2627
Sök

Plug & play motorstyrning

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#1
hej
jag undrar ifall det finns någon plug and play motorstyrning att köpa i sverige till ett mänskligt pris..

det ska ha följande funktioner..

komplett kabelhärva där man bara kopplar in diverse sensorer och ström..
kan kopplas enkelt till en modern dator ( inte seriell ) och felsökas, osv
lära sig själv.. (återkommer senare i inlägget)
(ha olika lägen som sport/economi osv)
hantera tändning och inspryt
fungera tillsammans med turbo



det ska vara en motorstyrning med allt som behövs för att gå en vanlig rak 4 bensinmotor att fungera..
dvs att man får med alla sensorer, som behövs, kabelhärvan styrboxen, osv
när man har kopplat in den så ska den börja på någon standard värde på alla värden, och sedan ställa in sig enligt lamdasonden

jag vill alltså att man kan bara koppla in den och starta upp inte behöva börja ställa in massor av variabler ( mappa) själv med datorn

saken är att jag har sett dessa till amerikanska v8 motorer, där man köper en komplett paket och den tar hand om allt som behövs för att motorn ska gå som den ska, och kalibrerar sig själv med hjälp av lamdasignalen..

jag känner till megasquirt men har för mig att den är väldigt dyr och måste programmeras själv
Senast redigerat av offfroad (3 april 2012)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

grön aktivist
846 Inlägg
3 april 2012
#2
Megasquirt är väldigt billigt för att vara ett styrsystem.
Alla mappningsbara styrsystem måste ju "programmeras" själv, det är inte riktigt så enkelt som att skriva in " 400 hästar / 500 nm" och så trollar den fram det wink.
Vad är det för motor som det skall användas ihop med spelar även roll!
Så då undrar jag alltså : vad för motor?


Forummoderator
18 038 Inlägg
3 april 2012
#3
Flyttar tråden till avancerad Motorteknik då det rör sig om motorns insprutningsystem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#4
Confide skrev:
Megasquirt är väldigt billigt för att vara ett styrsystem.
Alla mappningsbara styrsystem måste ju "programmeras" själv, det är inte riktigt så enkelt som att skriva in " 400 hästar / 500 nm" och så trollar den fram det wink.
Vad är det för motor som det skall användas ihop med spelar även roll!
Så då undrar jag alltså : vad för motor?

vore gött att bara skriva in " jag vill ha xxx hk", men jag tänkte ungefär att ECU startar på standardvärden ( från fabriken)  och sedan kalibrerar in sig själv enligt vad den får tillbaks från bilens sensorer ( lamda osv) och försöker att öka på tills den når en tak på förbränningens effektivitet och där också maximala hästkrafter som dåvarande motorupplägg kan prestera

exempel på en sådan styrning som jag såg till v8 :
http://www.holley.com/data/types/pictur … intros.jpg

jag bara bollar lite ideer i huvud men en saab 9000 2,3T motor
( jag försökte en gång innan att separera motorstyrningen från bilens elsystem, och det gick lite sådär...)
så som en gammal ordspråk lyder " bäst att börja med nytt, än att fixa det gamla"

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

grön aktivist
846 Inlägg
3 april 2012
#5
Alltså, förstår inte varför du inte kör vidare med Trionic som finns i saab-motorn.
Knacksensor, fungerar klockrent med givare, tändkassett m.m.
Mappningsbart live med lite lätt modifiering (kolla in lowbudgetrides).
Och där finns flera saker som du eftersöker : färdiga mappar på ecuproject!

Finns ett gammalt ordspråk som går såhär : varför byta ut något som inte är trasigt? smile


Pedal To The Metal
750 Inlägg
5 april 2012
#6
Confide skrev:
Alltså, förstår inte varför du inte kör vidare med Trionic som finns i saab-motorn.
Knacksensor, fungerar klockrent med givare, tändkassett m.m.
Mappningsbart live med lite lätt modifiering (kolla in lowbudgetrides).
Och där finns flera saker som du eftersöker : färdiga mappar på ecuproject!

Finns ett gammalt ordspråk som går såhär : varför byta ut något som inte är trasigt? smile

mmmm.. Megasquirt är ju sådär tongue I min mening iaf tongue

Finns ett till gammalt ordspråk.. Pilla med fungerade saker å skiten går sönder!

Det finns ingen anledning att byta ut Trionic systemet.

1. Det är väldigt billigt då du redan äger det.

2. För en kostnad av ca 1-3000 så kan du köpa pryttlar och doningar för att mappa det själv och köra livesessioner. Samt att det finns huuur mycket info, mappar och kunniga personer att rådfråga i ämnet.

För allt i världen, SLÄNG INTE DITT TRIONIC !!

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

21 Inlägg
6 april 2012
#7
så man kan justera insprutningssystemet på saabar själv?? låter intressant, vad behövs för att kuna göra det?

Pedal To The Metal
750 Inlägg
6 april 2012
#9
CANUSB och lite kablar + T5 Suite... Go hard !

Martin Karlsson -Plötsligt händer det


Sök