3412
Sök

Bmw 540 v8 "plastkule lådan" dummar sig vid kickdown.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#1
tjena märkt att bilfan dummar sig med kick downen allt motorkraft försvinner vid 4000 rpm . sen drar varvräknaren in på rött och blir som att den inte växlar upp igen. föräns man släpper gasen

i och med att bilen ska rulla till elmia cirkus 60 mil. tänkte jag höra om de är nån fara med och köra med bilfan. för kör man laglig fart med lite lätt gas så beter sig allt normalt . bara kickdownen som dummar sig men å andra sidan man kan ju ge fan i och köra om folk


några bmw kunniga som kan den här lådan?


1 142 Inlägg
3 april 2012
#2
Oljebyte kanske? Brukar hjälpa mot de mesta har ja hört med automatare

10 Inlägg
3 april 2012
#3
du borde inte ge fullt om den beter sig så.. Som föregående talare sagt så kör en liten service eller enkelt oljebyte så borde du allafall se om det hjälper.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#4
snoddas skrev:
Oljebyte kanske? Brukar hjälpa mot de mesta har ja hört med automatare

kan ju testa iaf


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 april 2012
#5
MrEricsson skrev:
tjena märkt att bilfan dummar sig med kick downen allt motorkraft försvinner vid 4000 rpm . sen drar varvräknaren in på rött och blir som att den inte växlar upp igen. föräns man släpper gasen

i och med att bilen ska rulla till elmia cirkus 60 mil. tänkte jag höra om de är nån fara med och köra med bilfan. för kör man laglig fart med lite lätt gas så beter sig allt normalt . bara kickdownen som dummar sig men å andra sidan man kan ju ge fan i och köra om folk


några bmw kunniga som kan den här lådan?

Jag har ju sagt åt dig att du ska slänga i en manuell låda;)
Skämt o sido, en olje service är ju värt ett försök. Men oljan är inte gratis, och de är ett jäkla bök.
Men din bil har ju rullat några mil, och det är runt dom miltalen lådorna har gett upp på dom 540 automatare jag har haft.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#6
marwin_of_sweden skrev:
MrEricsson skrev:
tjena märkt att bilfan dummar sig med kick downen allt motorkraft försvinner vid 4000 rpm . sen drar varvräknaren in på rött och blir som att den inte växlar upp igen. föräns man släpper gasen

i och med att bilen ska rulla till elmia cirkus 60 mil. tänkte jag höra om de är nån fara med och köra med bilfan. för kör man laglig fart med lite lätt gas så beter sig allt normalt . bara kickdownen som dummar sig men å andra sidan man kan ju ge fan i och köra om folk


några bmw kunniga som kan den här lådan?

Jag har ju sagt åt dig att du ska slänga i en manuell låda;)
Skämt o sido, en olje service är ju värt ett försök. Men oljan är inte gratis, och de är ett jäkla bök.
Men din bil har ju rullat några mil, och det är runt dom miltalen lådorna har gett upp på dom 540 automatare jag har haft.

de ironiska är att den funkade prima igår och började idag. men men.
sant men oftast brukar de där kul helveterna vara bytta x antal gånger vid dom här miltalen med.
men å andra sidan gammal bil rasar den bara skrota köpa en ny big_smile


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
3 april 2012
#7
MrEricsson skrev:
marwin_of_sweden skrev:
MrEricsson skrev:
tjena märkt att bilfan dummar sig med kick downen allt motorkraft försvinner vid 4000 rpm . sen drar varvräknaren in på rött och blir som att den inte växlar upp igen. föräns man släpper gasen

i och med att bilen ska rulla till elmia cirkus 60 mil. tänkte jag höra om de är nån fara med och köra med bilfan. för kör man laglig fart med lite lätt gas så beter sig allt normalt . bara kickdownen som dummar sig men å andra sidan man kan ju ge fan i och köra om folk


några bmw kunniga som kan den här lådan?

