3383
Sök

Fotväxel på Smart Roadster

239 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#1
Jag har en (eller 2) Smart Roadster och har kollat lite på alternativ till det vanliga sättet att växla bilen.
Som original finns det en spak som ger en typ sekvensiell växling och som tillbehör finns det paddlar på ratten. Systemet för styrningen av paddelväxlingen är ganska innovativt. Man använder olika motstånd som styrdatorn registrerar och sen väljes åtgärd.

Jag tror att jag hänvisar till vad jag har skrivit på 2 andra forum.
http://www.theroadster.net/trc/modules/ … amp;mode=0
http://www.smartmaniacs.co.uk/showthrea … t-my-foot!

Om det är någon här som har en original ratt till Smart Roadster med paddlar så skulle jag vilja veta vilken resinstans den ger med en knapp åt gången tryckt och utan någon knapp nedtryckt.

Jörgen


239 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#2
Det här lilla kontakten som sitter nere vid fötterna (om jag inte ligger med fötterna i bagaget) är den jag ska försöka fixa växlingen genom.
http://i111.photobucket.com/albums/n128/krassegrand/DSC01021.jpg
jag hoppas att kunna göra ett försök nästa helg.

Jörgen


1 290 Inlägg
21 mars 2012
#3
Har sett din tråd på theroadster.net men jag har tyvärr inte så mycket att tillföra smile

239 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
#4
Tack för inlägget så att det är någon mer än jag som skriver på den!big_smile
Senast redigerat av Krassegrand (23 mars 2012)


239 Inlägg
24 mars 2012
Trådstartare
#5
En provisorisk liten pryl som jag gjorde bara för att kolla om det funkar!
http://i111.photobucket.com/albums/n128/krassegrand/DSC01023.jpg
DET FUNKAR!!!!!
Den består av ett 8kohms motstånd och 2 tryckknappar i serie med alternativt 1kohm eller 2kohm.
1kohm växlar ner och 2kohm växlar upp!


1 290 Inlägg
24 mars 2012
#6
Var du tvungen att lägga in TAN-kod också eller går det att lura systemet?

239 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#7
Jag har TANat den med min DAS och en TAN kod generator. Efter att man har fått meddelandet "Kodningen genomfördes korrekt" typ kommer man in i en DNS kodnings avdelning som jag backade ur men det fungerar ändå.

Jörgen


1 290 Inlägg
25 mars 2012
#8
Krassegrand skrev:
Jag har TANat den med min DAS och en TAN kod generator. Efter att man har fått meddelandet "Kodningen genomfördes korrekt" typ kommer man in i en DNS kodnings avdelning som jag backade ur men det fungerar ändå.

Jörgen

Borde det inte gå att manipulera signalen från växelspaken istället och slippa TAN-kodning? Övningen med motstånd är ju för att växlingssignalen ska gå via samma kabel som styr signalhornet. Iom att det är en fotväxel så behöver inte signalen gå via ratten.

239 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#9
Ja men då måste man skapa en signal av samma typ.
Nu är det F1 jag hinner inte bli klar denna helgen, jag ska serva bilen med.

Jörgen

Edit
Om Du behöver en enklare TAN så kan jag fixa det.
Senast redigerat av Krassegrand (25 mars 2012)


1 290 Inlägg
26 mars 2012
#10
Krassegrand skrev:
Ja men då måste man skapa en signal av samma typ.
Nu är det F1 jag hinner inte bli klar denna helgen, jag ska serva bilen med.

Jörgen

Edit
Om Du behöver en enklare TAN så kan jag fixa det.

Men det måste ju sitta två brytare i växelspaken, en för upp och en för ner.... måste ju gå att koppla in två nya brytare på samma kablage?

Inte behov av någon TAN-kod just nu men kanske i framtiden smile

239 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
#11
Nja...
Jag tror inta att det är brytare det är nog en magnet som man flyttar förbi en givare.
TAN-kod kan vi säkert fixa även om jag inte är så duktig på det så verkar det vara rätt säkert. Jag vill dock inte chansa på att TANa in brabus mapen.

Jörgen


1 290 Inlägg
28 mars 2012
#12
Krassegrand skrev:
Nja...
Jag tror inta att det är brytare det är nog en magnet som man flyttar förbi en givare.
TAN-kod kan vi säkert fixa även om jag inte är så duktig på det så verkar det vara rätt säkert. Jag vill dock inte chansa på att TANa in brabus mapen.

Jörgen

Jag har ju redan TAN-koden för paddlar så för min del är det inte aktuellt, köpte ju Brabus V6-ratten för några år sedan.... Kolla med XOG om han har paddlar, kommer inte ihåg om han hade det när jag mappade hans Roadster.

