3279
Sök

Bmw 328 e36 -96 värmeproblem

510 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
#1
Vi har nu kompletterat vår bilpark med två Bmw inom loppet av en vecka och himlen är nära. Nu så har kylan kommit och då visar det sig att i vår 328 så minskar/försvinner värmen efter några sekunder på tomgång trots rätt motortemp.

Det verkar vara ett vanligt problem på denna modell och jag har läst diverse forum men ingen har kunnat svara på vad felet är och vad som åtgärdats som löste det.

Jag köper inga teorier om luftfickor och annat eftersom det detta är ett alltför litet system för att det ska kunna påverka och jag vill gärna ha information om åtgärder som har löst problemet inga spekulationer för det finns det reda många på olika forum.

Så mina vänner vad har ni för erfarenheter och kunskap om detta?

My car Brings Me Women

20 Inlägg
2 april 2012
#2
jag har en 325 (samma motor) informationen jag kan bidra med är att knappen du ställer värmen med styr vattenfördelningen på elektronisk väg, ventilen som ska öppna för värmen kan hänga sig eller kärva vet jag. jag har ingen vidare värme i min bil, det blir aldrig nån "volvo-bastu" i dessa bilar heller för den delen. men när jag köpte min bil o hade samma problem att värmen försvan så fort man inte varvade motorn så hjälpte det med en ordentlig luftning och sen att dra en del på knappen mellan kyla o värme när motorn e uppe i temp för att (förhoppningsvis) få den här ventilen att löpa okey.


510 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#3
Ok, tack för att du delade med dig av din erfarenhet.smile

My car Brings Me Women

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 april 2012
#4
Har man en frisk BMW E36 kan det bli obehagligt varmt i kupén gott och väl på samma nivå som en Volvo, om så inte är fallet får man nog börja felsöka om man inte vill frysa.

Ventilen Trimcim nämner kan mycket riktigt kärva men om värmen uteblir helt eller delvis är det troligen luft i systemet som är orsaken, det kan bli ordentligt av den varan i detta "lilla slutna systemet" tro mig. Eftersom skruven för att lufta systemet inte är den högsta punkten när bilen står plant utan kylsystemet sitter högre så får man höja bilens front när man luftar. Du bör även ha full värme på i bilens klimatanläggning!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 365 Inlägg
3 april 2012
#5
+1. 328 blir tokvarm i kupén om värmen fungerar som det ska. En av de bästa bilarna jag haft vad gäller värme. Som Rquired säger, ställ dig i en uppförbacke med fronten högst, lufta. Min 316 som jag hade tidigare blev jag tvungen att lufta rejält 3-4 ggr innan allt blev bra. 328:an var enklare att lufta efter termostatbyte.

Rquired skrev:
Har man en frisk BMW E36 kan det bli obehagligt varmt i kupén gott och väl på samma nivå som en Volvo, om så inte är fallet får man nog börja felsöka om man inte vill frysa.

Ventilen Trimcim nämner kan mycket riktigt kärva men om värmen uteblir helt eller delvis är det troligen luft i systemet som är orsaken, det kan bli ordentligt av den varan i detta "lilla slutna systemet" tro mig. Eftersom skruven för att lufta systemet inte är den högsta punkten när bilen står plant utan kylsystemet sitter högre så får man höja bilens front när man luftar. Du bör även ha full värme på i bilens klimatanläggning!


510 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#6
Tack för bra respons, jag får prova det då smile

My car Brings Me Women

20 Inlägg
5 april 2012
#7
hmm... då har jag troligtvis antingen ETT fel eller GJORT fel. när jag fyller kylsystemet så är bilen plan och jag fyller utan luftskruven med motorn avstängd tills det kommer upp vatten i lufthålet, sen stänger jag det och suger ut lite vatten ur expansionskärlet och startar motorn, när jag kört en sväng (med locket på givetvis) så har en del luft kommit till expansionskärlet så nivån har sjunkit. detta är troligtvis fel då? för jag har bara så det är lagom behaglig värme i bilen.


Forummoderator
18 044 Inlägg
6 april 2012
#8
Trimcim skrev:
hmm... då har jag troligtvis antingen ETT fel eller GJORT fel. när jag fyller kylsystemet så är bilen plan och jag fyller utan luftskruven med motorn avstängd tills det kommer upp vatten i lufthålet, sen stänger jag det och suger ut lite vatten ur expansionskärlet och startar motorn, när jag kört en sväng (med locket på givetvis) så har en del luft kommit till expansionskärlet så nivån har sjunkit. detta är troligtvis fel då? för jag har bara så det är lagom behaglig värme i bilen.

Fyll och kör. Fyll och kör. Värme på fullt hela tiden. Som Rq sa så är det Nödvändligt att lufta bilen i en backe! Givetvis ska det inte gå på sjuka mängder vatten men 1-2 liter till är ingen omöjlighet om jag minns rätt. Var längesedan jag hade en nu...

Och nog ska en frisk 328:a bli helt sjukt varm i kupén!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 april 2012
#9
Dieselsmurfen skrev:
Trimcim skrev:
hmm... då har jag troligtvis antingen ETT fel eller GJORT fel. när jag fyller kylsystemet så är bilen plan och jag fyller utan luftskruven med motorn avstängd tills det kommer upp vatten i lufthålet, sen stänger jag det och suger ut lite vatten ur expansionskärlet och startar motorn, när jag kört en sväng (med locket på givetvis) så har en del luft kommit till expansionskärlet så nivån har sjunkit. detta är troligtvis fel då? för jag har bara så det är lagom behaglig värme i bilen.

Fyll och kör. Fyll och kör. Värme på fullt hela tiden. Som Rq sa så är det Nödvändligt att lufta bilen i en backe! Givetvis ska det inte gå på sjuka mängder vatten men 1-2 liter till är ingen omöjlighet om jag minns rätt. Var längesedan jag hade en nu...

Och nog ska en frisk 328:a bli helt sjukt varm i kupén!

Annat som är värt att kolla upp är skicket på termostathus, slangar, packningar och även expansionskärlet, eftersom dessa är i plast spricker dem gärna med tiden och en spricka innebär att vatten försvinner och luft tar plats. Om så är fallet kan ditt jobb med att lufta bilen snabbt bli ogjort tyvärr!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök