3183
Sök

Passat 1.9tdi, hjälp/tips vid motorbyte

44 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
#1
hejsan, lade upp en tråd här för ett tag sen och fått några bra svar därifrån! tråden med beskrivning av problemet är http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=241908

jag har iaf bestämt mig att jag ska börja med att lyfta toppen och kolla och ifall det inte är lönt att lägga nå energi på den motorn så har jag införskaffat min en beggad motor.

men nu är det så att jag undrar ifall det är nå speciellt jag ska tänka på vid motorbytet? alla tips är välkommna, även det lilla kan göra skillnad! tack smile

44 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#2
är det verkligen ingen som bytt och har nå bra tips?

Sothora <3
1 201 Inlägg
7 april 2012
#3
Efter du lyft av toppen så behöver du ett special verktyg för att ställa in pumpen rätt..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

604 Inlägg
7 april 2012
#4
Grund tipset för en rookie vid motorbyte. Maskeringstejp och penna, märk alla slangar och kablar. Kamera, fota ofta. Stort ark med papper, lägg ut skruvar och skriv var de satt.
Palla upp bilen ordentligt och ta hellre bort fler pryttlar som kan va ivägen än för få. Ett lyftblock till kranen är en bra investering, finns för en billig peng på swedol.
Ta bort kylet, ger massor av plats och minimerar risken att det går sönder.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

44 Inlägg
7 april 2012
Trådstartare
#5
vad är det för verktyg då? yikes

okej, kanon! har rivit fronten idag och tänkte börja kolla kamrem så allt ser rätt ut där med till att börja med. hittar dock inte på märkningen på kamaxeln men ska leta lite mer på nätet!

tack för svar! smile

Bilmekaniker
30 Inlägg
8 april 2012
#6
Om du ska nollställa motorn så ska Kamaxlarna va på dödpunkt det byter att 1 cylinder  ska va uppe . Det kan du veta igenomnatt öppna tändstifet och känna med skruvmejseln att kolven är uppe. Om du ska leta märkerna efter kammremmen så kolla på autodata . Men innan du tar bort Remmen ställ in allt rätt nollställ motorn det kan du igenom att kolla på svänghjulet där finns det en märke . Ofta på passat motorerna särslikd dislarnna brukar det va att Turbon har gått därför röker det vitt eller blått kolla turbon innan du river det brukar va propellen i turbon som blir glapp Lycka till big_smile

44 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#7
vilket tändstift? wink haha smile okej, då ska jag ner i garaget nu igen smile har skruvat bort hela trycksidan och känt i turbon men den va inte nå märkvärdigt glapp. har även kört på starten efter jag demonterat och det kommer inte olja ur turbon heller! men ska kolla märkningarna på svänghjulet och insprutningspumpen så det stämmer, för om remmen kuggat så tycker man u att det borde vara på vevaxeln eller hur?

Forummoderator
17 970 Inlägg
8 april 2012
#8
Skapa flera trådar är inte tillåtet. Det blir rörigt då... Låser.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök