3252
Sök

Laddar ur sig över natten. Ford Focus -05

5 april 2012
Trådstartare
#1
Hejsan.

Det är som så att jag har haft en Focus 05:a nu i ett år snart, men jag har ett problem.
Det var nu under vintern det har börjat.
En dag då jag skulle sätta mig i bilen efter att den stått i kanske 4 dagar eller så, så var batteriet stendött. Jag har haft den på felsökning, men endast fått tillbaka den med svaret att inget är fel. Den har blivit laddad full under denna tid, men morgonen därpå är den precis lika död.
Visst, om den stått i säg 2 veckor skulle jag verkligen förstå detta, men över natten?

Om ni behöver mera information, fråga gärna. Jag är ingen veteran inom bilar, bara en ägare, men jag ska försöka svara så gott jag kan.

Jag är förresten fattig som få, så det vore ju sorgligt som fan om detta blir dyrt, men det är smällar man får tåla. Man behöver ju en bil smile
Senast redigerat av Dieselsmurfen (5 april 2012)

1 365 Inlägg
5 april 2012
#2
Kanske en dum fråga men har du bytt batteriet till ett nytt? Att ladda ett batteri som är helt slut håller troligtvis bara över natten om det dessutom är lite kallt.




Finlandssvensken skrev:
Hejsan.

Det är som så att jag har haft en Focus 05:a nu i ett år snart, men jag har ett problem.
Det var nu under vintern det har börjat.
En dag då jag skulle sätta mig i bilen efter att den stått i kanske 4 dagar eller så, så var batteriet stendött. Jag har haft den på felsökning, men endast fått tillbaka den med svaret att inget är fel. Den har blivit laddad full under denna tid, men morgonen därpå är den precis lika död.
Visst, om den stått i säg 2 veckor skulle jag verkligen förstå detta, men över natten?

Om ni behöver mera information, fråga gärna. Jag är ingen veteran inom bilar, bara en ägare, men jag ska försöka svara så gott jag kan.

Jag är förresten fattig som få, så det vore ju sorgligt som fan om detta blir dyrt, men det är smällar man får tåla. Man behöver ju en bil smile


Pedal To The Metal
750 Inlägg
5 april 2012
#3
Skulle jag gissa på med. Men borde inte Ford tänkt på det och tipsat om det? Dålig stil isåfall, Om det är batteriet dvs. Men de borde ju iaf nämt något om det.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

1 365 Inlägg
5 april 2012
#4
Verkligen, men vissa verkstäder verkar ju mest tycka det är jobbigt med kunder och vill få bort dem så fort som möjligt.

Revotech skrev:
Skulle jag gissa på med. Men borde inte Ford tänkt på det och tipsat om det? Dålig stil isåfall, Om det är batteriet dvs. Men de borde ju iaf nämt något om det.


Pedal To The Metal
750 Inlägg
5 april 2012
#5
Richtenb skrev:
Verkligen, men vissa verkstäder verkar ju mest tycka det är jobbigt med kunder och vill få bort dem så fort som möjligt.

Revotech skrev:
Skulle jag gissa på med. Men borde inte Ford tänkt på det och tipsat om det? Dålig stil isåfall, Om det är batteriet dvs. Men de borde ju iaf nämt något om det.


Plus att de tjänar mer på att inte hitta något fel och kunder kommer tillbaks 4-5 ggr och betala bra med pengar för en felsökning!

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

5 april 2012
Trådstartare
#6
Richtenb skrev:
Kanske en dum fråga men har du bytt batteriet till ett nytt? Att ladda ett batteri som är helt slut håller troligtvis bara över natten om det dessutom är lite kallt.

Att jag kund glömma att nämna något sånt. Givetvis har jag ett nytt batteri sen i höstas smile

21 Inlägg
5 april 2012
#7
måste ju vara någonting som drar ström eller att det är någon kortslutning som laddar ur batteriet. kolla efter lampor som spökar.

6 630 Inlägg
5 april 2012
#8
Monterades ett original batteri i bilen?

De/Dem

5 april 2012
Trådstartare
#9
Malheus skrev:
Monterades ett original batteri i bilen?

Nej, jag köpte ett batteri i en bilaffär. Inget specifikt bilmärke, bara ett bilbatteri som passade i Forden.

Fiesta480 skrev:
måste ju vara någonting som drar ström eller att det är någon kortslutning som laddar ur batteriet. kolla efter lampor som spökar.

Jo, det ser ju så ut. Jag ser inga suspekta lampor, är förresten utan ström för tillfället också. Har inte någon laddare heller.
Haha, det är inte lätt det här livet.
Jag antar du menar lampor som i lampor på instrumentpanelen, men som jag redan sa, så icke.
Tror jag ska skrapa lös lite pengar och ta en grundkoll av elektroniken (ca 90€) hos en ordentlig verkstad. Jag har bara haft den hos den lokala byaverkstan innan, men har en som mäter alla signaler för ca 90€ 1 mil bort.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
8 april 2012
#10
När vi mäter bilar som drar ström laddar vi upp batteriet fullt och testar det enligt konstens alla regler, mäter syravikt, belastningsprövar och använder Fords "intelligenta" batteriprovare.
Är batteriet ok så måste man ju mäta hur mycket ström bilen förbrukar när den är låst och orörd om nu inte diagnos datorn skulle hitta nått (inte ofta den hittar såna fel tyvärr).
Krävs ibland endel jobb att hitta vad som tjuvar ström då det kan vara ganska dolda ställen det spökar på, men en erfaren elektriker (som kan just dessa bilar) borde kunna lösa felet utan problem.

Lokala verkstan har sällan den kompetens eller resurser för att felsöka dessa lite nyare bilar (finns givetvis undantag).

- Time Attack -

8 april 2012
Trådstartare
#11
NIzmO skrev:
När vi mäter bilar som drar ström laddar vi upp batteriet fullt och testar det enligt konstens alla regler, mäter syravikt, belastningsprövar och använder Fords "intelligenta" batteriprovare.
Är batteriet ok så måste man ju mäta hur mycket ström bilen förbrukar när den är låst och orörd om nu inte diagnos datorn skulle hitta nått (inte ofta den hittar såna fel tyvärr).
Krävs ibland endel jobb att hitta vad som tjuvar ström då det kan vara ganska dolda ställen det spökar på, men en erfaren elektriker (som kan just dessa bilar) borde kunna lösa felet utan problem.

Lokala verkstan har sällan den kompetens eller resurser för att felsöka dessa lite nyare bilar (finns givetvis undantag).

Nej, lokala verkstan var nog ingen toppenidé, men det var lite blåögt hopp.

Ska föra in den till en som specialiserar sig på elektronik så fort som möjligt.


Sök