3403
Sök

Volvo 740 GL - Elfel, kontakt under fördelare! Hallgivare?

63 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
Skulle dra oljeretur från turbon på min 740. men då råka jag slita sönder en dålig kontakt. Vet inte hur dom skall sitta nu. Under fördelaren 3st pinnar i en kontakt ( + 0 -) står det. Den får ingen gnista, ingen soppa men ibland sprutar de lite (kontakten till spridar bryggan) när man vrider av nyckeln. Hör inte heller att pumpen startar. Ingen gnista heller. Någon som vet? Tror kontakten kallas Hallgivare. Vad är symtomen när en sådan går sönder?

http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesProcedures/distributor3.gif

210 Inlägg
9 mars 2012
hallgivare

536 Inlägg
12 mars 2012
Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite, jag har liknande problem i min 740 "en GLE 88a med B230F motor) den har stått ca 2-3 år och jag köpte den precis, har bytt tändstift, tändkabar, rotor, fördelarlock, tändspole och tändmodul men det vägrar komma någon gnista till tändspolen eller från nått stift, kan det vara hallgivaren som är trasig för mig med då? hör inte heller nån pump när jag vrider på tändningen...

63 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
om hallgivaren är trasig så blir de varken gnista eller soppa, lagade min och fick de fungera. men hallgivare satt bara på vissa, typ 87-89. nått sånt

536 Inlägg
13 mars 2012
KS-TurboSnurran skrev:
om hallgivaren är trasig så blir de varken gnista eller soppa, lagade min och fick de fungera. men hallgivare satt bara på vissa, typ 87-89. nått sånt

min är en 88a och flera som sagt till mig nu efter att ha bytt typ allt annat att det är den som är felet så ska kolla den i morrn smile

210 Inlägg
13 mars 2012
jag har en hallgivare med kontakt bakom fördelaren , 330 ink frakt

536 Inlägg
13 mars 2012
tommyklov skrev:
jag har en hallgivare med kontakt bakom fördelaren , 330 ink frakt

vare dig jag smsa igår kanske? som har annons ute på blocket, för mig han ja smsa bodde i Borlänge tongue
Jag har bilen hos min mormor och morfar några hundra meter härifrån så ska gå dit senare idag och kolla hallgivaren så får se hur den ser ut smile

536 Inlägg
13 mars 2012
finns det olika sorters hallgivare? tror jag har en annan isf

JFfoto
29 mars 2012
Lånar tråden smile vad heter själva plattan som syns på bild i första inlägget? är ju lättast att byta hela den än att fipppla med kablarna som går in där?..

63 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Det var hallgivaren som var problemet, hittade en annan på skroten 100kr, Jag bytte hela plattan, två skruvar (10mm) klart på 5min. gäller bara att man ställer tändningen som den stog innan. annars blir den lite slö.

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 mars 2012
Detta är inte avancerad motorteknik

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök