand!   mvh rasmuz


1 008 Inlägg
29 mars 2012
#2
För att gå den godkänd på en registreringsbesiktning så skall motorn vara i originalskick och ha godkända avgasvärden.
Med originalskick menar jag att ingen lastbilsturbo eller extraktorgrenrör eller scania-intercooler får finnas eller en stressad 13c med 1.2 bars ladd är inte håller så smart när man ska regga.

Det du behöver göra:
Montera motor med tryckrör,ic etc och bygg ett avgassystem med en godkänd fungerande katalysator, Universalkatt brukar funka vid nybygge av avgasystem.
Byt chip/boxar till turbo och skarva in spridarmotstånd på pluskablarna till spridarna och förläng kablarna till LMM.

Sen bokar du tid för reg.bes av utbytt motor, du skall också väga bilen, vissa stationer har våg, detta får du kolla upp med dem när du bokar tiden.
Vid reggningen så ha gärna ett regnr på en 940 som har samma motortyp och gärna årsmodell till hands som de kan slå på för att se effekt,vridmoment,motorfamlilj etc på din turbomotor.

Jag tror jag fick med det viktigaste där.


1 758 Inlägg
29 mars 2012
#3
240bns skrev:
För att gå den godkänd på en registreringsbesiktning så skall motorn vara i originalskick och ha godkända avgasvärden.
Med originalskick menar jag att ingen lastbilsturbo eller extraktorgrenrör eller scania-intercooler får finnas eller en stressad 13c med 1.2 bars ladd är inte håller så smart när man ska regga.

Det du behöver göra:
Montera motor med tryckrör,ic etc och bygg ett avgassystem med en godkänd fungerande katalysator, Universalkatt brukar funka vid nybygge av avgasystem.
Byt chip/boxar till turbo och skarva in spridarmotstånd på pluskablarna till spridarna och förläng kablarna till LMM.

Sen bokar du tid för reg.bes av utbytt motor, du skall också väga bilen, vissa stationer har våg, detta får du kolla upp med dem när du bokar tiden.
Vid reggningen så ha gärna ett regnr på en 940 som har samma motortyp och gärna årsmodell till hands som de kan slå på för att se effekt,vridmoment,motorfamlilj etc på din turbomotor.

Jag tror jag fick med det viktigaste där.

Gäller bara om bilen är reggad innan 1993. 1993 och framåt är det i princip omöjligt att byta till annan motortyp om man inte reggar om som ombyggt fordon.
Angående katalysatorn så måste den vara originalmässig vid regbesiktning. Har själv fått nedslag på detta.

Forummoderator
10 576 Inlägg
29 mars 2012
#4
Detta är INTE avancerad motorteknik, tror till och med det finns en klistrad tråd om just detta

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök