2872
Sök

Varför så dyr motorolja i Sverige jfrt med Tyskland?

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
5 april 2012
#21
Du kan ju inte på allvar inte förstå hur det kan ha blivit dyrare att serva en bil idag år 2012 när det finns flera tusentals fler bilmodeller än för bara några år sedan?! DU som slutkund betalar för att verkstaden ska gå runt, och du verkar inte ha så bra koll på företagande om du inte kan förstå dig på att det kostar mer pengar när det kommer fler bilmodeller som man förväntas klara av att serva?

Och att många byter fel delar? Ska BMW sänka sina servicepriser för att Hasses Bil & Kebab i Eslöv byter ut 15 felaktiga komponenter i någons nya BMW för att folk är så jäkla dumsnåla så att dom hela tiden ska spara hundralappar? (trots att dom har en bil för 400 000....)

Tror du kanske att det blir mindre fusk och fel om priserna sänks? Låter fullt logiskt att en verkstad lär sig mer om just din bilmodell när dom har mindre pengar att utbilda och uppgradera sig med... Eller?

Som företagare borde du ju även känna till att man måste tjäna pengar för att gå runt och överleva kriser m.m. En märkesverkstad som satsar miljoner och åter miljoner kan inte satsa på att gå med så lite vinst som möjligt för det är för mycket pengar inblandade.

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

2 751 Inlägg
5 april 2012
#22
Köpte 1L Castrol 5-30 Long life olja i Deutchland som kostade mig 11.99€ på macken.
Samma olja här kostar mig minst 198kr det är alltså nästan dubbla priset.

Har några vänner som bor i Schweiz som lämnar in sina Bilar till Tyskarna för i Schweiz är det lika dyrt som i Sverige, om inte dyrare, dock har dom enbart 20km till Tyskland sad
Senast redigerat av DasAuto (5 april 2012)

Who Djaa bless no man curse

Fri fart för ett fritt folk!
14 107 Inlägg
5 april 2012
#23
rickylicious skrev:
Revotech skrev:
rickylicious skrev:
Så ni påstår alltså att det går att serva en BMW från -09 med samma enkla kunskap och verktyg som man servar t.ex. en Golf från -83? Klarar ni det så tycker jag att ni ska öppna en verkstad för ni kommer bli jävligt rika.

Javisst.. Vad är problemet. VI pratar om en service men olja, filter och ev kupéfilter.  Tycker du det är något konstigt så ja, då borde du lämna in din bil till verkstad. det förutsätter ju att man har lite kunskap om vad man sysslar med. Men det är ju inte precis någon rocketscience. Verktyget kan ju iofs vara uppdaterat sen 83 men oftast så behöver du en hylsa, typ storlek 27 och ett nytt insatsfilter för oljefiltret. Sen sitter det en plugg i botten på tråget. Fysikens lagar gäller väl även BMW från 09 eller?

Det finns ju ett flertal exempel på de som har öppnat eget och ja vissa har blivit ganska rika. Förstår inte riktigt va du hakat upp dig på i detta?

Ja visst ska du byta filter och köra vidare med servicelampor osv lysandes så är det ju skitbra. Finns säkert "verkstäder" som servar era bilar på det sättet utan att lämna garantier eller att följa serviceboken som är hur billiga som helst, men varför har ni då "hakat upp er" på att det kostar mer pengar att serva en ny bil som kräver datorer och mer kunskap...? När tekniken utvecklas så kostar det mer att serva och laga, det är väl inget konstigt med det?

Hela tiden hör man saker i stil med "Jävla BMW tar 1500 för att serva bilen som bara tar knappt en timme, jävla ockerpriser!!!!!!"

