3361
Sök

Bytt bromsbelägg men bilen bromsar ändå dåligt??

390 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#1
Tja!
Bytta mina bromsbelägg fram då bek var Ok på min Volvo S80 2005 idag. Men efter när jag bar ute och körde så bromsar bilen fortfarande dåligt..alltså du trycker nästan ner hela pedalen och den tvärnitar inte ens..
Bilen har bara gått 6100mil om någon undrar för om det är brist på bromsvätska. En bilmekaniker sa att det fortfarande finns kvar med vätska då den bara gått så få mil..
Vad kan det vara för fel?


Mvh Mastercar


396 Inlägg
14 juni 2010
#2
Kunde inte få fram av ditt inlägg om du tittat bromsvätskan eller inte? Det är ganska viktigt wink
Sen så tror jag att du kanske har fått in luft i systemet.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
14 juni 2010
#3
krävande OK? alltså glidpinnarna, alt dålig bromskraftförstärkare

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Motborgare
1 099 Inlägg
17 juni 2010
#4
MasterCar skrev:
Tja!
Bytta mina bromsbelägg fram då bek var Ok på min Volvo S80 2005 idag. Men efter när jag bar ute och körde så bromsar bilen fortfarande dåligt..alltså du trycker nästan ner hela pedalen och den tvärnitar inte ens..
Bilen har bara gått 6100mil om någon undrar för om det är brist på bromsvätska. En bilmekaniker sa att det fortfarande finns kvar med vätska då den bara gått så få mil..
Vad kan det vara för fel?


Mvh Mastercar

Tvärnitar gör den inte, då det finns ABS på den.

Angående bromsvätska: Antigen är det nog vätska där så att bromsarna fungerar, eller så går pedalen i botten när det kommer luft in i systemet. Bromsvätska är nåt som man aldrig skall behöva fylla efter. Det betyder isåfall att det är en läcka i systemet, vilken måste åtgärdas. Det är normalt att bromsvätskenivån blir lägre eftersom bromsbeläggen slits. Det beror på att kolvarna går längre ut i oken. Detta är reservoaren designad för, så det är ingen anledning för att efterfylla. Däremot är det bra att byta bromsvätska vartannat år, eller så. Det finns olika typer av bromsvätska, men den vanliga typen är hygroskopisk. Den absorberar alltså vatten. Då bromsar kan bli riktigt varma och vattnet sänker kokpunkten, så är det en dålig kombination.

Tycker du att pedalen tar onormalt långt ner, så ta bilen till en bromsverkstad, så de kan göra ett riktigt bromsprov på den.

De vanligaste felen där man får nersatt bromskraft är kärvande ok och kärvande belägg.

Sen är det inte bra att tokbromsa med helt nya belägg. Bromsskivorna är inte helt platta och de nya beläggen behöver slitas in mot skivorna innan maximal friktion uppnås. Normalt sker det efter ca 30 mil vanlig körning.

-- K
Senast redigerat av Kavli (17 juni 2010)

KHRacing
17 juni 2010
#5
MasterCar skrev:
Tja!
Bytta mina bromsbelägg fram då bek var Ok på min Volvo S80 2005 idag. Men efter när jag bar ute och körde så bromsar bilen fortfarande dåligt..alltså du trycker nästan ner hela pedalen och den tvärnitar inte ens..
Bilen har bara gått 6100mil om någon undrar för om det är brist på bromsvätska. En bilmekaniker sa att det fortfarande finns kvar med vätska då den bara gått så få mil..
Vad kan det vara för fel?


Mvh Mastercar

Den killen borde inte ha jobb som bilmek iaf.

35 Inlägg
17 juni 2010
#6
Duktig bilmek. Du behöver nog lufta bromsarna. Då måste man vara 2 st.

Smålänning
7 883 Inlägg
17 juni 2010
#7
Byt bromsvätska, mjuka upp oken och gör ett bromsprov.

Går den fortfaronde i botten får du leta läckage och/eller byta huvudcylinder.

Prova att ha bilen avstängd och pumpa några gånger på pedalen, då ska den bli stenstum, om den sjunker när du trampar sakta läcker huvudcylindern garanterat.

Att bilen gått lite behöver inte betyda att bromsarna är friska, snarare tvärt om.

Bullet--- skrev:
ReXorZ skrev:
Duktig bilmek. Du behöver nog lufta bromsarna. Då måste man vara 2 st.

kan man faktiskt göra själv big_smile

Oja smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

35 Inlägg
17 juni 2010
#8
Jaha, ni menar en sån bromsluftare som man kopplar på behållaren för bromsvätska och ansluter till ventilen på däcket? ;D.

2 117 Inlägg
17 juni 2010
#9
eller en enkel slang med en liten backventil i andra änden.


4 001 Inlägg
17 juni 2010
#10
Nya bromsklossar brukar kännas "svampiga" och ha ganska dålig bromsverkan de första 50 km man kör med dom.
Gjorde du enligt anvisningarna när du monterade beläggen?
Körde du in dom enligt anvisningarna?
Vad är det för belägg?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 353 Inlägg
17 juni 2010
#12

Bra att skicka en länk där man måste regga sig på nåt random forum för att se innehållet? roll
Senast redigerat av Batta (17 juni 2010)

There's no replacement for displacement

1 Inlägg
6 april 2012
#13
Hej på dig...

Jag gjorde Exakt samma du beskriver precis mitt problem jag hade på min S80 oxå
Jag gjorde så att jag tog hjälp av en kompis (Lättast)

Skruvade av hjulet, öppnade nippeln på bromsoket, medans kompisen pumpade på bromsen så att det kom luft i stötar och tills det kom ut enbart bromsvätska, Gjorde detta på ALLA däck ...

Sen funkade det för mig iaf...

Volvo säger själva att Volvo S60 o S80 har självluftande system "BULLSKIT" !!! säger jag om detta ...

Vet ej om du fått löst ditt problem, Men testa iallafall och glöm inte att det kan alltså spruta rätt bra med olja när
man trycker på bromsen vid luftning, så ha kläder som passar och stängmunnen (det gjorde inte jag big_smile)

Och kolla olje nivån efter för det kan gå en del olja, så det inte blir att det strular efter pga för lite olja i systemet big_smile Kan vara som skrivet ovan en ide att byta olja ibland oxå ...

Hoppas det funkar lika enkelt för dig...
Senast redigerat av Abigale (6 april 2012)


Sök