3248
Sök

Dra topplock. Hur många NM på 200SX/s13?

22 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
hejsan alla glada där ute,

skulle bli väldigt glad om ni skulle kunna hjälpa mig med en sak..  vet någon hur mycket newtonmeter "nm" man ska spänna på 200sx/s13 topplock med?

tackar för svar.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (3 april 2012)

Forummoderator
26 364 Inlägg
2 april 2012
Följde det inte med instruktioner med de nya topplocksbultarna..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

22 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
har inte beställt några? använder original

Ubåtsingenjör
7 323 Inlägg
2 april 2012
ass-e skrev:
har inte beställt några? använder original

är det så smart ? du vet om att det är sträckbultar va?

593 Inlägg
4 april 2012
kan skicka verkstadsmanual till dig på msn om du vill, står la där !

87 Inlägg
4 april 2012
CHEEVA : de går bra att använda dom gamla sträckbultarna om dom inte blivit för ut sträckta.

plankan
4 april 2012
grindborg2 skrev:
CHEEVA : de går bra att använda dom gamla sträckbultarna om dom inte blivit för ut sträckta.

Ja och hur skall man kunna se det -
alltså lika bra köpa nya och inte snåla in på en sådan sak roll

Ubåtsingenjör
7 323 Inlägg
4 april 2012
grindborg2 skrev:

sträcker man inte ut de när man drar toppen med moment ?!? och hur ska du i sånna fall kunna kolla om de är ok ?!? Tycker de är idiotiskt att snåla på en sån sak

5 710 Inlägg
5 april 2012
plankan skrev:
grindborg2 skrev:

Ja och hur skall man kunna se det -
alltså lika bra köpa nya och inte snåla in på en sådan sak roll

Man kan mäta om man har måttet på hur långa de skall vara nya så klart smile

Instämmer, nya skruv och man bör ha en Nm/vinkelangivelse på sådana förband.

MVH Jonas
..............

146 Inlägg
5 april 2012
Mellan 98-108..
Enligt pappret som jag fick när jag köpte packning, tror jag att där stod 103. Så där nånstans.
Jag ska också dra dit nya i helgen.
Dock hade jag inte behövt nya för att de "gamla" va precis lika långa som de nya..

Mvh

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

87 Inlägg
5 april 2012
CHEEVA skrev:
grindborg2 skrev:

sträcker man inte ut de när man drar toppen med moment ?!? och hur ska du i sånna fall kunna kolla om de är ok ?!? Tycker de är idiotiskt att snåla på en sån sak

visst är de dumt att snåla, men de går ändå bra att återanvända dom gamla bultarna om dom inte är ut sträckta mkt smile

22 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
har läst lite på internet, ska dra dom 103 "nm" och till lägga "30" efter smile
kingen85 skrev:
Mellan 98-108..
Enligt pappret som jag fick när jag köpte packning, tror jag att där stod 103. Så där nånstans.
Dock hade jag inte behövt nya för att de "gamla" va precis lika långa som de nya..

Mvh

146 Inlägg
5 april 2012
ass-e skrev:
kingen85 skrev:
Mellan 98-108..

Mvh

Lägga till 30? Detta måste jag missat.. hmm

Som jag läste på packningspappret jag fick skulle man dra en viss bit, i omgångar, sen släppa alla igen och sen dra fullt.

Kan kolla på lappen igen.

Btw, det e inte arp bultar du kollat? Dom ska väl dras hårdare?
Senast redigerat av kingen85 (5 april 2012)

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

146 Inlägg
8 april 2012
kingen85 skrev:
ass-e skrev:
kingen85 skrev:
Mellan 98-108..

Mvh

Lägga till 30? Detta måste jag missat.. hmm

Som jag läste på packningspappret jag fick skulle man dra en viss bit, i omgångar, sen släppa alla igen och sen dra fullt.

Kan kolla på lappen igen.

Btw, det e inte arp bultar du kollat? Dom ska väl dras hårdare?

Ingen som vet om eller varför den ska dras 30nm extra?

Sök