Men vissa verkar ju leva i en drömvärld där det inte kostar något att ha verktyg, datorer, löner, hyror, el, materialkostnad, utbildning för nya bilar, m.m...

fast det är jhu förbannat lätt att byta olja på en nyare bmw man behöver inte ens böja sig ner nära på

enda som man måste ha upp bilen för är oljepluggen filter och allt sitter bra till samma sak med kupe filtret
att släcka service lampan är ingen vetenskap heller

inte direkt så det är värt dom pengarna bmw tar

det värsta är att om man jämför oljeåtgången tiden osv så ser man ganska snabbt att dom tar betalat för oljan som om det vorre i 1liters förpackningar på en mack
medans dom kör bulk garanterat där dom betlar inte ens hälften av liter priset på en mack troligen betydligt mycket mindre

Kör fort så hinner inget hända...

Pedal To The Metal
750 Inlägg
6 april 2012
#24
rickylicious skrev:
Du kan ju inte på allvar inte förstå hur det kan ha blivit dyrare att serva en bil idag år 2012 när det finns flera tusentals fler bilmodeller än för bara några år sedan?! DU som slutkund betalar för att verkstaden ska gå runt, och du verkar inte ha så bra koll på företagande om du inte kan förstå dig på att det kostar mer pengar när det kommer fler bilmodeller som man förväntas klara av att serva?

Och att många byter fel delar? Ska BMW sänka sina servicepriser för att Hasses Bil & Kebab i Eslöv byter ut 15 felaktiga komponenter i någons nya BMW för att folk är så jäkla dumsnåla så att dom hela tiden ska spara hundralappar? (trots att dom har en bil för 400 000....)

Tror du kanske att det blir mindre fusk och fel om priserna sänks? Låter fullt logiskt att en verkstad lär sig mer om just din bilmodell när dom har mindre pengar att utbilda och uppgradera sig med... Eller?

Som företagare borde du ju även känna till att man måste tjäna pengar för att gå runt och överleva kriser m.m. En märkesverkstad som satsar miljoner och åter miljoner kan inte satsa på att gå med så lite vinst som möjligt för det är för mycket pengar inblandade.

Nu får vi ta och spalta upp detta lite. BMW (som blivit exemplet, gäller ju oftast alla "premium märken") som bara gör BMW borde ju då vara billigare än Hasses kebab i eslöv. För BMW har ju bara typ 5-10 olika modeller. Hasses kebab däremot som servar allt DOM har ju 1000 tals bilar om nåt. Då skulle det ju kosta 30 000 för en service. De måste ju köpa alla datorprogram och utbilda sina mekar på alla bilmärken.

Du verkar inte förstå hur jag menar. Eller så har du inte läst tillräckligt noga. Jag förstår visst att det är dyrare att serva en bil nu för tiden än vad det var för. Jag förstår också att verkstäderna måste tjäna pengar så de går runt samt att de har en buffert iför krisår / investeringar.

Däremot så undrar jag ifall du någonsin har varit inne på en auktoriserad verkstad och sett deras Bokslut.
En normal BMW auktoriserad verkstad i stockholm. Ser ut såhär.
En Netto omsättning 923 089 000:-
Netto vinst 122 000 000:-

Vi som lämnar in på verkstaden betalar givetvis så att det går runt. Men med en vinst på 122 miljoner / år så klara de både att gå runt, investera utbildapersonal utan problem. Sen ska vi tänka på att det är per år. D.v.s de har nog ett antal miljoner kvar på sparkontot som tillsammans med ränta bara växer och växer.

Även ifall de har fler modeller så gör det lite skillnad. Det är ju samma delar i bilarna. De ser lite annorlunda ut med lysen och sådant. Men det behöver du inte nån utbildning på att byta. De saker som är svåra och kräver special kunnande. Ex. alla elekrtiska styrsystem och alla vitala delar är ju samma i de flesta modellerna. Om man tänker så som du så skulle VAG kosta miljoner att serva. De ska ju kunna, Skoda, Volkswagen, Audi, Seat och porsche. Men de gör ju inte det. Därför att det är precis samma delar i alla bilarna. "under skalet" så att säga.

