3696
Sök

Väldigt hög tomgång, volvo 855 t5 - 95

309 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
Hej, är så att jag har ett väldigt jobbigt problem som jag inte kommer någonvart med.
Tomgången är väldigt hög på min volvo 855 t5a automat. Den ligger på ca 1400.

Har precis byggt ihop bilen och den har vart så från den första provstarten. Har sökt en massa men hittar inget som stämmer in, då min ALLTID har hög tomgång även när den är varm.

Vad kan det vara för problem? Är det tomgångsventilen som man ska kolla på? eller finns det flera orsaker?

8 254 Inlägg
23 mars 2012
Kollat så att spjället stänger ordentligt och att det inte är smutsigt invändigt? kollat så att inte gasvajern sitter i spänn? Kollat sliden i tomgångsmotorn så den kan röra sig?

309 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Kollat så att spjället stänger ordentligt och att det inte är smutsigt invändigt? kollat så att inte gasvajern sitter i spänn? Kollat sliden i tomgångsmotorn så den kan röra sig?

Har bytt tomgångsmotorn och även smörj den utan resultat. spjället har jag inte kollat då allt rengjordes osv när den monterades ihop. Men jag ska ta och kolla gasvajern åh spjället igen. Tack för tipsen!

309 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
Marlboroman skrev:

Jag har nu kollat spjällhuset och och gasvajern. Inget fel där. Sedan har jag även bytt tomgångsmotor, smörjt den och kollat så den kan röra på sig. ingen skillnad.

Men så när jag kom ut och skulle provköra någon dag senare så låg tomgången nere på 1000varv! Kanon tänkte jag. Men sedan när jag kört en sväng har den nu gått upp till 1700varv! väldigt irriterande hmm

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
31 mars 2012
tjuvluft runt insuget?

309 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
mk2_power skrev:
tjuvluft runt insuget?

Har letat efter det, utan resultat hmm

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
31 mars 2012
ta loss pluskablen från batteriet i en halvtimme så datorn nollställs.

Sök