Gällande Brabus-mappen så tror jag inte att det har någon betydelse... har fått för mig att TAN-koderna hamnar i SAM-enheten men jag kan ha fel.

Om jag inte köpt ratt redan så skulle jag bygga egna "paddlar" som inte följer med ratten runt. Det finns Brabus lookalike-rattar utan paddlar som är betydligt billigare än originalratten jag köpte från Brabus hmm
Senast redigerat av Exsicco (28 mars 2012)

239 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
#13
Exsicco skrev:
egna "paddlar" som inte följer med ratten runt.

Det var en idé jag inte tänkt på!
Man kan ju bygga på paddlar på den befintliga ratten men det bär mig emot att ta av ratten för att plocka av knappen till tutan som man måste komma åt för att ta ut signalen.

Jörgen


1 290 Inlägg
29 mars 2012
#14
Krassegrand skrev:
Exsicco skrev:
egna "paddlar" som inte följer med ratten runt.

Det var en idé jag inte tänkt på!
Man kan ju bygga på paddlar på den befintliga ratten men det bär mig emot att ta av ratten för att plocka av knappen till tutan som man måste komma åt för att ta ut signalen.

Jörgen

Jo, jag har sett lösningen med att använda tutan men det är ingen snygg lösning... sen undrar jag vad dom säger på besiktningen när bilen växlar istället för att tuta...

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
29 mars 2012
#15
Jag fattar inte, ska du växla din bil med foten?? Varför inte bara försöka fixa paddlar? Har jag missat något här? Hur kopplar du isåfall? smile


239 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
#16
Exsicco skrev:
Krassegrand skrev:
Exsicco skrev:
egna "paddlar" som inte följer med ratten runt.

Det var en idé jag inte tänkt på!
Man kan ju bygga på paddlar på den befintliga ratten men det bär mig emot att ta av ratten för att plocka av knappen till tutan som man måste komma åt för att ta ut signalen.

Jörgen

Jo, jag har sett lösningen med att använda tutan men det är ingen snygg lösning... sen undrar jag vad dom säger på besiktningen när bilen växlar istället för att tuta...

Jo men man skulle kunna använda samma princip men att man monterar paddlar istället för att använda tuteknappen.
Dock har man då ett problem (som inte tas upp på evolution) med att motståndet mot jord i orginalratten utan paddlar ligger i ett intervall som gör att det tutar så fort man kopplar in ratten i den "svarta" pluggen efter att man har TANat, fömodligen skulle det sluta tuta och i stället växla om man trycker på tutan.
Jag har funderat lite på hur man skulle kunna lägga några extra motstånd för att till att börja med få tutan att funka. Mitt största problem är rädslan för att montera av ratten.

Jörgen


239 Inlägg
30 mars 2012
Trådstartare
#17
FL3JM skrev:
Jag fattar inte, ska du växla din bil med foten?? Varför inte bara försöka fixa paddlar? Har jag missat något här? Hur kopplar du isåfall? smile

Jo jag har tänkt på paddlar ett tag, det är fortfarande på julklappslistan, men lite för att se om jag själv kunde TANa bilen testade jag detta alternativ. Dessutom har jag märkt att man ofta i tex. rondeller håller händerna på "fel" ställe på ratten när man samtidigt ska ändra blinkers svänga och växla. Då är vänsterfoten ledig och skulle kunna flippa till en brytare om den är "rätt" placerad.
Kanske inte det viktigaste i världen men min bil skulle bli skapligt unik!

Kopplingen är rätt enkel.
det ligger 8kOhm från ledare till jord hela tiden
parallellt med det lägger man
1kOhm för att växla ned
2kOhm för att växla upp och 4kOhm för tutan.
Kolla på http://www.evilution.co.uk/index.php?id=423

Jörgen


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
30 mars 2012
#18
Så det går inte göra paddlar som följer med ratten? smile


239 Inlägg
31 mars 2012
Trådstartare
#19
Jag tror att man kan fippla till det men det kommer att ta lite mer tankearbete att fixa det eftersom de 6kOhm som "läcker" till jord ställer till det en del.

Jag har byggt färdigt allt som nu "bara " ska monteras i bilen. Min hållare för brytaren är väldigt ful så jag kommer att täcka över den med svart tyg.

Jörgen


239 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
#20
Nu sitter de aktiva delarna på plats och jag har kört en runda för att testa, armen vill fortfarande gå till spaken för att växla men det tekniska fungerar utmärkt. Lite bättre design kunde tänkas, lite svårt att känna om man har "flickat" brytaren eller inte. Dessutom syns den fula hållaren.
Kanske kan jag hittat en paddelratt till bra pris på Smarttimes i Belgien i sommar.

Jörgen
Senast redigerat av Krassegrand (1 april 2012)



Sök