Dethär med att de byter fel delar. Det var ju en auktoriserad Ford verkstad. Som jag försökt få dig att förstå så handlar inte detta om BMW i sig. Det är generellt för auktoriserade verkstäder. BMW blev bara ett exempel. Sen att det görs fel och till och med fuskas. Det händer överallt. I mer eller mindre utsträckning.

Som företagare så vet jag precis vad man behöver för vinst för att klara allt du nämner. Men jag har absolut inte en vinst på närmre 500% Det är alltså 5 gånger mer än vad det kostar verkstaden själva.

"En märkesverkstad som satsar miljoner och åter miljoner kan inte satsa på att gå med så lite vinst som möjligt för det är för mycket pengar inblandade."

- Nä de kan inte gå med hur lite vinst som möjligt. Men det finns ju trots allt något som heter kundnöjdhet. Jag verkar inte kunna så mycket om företagande. Men det jag vet är att det är det absolut viktigaste. Men det kanske bara är jag?

Glad Påsk!
Senast redigerat av Revotech (6 april 2012)

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

604 Inlägg
6 april 2012
#25
Vinst och omsättning är vit skilda begrepp som inte hör hemma i samma mening. Håller med om att 3000+ för ett oljebyte är ocker men vill folk lämna in bilen i ett palats av glas och rostfritt stål så kostar det. Problematiken med att allt skall vara billigt kan vi se på det stora landet i väster där alla köper det som är billigast vilket konkurrerar ut allt som är seriöst. Import via internet där det lovordas att det är rätt grejer man köper men vad är det i dunken. " biltemas olja är jättebra, det är ju helsyntet". Hur många kollar datumstämpeln på däcken som köps online?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Konsult
1 247 Inlägg
6 april 2012
#26
Intressant diskussion.
För stunden jobbar jag med däck och handlar kunden av oss är montering och balansering inkluderat. Men kommer kunden däremot in med egna "internetköpta" däck är det fullpris som gäller. Många ser det som att det är dyrt men hur kan vi gå runt utan vinsten på däcken? Balansering och montering för 250:- är inget vi driver ett företag på.

Samma tanke riktar jag mot bilverkstäder. Börjar kunderna helt plötsligt släpa med sig egna delar så skulle inte jag med trygghet lämna garantier likväl som jag hade satt ett högre pris på arbetet.
Ger man pris efter delar+arbete och helt plötsligt tappar vinsten på delarna ser jag det som att gräva sin egen grav i det långa loppet.

Nu spårade jag kanske ur en del och drog långa paralleller men jag tycker samma idé gäller oljor. Vill man inte ha företagen kvar i närheten så köp för all del reservdelar utomlands*, men kom inte och gnäll när verkstäderna tvingas slå igen. Jag förespråkar positiv konkurrens, det tycker inte jag internethandel från utlandet riktigt förespråkar.

/Kim

*Ja, jag handlar vissa detaljer utomlands. Men då bedriver jag egen verksamhet med vinstintresse.


564 Inlägg
7 april 2012
#27
Revotech skrev:
Däremot så undrar jag ifall du någonsin har varit inne på en auktoriserad verkstad och sett deras Bokslut.
En normal BMW auktoriserad verkstad i stockholm. Ser ut såhär.
En Netto omsättning 923 089 000:-
Netto vinst 122 000 000:-

Revotech skrev:
Som företagare så vet jag precis vad man behöver för vinst för att klara allt du nämner. Men jag har absolut inte en vinst på närmre 500% Det är alltså 5 gånger mer än vad det kostar verkstaden själva.

De där siffrorna innebär en vinstmarginal på 13%, inte 500%.

Edit: Nu hittade jag vilket bolag du menar nämligen Bavaria Stockholm AB (omsättningstalet stämmer), enl allabolag.se så har de rörelseresultat på 38,5 Mkr, inte 122 Mkr så du måste ha läst snett. Det ger en vinstmarginal på 4,17%, och sannolikt inkluderar det också bilförsäljningen.

