3244
Sök

Volvo 740 startar men dör efter 3-5mins körning

27 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#1
Tjabba.

Som rubriken säger startar bilen och går med en ganska ojämn tomgång i några minuter och tvärdör sedan. Går att starta bilen igen efter ett par minuter men inte direkt efter att den dött. Jag har hitills bytt luftmassmätare, bränslepumpsrelä och svänghjulsgivare. Får soppa fram till bränsleröret (där spridarna sitter). vet inte om nästa steg är att ta loss de och kolla ? vet inte hur jag ska ta nästa steg. Känns som att skjuta prick i mörker det här.


10 Inlägg
24 mars 2012
#2
Min bil betede sej ungefär så när lambdan var paj


27 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#3
okej var det en 740 med ?
tackar för svar


Skaune
24 mars 2012
#4
Kanske är ett tråkigt o enkelt svar, men kolla OBD:n först!! Glöm inte nolla innan bara!
Senast redigerat av T-Gul_ (24 mars 2012)

Skaune
24 mars 2012
#6
Volvo_mannenn skrev:
Obd?

On Board Diagnostics, sitter en självdiagnostikenhet vid ditt vänstra dämparntorn, framför, en svart dosa med lock, till det sitter ett stift som du kan trycka ner i olika socklar, och med hjälp av en tryckknapp brevid kan du läsa ut felkoder som styrsytemet registrerat via lampblinkningar från den röda lampan. Lampan blinkar i långsamma och snabba etapper,   en 3 serie följd. Vad koderna betyder och hur du läser av o raderar får du googla, för de orkar jag inte skriva ner allt nu! wink

Tekniker
552 Inlägg
24 mars 2012
#7
Låter som lambdasond eller något åt det hållet du. Kolla avgasvärdena

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

27 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#8
okej får ta och testa o byta den med då:)


Skaune
24 mars 2012
#9
Volvo_mannenn skrev:
okej får ta och testa o byta den med då:)

Innan du byter en massa delar för att folk sitter o spekulerar här... Mät din lambdasond först o se om den e kass först!

27 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#10
har skruvat bort den nu men hur ska jag kunna mäta den ?


10 Inlägg
24 mars 2012
#11
Volvo_mannenn skrev:
okej var det en 740 med ?
tackar för svar

Det var med en 240, mäter den vet jag inte hur man gör


Skaune
24 mars 2012
#12
Eftersom jag lider av svår trötthet idag, förklarar jag här med att kopiera ett inlägg mrbuggy skrivet på garaget:

En sond som är "halvdöd" eller långsam gör att motorn tvekar och drar ryckvis. Detta ger normalt ingen felkod i datorn, och syns m a o inte på diagnostikuttaget i bilen. Men bilen går sämre!
En "heldöd" sond ger låg utsignal och lurar insprutningen att blandningen är mager. Insprutningssystemet kompenserar för detta och bensinförbrukningen ökar (ger felkod på diagnostik).
Som styrsignal genererar sonden en spänning som varierar mellan 0 och 0.9 volt beroende av blandningsförhållandet. 0V betyder mager blandning, 0.5V är ideal och 0.9V är fet blandning. Man vill med andra ord ha en snabb "feedback". En helt frisk sond går från fet (>0.5V) till mager (<0.5V) på under en sekund.
Minsta arbetstemperatur är ca 350 grader C, vilket motsvarar ca 2000 rpm vid obelastad motor. Eftersom spänningen som genereras är låg, är rena och fina anslutningar till sonden mycket viktiga!
Det finns tre typer av lambdasonder:
A) Sond med en anslutning: Den har bara utsignal till datorn (svart sladd).
B) Sond med tre anslutningar: Innehåller även 12V elektrisk uppvärmning (två vita sladdar) vilket gör att den kommer snabbare upp i arbetstemperatur.
C) Sond med fyra anslutningar: Har ytterligare en separat givar-jord (grå sladd). Observera att denna fjärde anslutning inte är jord till den elektriska värmaren!
Kontrollera sondens funktion

- Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas.
- Med sonden borttagen:
Om du plockar ur sonden kan du testa den och samtidigt passa på att bränna bort föroreningar som kan förhindra/fördröja avgaserna att nå in i sonden.
Ta loss sonden, anslut voltmetern mellan svart sladd och jord på sonden. För sedan in sonden in i en gasollåga (inte svetslåga - då smälter sonden...). När man för in sonden i lågan första gången tar det en liten stund innan den blir varm nog (300 grader) att ge någon signal.
Inne i lågan ska den visa mer än 0,5V som signal att blandningen är fet. Ta sedan snabbt ut sonden ur lågan och kontrollera att spänningen sjunker under 0,5V, vilket ska ta cirka en sekund (frisk sond under en sekund).
Om det tar längre tid, försök att bränna bort "skiten" i slitsarna på sonden, håll sonden ovanför lågan där det är varmast. Du kan skrapa försiktigt i slitsarna, men banka inte på sonden. Med lite tur blir sonden bättre

27 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#13
har ingen ny gasbrännare hemma får fixa de eller så hämtar jag bara en annan sondmätare på skroten och hoppas.


135 Inlägg
28 mars 2012
#14
nå hur har det gått? låter som jag har fått samma fel.. startar men dör nästan på en gång en 740 gle med b230e

27 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
#15
Tjenare.

har hämtat bilen idag blev att jag lämnade iväg han till en verkstad pallade inte byta fler givare. Felet var styrboxen. Fan hade den borta men kunde inte se nått fel själv så satte dit den igen men tydligen var de något fel på den. hoppas det var de felet nu men de lär man väl märka annars smile



Sök