3974
Sök

Knappt någon bas, öronskärande diskant -JBL GTO 5080/GTO 528

1 282 Inlägg
18 mars 2012
Har samma problem i min 940, fick vrida ner diskanten via stereon. Då har jag MDS DC-5 Mk2 kit. Har iof inte spelat in det riktigt än. En bov i dramat för mig kan vara att diskanten reflekteras i rutan vilket amplifierar den.

57 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Vita_Vargen skrev:
Har samma problem i min 940, fick vrida ner diskanten via stereon. Då har jag MDS DC-5 Mk2 kit. Har iof inte spelat in det riktigt än. En bov i dramat för mig kan vara att diskanten reflekteras i rutan vilket amplifierar den.

Precis samma tanke fick jag också! Jag har satt mina diskanter uppe på dörren, i mellanrummet som uppstår mellan dörren och instrumentbrädan. Kan det vara så att diskanterna är för riktade mot mig så ljudet från de överskrider resten utav systemet?

1 282 Inlägg
18 mars 2012
CSPOLISEN skrev:
Vita_Vargen skrev:

Precis samma tanke fick jag också! Jag har satt mina diskanter uppe på dörren, i mellanrummet som uppstår mellan dörren och instrumentbrädan. Kan det vara så att diskanterna är för riktade mot mig så ljudet från de överskrider resten utav systemet?

Nja i min 740 har jag diskanterna riktade emot mig, då är det inga problem alls.

57 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Vita_Vargen skrev:
CSPOLISEN skrev:
Vita_Vargen skrev:

Nja i min 740 har jag diskanterna riktade emot mig, då är det inga problem alls.

Okej. Hur gjorde du för att sänka diskanten? I min stereo finns det olika lägen av ljud, rock, pop, classic osv, och det finns även user 1 och 2. Är det där jag ska pilla för att få rätt nivåer på diskant och bas?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 mars 2012
Ah ok...... Personalen i Karlstad kan jag inte uttala mig om då jag inte har ngn erfarenhet av dem.

Trollhättan däremot wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 665 Inlägg
18 mars 2012
Monteringen

Har du lika långt till diskant som mellanreg från örat? Det bör man eftersträva. annars blir det fel.

Att du inte upplever bas är inte så konstigt. inte många som gör det med framsystemet om det inte är en riktig custom montering.
Då måste den sitta stumt monterad. ingen fladdrig dörrsida. O det skall vara tätt mellan fram o baksida annars blir det akustisk kortslutning.

Det finns ju bas o diskant controll på de flesta apparater.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

57 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Monteringen

Har du lika långt till diskant som mellanreg från örat? Det bör man eftersträva. annars blir det fel.

Att du inte upplever bas är inte så konstigt. inte många som gör det med framsystemet om det inte är en riktig custom montering.
Då måste den sitta stumt monterad. ingen fladdrig dörrsida. O det skall vara tätt mellan fram o baksida annars blir det akustisk kortslutning.

Det finns ju bas o diskant controll på de flesta apparater.

Nej det är ungefär samma längd från båda. Dock så är diskanterna riktade direkt mot mig medan mellanreggen sitter i dörren vid mina ben... Jaha okej. Jag ska ta en titt på inställningarna imorgon. Tyvärr har jag inte pengar, eller tillräckligt mycket motivation, till isolering. Men det ska jag lägga på minnet till framtida projekt!

108 Inlägg
20 mars 2012
CSPOLISEN skrev:
Nej det är ungefär samma längd från båda. Dock så är diskanterna riktade direkt mot mig medan mellanreggen sitter i dörren vid mina ben... Jaha okej. Jag ska ta en titt på inställningarna imorgon. Tyvärr har jag inte pengar, eller tillräckligt mycket motivation, till isolering. Men det ska jag lägga på minnet till framtida projekt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175075/175075-d2124ec484549f8c1547783ae383e4b4_large.jpg

En ekonomidämpning kostar inte många kronor, fixade lite bättre ljud i gummans bil igår. Total kostnad 273:-, har för mig att det gick åt 7 bitumenplattor, kanske 8. Ett par gamla Lightning Audio B1.65C, originalkablage.
Spelar helt OK, behöver ett steg för mer kontroll men gumman blev übernöjd, fast och fin bas. Baskontrollen ställd att gaina vid 80Hz.

Peter smile

75 Inlägg
20 mars 2012
CSPOLISEN skrev:
Hej!

Liksom rubriken lyder. Häromveckan köpte jag dessa högtalare till min Volvo s40 -98, som dessförinnan hade originalhögtalare. Jag lyckades koppla i allt men till min stora besvikelse var ljudet rätt kasst. Till en början trodde jag att det bara var att höja för att "få fram" basen men detta ledde till att ljuden, diskanten, skar sig i mina öron. Så min fråga till er är nu -Varför är det såhär? Killen från BRL, där jag köpte allt ifrån, sa att dessa högtalare skulle vara riktigt bra för det priset. Går det att höja basen och möjligtvis sänka diskanten på något vis? Jag har sökt runt lite på internet och läst att slutsteg kan lösa problemet, stämmer detta? Eller finns det bättre, eller bara andra alternativ? Alla tips är bra tips!

Tack på förhand!smile

Du kör dom direkt från stereon. Vad har du för stereo, original eller en eftermarknad?

57 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
MitZu skrev:
CSPOLISEN skrev:
Hej!

Liksom rubriken lyder. Häromveckan köpte jag dessa högtalare till min Volvo s40 -98, som dessförinnan hade originalhögtalare. Jag lyckades koppla i allt men till min stora besvikelse var ljudet rätt kasst. Till en början trodde jag att det bara var att höja för att "få fram" basen men detta ledde till att ljuden, diskanten, skar sig i mina öron. Så min fråga till er är nu -Varför är det såhär? Killen från BRL, där jag köpte allt ifrån, sa att dessa högtalare skulle vara riktigt bra för det priset. Går det att höja basen och möjligtvis sänka diskanten på något vis? Jag har sökt runt lite på internet och läst att slutsteg kan lösa problemet, stämmer detta? Eller finns det bättre, eller bara andra alternativ? Alla tips är bra tips!

Tack på förhand!smile

Du kör dom direkt från stereon. Vad har du för stereo, original eller en eftermarknad?

Jag har denna, http://www.elgiganten.se/product/ljud-b … -bilstereo

57 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
Det var ett tag sen denna tråd uppdaterats. Vill börja med att säga att jag fått ordning på ljudet. Drog in en aktiv bas och pillade lite på inställningarna på stereon. Tänkte bara höra med er om ni vet vart man kan få tag på original högtalargaller..? De som satt på innan saknade hål i sig, det låter lite skumt men det är tyvärr sant. Ljudet kommer knappt ut men jag vill inte att högtalarna ska synas. Ska det vara så eller kan man beställa original högtalargaller med hål i? I så fall vart?

Sök