På BMW's karta över serviceverkstäder i Stockholm finns det bara Bavaria, Bilia och så Blombergs Bilservice i Lidingö AB. Om man tittar på den senare, som sannolikt är en ren verkstad, så ser man att de för 2010 hade en omsättning på 9,5 Mkr och rörelseresultat på 266 kkr vilket ger en vinstmarginal på 2,86%. Det stöder inte riktigt bilden av att det skulle vara så lukrativt att vara märkesverkstad, även om det behövs mer underlag att bygga statistik på än några få exempel.
Senast redigerat av sverkera (7 april 2012)

Fri fart för ett fritt folk!
14 107 Inlägg
7 april 2012
#28
sverkera skrev:
Revotech skrev:
Däremot så undrar jag ifall du någonsin har varit inne på en auktoriserad verkstad och sett deras Bokslut.
En normal BMW auktoriserad verkstad i stockholm. Ser ut såhär.
En Netto omsättning 923 089 000:-
Netto vinst 122 000 000:-

Revotech skrev:
Som företagare så vet jag precis vad man behöver för vinst för att klara allt du nämner. Men jag har absolut inte en vinst på närmre 500% Det är alltså 5 gånger mer än vad det kostar verkstaden själva.

De där siffrorna innebär en vinstmarginal på 13%, inte 500%.

Edit: Nu hittade jag vilket bolag du menar nämligen Bavaria Stockholm AB (omsättningstalet stämmer), enl allabolag.se så har de rörelseresultat på 38,5 Mkr, inte 122 Mkr så du måste ha läst snett. Det ger en vinstmarginal på 4,17%, och sannolikt inkluderar det också bilförsäljningen.

På BMW's karta över serviceverkstäder i Stockholm finns det bara Bavaria, Bilia och så Blombergs Bilservice i Lidingö AB. Om man tittar på den senare, som sannolikt är en ren verkstad, så ser man att de för 2010 hade en omsättning på 9,5 Mkr och rörelseresultat på 266 kkr vilket ger en vinstmarginal på 2,86%. Det stöder inte riktigt bilden av att det skulle vara så lukrativt att vara märkesverkstad, även om det behövs mer underlag att bygga statistik på än några få exempel.

fast vad har dom då för lokaler? relativt centralt byggt i glas med blankt golv osv...så inte så svårt att gissa vart pengarna går dessutom är väll bilförsäljningen relativt olönsamt
men verkstad sidan så brukar dom mesta firmorna dra in vinsten på

Kör fort så hinner inget hända...

Pedal To The Metal
750 Inlägg
7 april 2012
#29
sverkera skrev:
Revotech skrev:
Däremot så undrar jag ifall du någonsin har varit inne på en auktoriserad verkstad och sett deras Bokslut.
En normal BMW auktoriserad verkstad i stockholm. Ser ut såhär.
En Netto omsättning 923 089 000:-
Netto vinst 122 000 000:-

Revotech skrev:
Som företagare så vet jag precis vad man behöver för vinst för att klara allt du nämner. Men jag har absolut inte en vinst på närmre 500% Det är alltså 5 gånger mer än vad det kostar verkstaden själva.

De där siffrorna innebär en vinstmarginal på 13%, inte 500%.

Edit: Nu hittade jag vilket bolag du menar nämligen Bavaria Stockholm AB (omsättningstalet stämmer), enl allabolag.se så har de rörelseresultat på 38,5 Mkr, inte 122 Mkr så du måste ha läst snett. Det ger en vinstmarginal på 4,17%, och sannolikt inkluderar det också bilförsäljningen.

På BMW's karta över serviceverkstäder i Stockholm finns det bara Bavaria, Bilia och så Blombergs Bilservice i Lidingö AB. Om man tittar på den senare, som sannolikt är en ren verkstad, så ser man att de för 2010 hade en omsättning på 9,5 Mkr och rörelseresultat på 266 kkr vilket ger en vinstmarginal på 2,86%. Det stöder inte riktigt bilden av att det skulle vara så lukrativt att vara märkesverkstad, även om det behövs mer underlag att bygga statistik på än några få exempel.