Jag har ju sagt åt dig att du ska slänga i en manuell låda;)
Skämt o sido, en olje service är ju värt ett försök. Men oljan är inte gratis, och de är ett jäkla bök.
Men din bil har ju rullat några mil, och det är runt dom miltalen lådorna har gett upp på dom 540 automatare jag har haft.

de ironiska är att den funkade prima igår och började idag. men men.
sant men oftast brukar de där kul helveterna vara bytta x antal gånger vid dom här miltalen med.
men å andra sidan gammal bil rasar den bara skrota köpa en ny big_smile

Så har det varit för mig också, funkat felfritt sen helt plötsligt börjar dom jävlas.
Jag gjorde ett seriöst försök en gång och försökte rädda en låda med nya kulor, oil flush, nytt filter och olja. Men nae, efter de har jag bara gett fan i dom, slängt lådan åt helvete och bytt till en bättre beg. automatlåda eller konverterat till manuell.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#8
marwin_of_sweden skrev:
MrEricsson skrev:
marwin_of_sweden skrev:

Jag har ju sagt åt dig att du ska slänga i en manuell låda;)
Skämt o sido, en olje service är ju värt ett försök. Men oljan är inte gratis, och de är ett jäkla bök.
Men din bil har ju rullat några mil, och det är runt dom miltalen lådorna har gett upp på dom 540 automatare jag har haft.

de ironiska är att den funkade prima igår och började idag. men men.
sant men oftast brukar de där kul helveterna vara bytta x antal gånger vid dom här miltalen med.
men å andra sidan gammal bil rasar den bara skrota köpa en ny big_smile

Så har det varit för mig också, funkat felfritt sen helt plötsligt börjar dom jävlas.
Jag gjorde ett seriöst försök en gång och försökte rädda en låda med nya kulor, oil flush, nytt filter och olja. Men nae, efter de har jag bara gett fan i dom, slängt lådan åt helvete och bytt till en bättre beg. automatlåda eller konverterat till manuell.

dvs låter som man ska ge upp och gassa tills de rasar typ?


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 april 2012
#9
MrEricsson skrev:
marwin_of_sweden skrev:
MrEricsson skrev:

de ironiska är att den funkade prima igår och började idag. men men.
sant men oftast brukar de där kul helveterna vara bytta x antal gånger vid dom här miltalen med.
men å andra sidan gammal bil rasar den bara skrota köpa en ny big_smile

Så har det varit för mig också, funkat felfritt sen helt plötsligt börjar dom jävlas.
Jag gjorde ett seriöst försök en gång och försökte rädda en låda med nya kulor, oil flush, nytt filter och olja. Men nae, efter de har jag bara gett fan i dom, slängt lådan åt helvete och bytt till en bättre beg. automatlåda eller konverterat till manuell.

dvs låter som man ska ge upp och gassa tills de rasar typ?

Nja, testa ett olje byte tycker jag. De kan ju hjälpa:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 482 Inlägg
4 april 2012
#10
Dra ut felkoder ur växellådsboxen.

Kickdownswitchen under gaspedalen kan vara dålig eller hängt sig?
Min betedde sig liknande och då sa felkodern att de va fel på switchen och spjällägesgivaren.

Om du byter olja, tänk då på att köpa RÄTT olja. 5HP30 finns i 2 versioner. "Svart" och "Grönlåda".
Har du fel olja kommer lådan rasa, så enkelt är det. Finns hur mycket som helst att läsa om detta överallt.
Skylten under lådan är antingen svart eller grön. Ska du byta ALL olja i hela lådan måste du skölja hela lådan och då går det åt runt 10-20 liter.

Här kommer en lista på oljor för GRÖN resp SVART låda:

5HP30 svart skylt



Specifikation: Shell LA 2634

Bytesintervall: Det som inträffar först 15000 mil eller 10 år

Volym ca 5.5 liter (varierar ngt med lådans anpassning till motorstorlek)

Avtappningsplugg: höger sida längst fram på trågets kant

Påfyllningsplugg: på trågets undersida

Åtdragningsmoment: avtappningsplugg 50 Nm, filter 5 Nm, trågbultar 10 Nm, påfyllningsplugg 100 Nm



5HP30 grön skylt



Specifikation: Esso LT 71 141

Bytesintervall: Det som inträffar först 15000 mil eller 10 år

Volym ca 5.5 liter (varierar ngt med lådans anpassning till motorstorlek)

