Bytet är gjort på en S60, men principen är den samma för många många fler!
Det man behöver är fjäderspännare och passande mothåll för fjäderbenets toppmutter. I mitt fall var detta en Torx av större modell, tror den är storlek 45 eller 50. Går bra med en insexnyckel storlek 7 också! Utöver detta behövs lite vanliga nycklar. Storlek beror på vilken modell det gäller så jag kommer inte nämna några specifika storlekar här.
Detta bytet är gjort med en domkraft. Det är mycket enklare om man har lift och kan avlasta bilens krängningsstag, men det går såklart med domkraften också!
Börja med att smörja allt som ska lossas direkt (5-56). Lossa försiktigt (den går lätt av) ABS-givaren från fjäderbenet. Lossa sedan muttern till krängningsstaget. Detta görs med hjälp av en Torx som mothåll. Läs beskrivningen till nästa bild för mer info.
När man jobbar med domkraft så belastas krängningsstagen väldigt mycket vilket gör att dom blir svåra att få loss. Detta löser man genom avlasta bilen på något och får då krängningshämmaren i "balans" igen. Palla upp med något och låt bilen vila på det istället för domkraften. Fortsätt sänka ner bilen till det läget där krängningsstaget går att peta ut med handkraft. Detta görs till fördel redan innan man börjar lossa muttern för att lättare kunna skruva.
Exempel på hur man kan avlasta:
!!OBS Hissa upp bilen med domkraften igen innan ni fortsätter OBS!! Lossa de 2 nedre bultarna till fjäderbenet.
Nu sitter fjäderbenet endast fast i lagringen. Lossa de 3 muttrarna i fjädertornet och lirka ut fjäderbenet. Det är trångt men det går.
Vissa lagringar är 2-delade och andra sitter ihop som en hel enhet. Det varierar men spelar ingen större roll.
Lossa muttern som håller fast lagringen med hjälp av passande mothåll. I mitt fall var detta en Torx. Plocka loss den stora gummibrickan och lagringen. Nu ser det ut som på bilden nedan. Har man ingen 2-delad lagring så kan det bli något svårare att lossa den inre muttern (den som syns på bilden med 4 vingar). Spänn ihop fjädern till den ligger fritt. Lossa sedan, med valfri metod, den 4-vingade muttern. Detta brukar kunna göras med en vanlig tång eller polygrip.
Så här trevligt såg det ut på min bil! Inte många mil kvar innan fjäderbenet hade skjutit upp genom huven
När man sedan monterar så görs det i bakvänd ordning. Se till att fjädern hamnar i sina lägen i fjäderbenets bana samt i bussningen till lagringen. Se även över så att dammskydden är hela.
Har man nu en 2-delad lagring så kan man med fördel montera lagringen i förväg. Det underlättar jobbet att lirka in fjäderbenet i hjulhuset:
När man sedan drar åt bultarna som lossas i bild 4 så är det bra om man pressar in fjäderbenet medan man drar åt, för att få rätt camber.
Kunde kanske haft lite mer bilder, men jag glömde av mig när jag höll på med bytet så detta får duga!
Bytet tog ca 1-1,5 timma per sida.
Är det några frågor så fråga på!