2374
Sök

Turbobygge w124 250d motor (om602)

42 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#1
Tjena, då jag aldrig byggt turbo av någon motor så tänkte jag fråga här.
Är det något man måste tänka på, vissa säger att man måste kompsänka, andra säger att det bara är att ställa upp pumpen efter monteringen. Tänkte bara köpa ett beggat original turbo kitt. alltså grenrör, insug, intercooler, m.m.
Så vad måste man göra? är det bara att ställa upp pumpen och gasa? eller måste man kompsänka?

Mvh Jakob

3 292 Inlägg
28 mars 2012
#2
Ska det vara riktigt så bör du kompsänka, det är klart att det kommer att funka endå i bästa fall men det är inte optimalt.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

176 Inlägg
28 mars 2012
#3
den behöver du absolut inte kompsänka. bara på med grejorna men räkna inte med mer några jätte effekter skulle tippa på max 160hk med originalpumpen


176 Inlägg
28 mars 2012
#4
sen så har inte dom intercooler original så då får du modifiera insuget om du vill ha det smile


28 Inlägg
28 mars 2012
#5
Om du vill bygga riktit så skaffa en 300 tdt. Min polare kör sån med större element i pumpen och hx 40. Inget kompsänkt och 400 hp + smile

42 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#6
ne, tänkte bara så att den orkar dra släp, lasta på en original turbo och insug!

6 Inlägg
3 april 2012
#7
kompsänka ska du inte behöva, det gör man på bensinarna där det självtänder vid för högt tryck annars.

dieseln kan du kräma i bra med tryck utan att det händer något annat än att det slits.

http://www.youtube.com/watch?v=HhxsN7HG … ature=plcp

dessa goa finnar kör med en 300d turbo först från w124 12 ventilaren, som de krämar ut över 400 häst ur, och sedan med 300d 24 ventilaren från w210 där de får ut ännu mer.

med en 250d så borde det därmed inte vara några som helst problem att komma upp närmare 300,

Det de gjorde, byta turbo, och bygga om pumpen, och på med IC i övrigt origina motor, Mynä tror jag de heter som byggde om pumpen, ett gäng finnar som ska vara duktiga, finns även någon snubbe här i sverige som gör samma grej.

på en Diesel, när man krämar i en massa diesel utan att det förbränns ordentligt, dvs för fet blandning, så blir det tokvarmt, det är därför inte en jättedålig idée att montera en avgastempgivare ifall du vill ha lite livslängd på sakerna, och se till att inte kliva över 800/1000grader/1200grader beroende på hur långt du vill pressa grejerna.
Senast redigerat av Swampmonkey (3 april 2012)


Sök