Avtappningsplugg: höger sida längst fram på trågets kant

Påfyllningsplugg: på trågets undersida

Åtdragningsmoment: avtappningsplugg 50 Nm, filter 5 Nm, trågbultar 10 Nm, påfyllningsplugg 100 Nm


SHELL ATF LA-2634
SHELL ATF LA-2634 saluförs av Shell men finns även hos följande återförsäljare med reservdelsnumren:

BMW 83 22 9 407 765 (5 liters)

Rolls Royce PL31493PA



ZF Lifeguardfluid 5 (Esso LT 71141)
ESSO LT 71141 saluförs av Svenska Statoil men finns även hos följande återförsäljare med reservdelsnumren:

Audi G052162A1

BMW 83 22 9 407 807 (20 liters)

Citroen Z000169756

Jaguar JLM20238

Mercedes Benz A0019892203

Peugeot Z000169756

Porsche 999.917.547.00
Senast redigerat av Noxxer (4 april 2012)

BLT Service
Theracords Music Label

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
4 april 2012
Trådstartare
#11
ok ok för går ju hur bra som helst förövrigt. bara när man ska stampa den dummar sig.
vill minnas att jag fick felkoder på vlådan när jag bytte lysen då jag drog ur batteriet och fick kabla igång den då stog de fel i växelådan bla bla på tyska. men slockna så fort motorn gick igång igen.?
hur får man ut koderna då?


Noxxer skrev:
Dra ut felkoder ur växellådsboxen.

Kickdownswitchen under gaspedalen kan vara dålig eller hängt sig?
Min betedde sig liknande och då sa felkodern att de va fel på switchen och spjällägesgivaren.

Om du byter olja, tänk då på att köpa RÄTT olja. 5HP30 finns i 2 versioner. "Svart" och "Grönlåda".
Har du fel olja kommer lådan rasa, så enkelt är det. Finns hur mycket som helst att läsa om detta överallt.
Skylten under lådan är antingen svart eller grön. Ska du byta ALL olja i hela lådan måste du skölja hela lådan och då går det åt runt 10-20 liter.

Här kommer en lista på oljor för GRÖN resp SVART låda:

5HP30 svart skylt



Specifikation: Shell LA 2634

Bytesintervall: Det som inträffar först 15000 mil eller 10 år

Volym ca 5.5 liter (varierar ngt med lådans anpassning till motorstorlek)

Avtappningsplugg: höger sida längst fram på trågets kant

Påfyllningsplugg: på trågets undersida

Åtdragningsmoment: avtappningsplugg 50 Nm, filter 5 Nm, trågbultar 10 Nm, påfyllningsplugg 100 Nm



5HP30 grön skylt



Specifikation: Esso LT 71 141

Bytesintervall: Det som inträffar först 15000 mil eller 10 år

Volym ca 5.5 liter (varierar ngt med lådans anpassning till motorstorlek)

Avtappningsplugg: höger sida längst fram på trågets kant

Påfyllningsplugg: på trågets undersida

Åtdragningsmoment: avtappningsplugg 50 Nm, filter 5 Nm, trågbultar 10 Nm, påfyllningsplugg 100 Nm


SHELL ATF LA-2634
SHELL ATF LA-2634 saluförs av Shell men finns även hos följande återförsäljare med reservdelsnumren:

BMW 83 22 9 407 765 (5 liters)

Rolls Royce PL31493PA



ZF Lifeguardfluid 5 (Esso LT 71141)
ESSO LT 71141 saluförs av Svenska Statoil men finns även hos följande återförsäljare med reservdelsnumren:

Audi G052162A1

BMW 83 22 9 407 807 (20 liters)

Citroen Z000169756

Jaguar JLM20238

Mercedes Benz A0019892203

Peugeot Z000169756

Porsche 999.917.547.00


1 482 Inlägg
5 april 2012
#12
Med BMW DIS eller Carsoft Diagnostik.

Köpte min Carsoft interface för under 1000kr. Ganska värt då en felkodsläsning hos BMW kostar över tusenlappen.

BLT Service
Theracords Music Label

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
#13
ok ok nå såna har jag inte tror inte jag kommer köpa någon heller



Sök