Vad det beträffar vinstmarginalen på 500% så var det inte på det totala. Utan på ett enskillt arbete.

Bevaria sthml ja. Men rörelseresultatet nämnde jag väl aldrig?


Dessutom som nämns ovan så är det verkligen inte bilförsäljning som de stora pengarna tjänas. Att det inte är mer lukrativt att driva märkesverkstad? Varför kan de då ta så mycket mer för oljebytet (det är ju original exemplet) än övriga seriösa verkstäder? De har ju datorprogram, utbildat folk, lokaler och värme de med.
Jämför det med kläder. Varför är G-star dyrare än HM? Det är ju inte precis bättre kvalitet. Har man ett bra rykte så tar man ju betalt. Inget konstig med det. Bara när det blir lite för mycket.

Bara yttligare ett exempel. Audis "exlusive" lacker. Precis samma metallic lack som de andra (givetvis annan kulör) Men audi tar 26 000 istället för 8000 som är normal metallic lack. Varför? Jo för att de kan!

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Fri fart för ett fritt folk!
14 107 Inlägg
7 april 2012
#30
Revotech skrev:
sverkera skrev:
Revotech skrev:
Däremot så undrar jag ifall du någonsin har varit inne på en auktoriserad verkstad och sett deras Bokslut.
En normal BMW auktoriserad verkstad i stockholm. Ser ut såhär.
En Netto omsättning 923 089 000:-
Netto vinst 122 000 000:-

Revotech skrev:
Som företagare så vet jag precis vad man behöver för vinst för att klara allt du nämner. Men jag har absolut inte en vinst på närmre 500% Det är alltså 5 gånger mer än vad det kostar verkstaden själva.

De där siffrorna innebär en vinstmarginal på 13%, inte 500%.

Edit: Nu hittade jag vilket bolag du menar nämligen Bavaria Stockholm AB (omsättningstalet stämmer), enl allabolag.se så har de rörelseresultat på 38,5 Mkr, inte 122 Mkr så du måste ha läst snett. Det ger en vinstmarginal på 4,17%, och sannolikt inkluderar det också bilförsäljningen.

På BMW's karta över serviceverkstäder i Stockholm finns det bara Bavaria, Bilia och så Blombergs Bilservice i Lidingö AB. Om man tittar på den senare, som sannolikt är en ren verkstad, så ser man att de för 2010 hade en omsättning på 9,5 Mkr och rörelseresultat på 266 kkr vilket ger en vinstmarginal på 2,86%. Det stöder inte riktigt bilden av att det skulle vara så lukrativt att vara märkesverkstad, även om det behövs mer underlag att bygga statistik på än några få exempel.

Vad det beträffar vinstmarginalen på 500% så var det inte på det totala. Utan på ett enskillt arbete.

Bevaria sthml ja. Men rörelseresultatet nämnde jag väl aldrig?


Dessutom som nämns ovan så är det verkligen inte bilförsäljning som de stora pengarna tjänas. Att det inte är mer lukrativt att driva märkesverkstad? Varför kan de då ta så mycket mer för oljebytet (det är ju original exemplet) än övriga seriösa verkstäder? De har ju datorprogram, utbildat folk, lokaler och värme de med.
Jämför det med kläder. Varför är G-star dyrare än HM? Det är ju inte precis bättre kvalitet. Har man ett bra rykte så tar man ju betalt. Inget konstig med det. Bara när det blir lite för mycket.

Bara yttligare ett exempel. Audis "exlusive" lacker. Precis samma metallic lack som de andra (givetvis annan kulör) Men audi tar 26 000 istället för 8000 som är normal metallic lack. Varför? Jo för att de kan!

i stora drag är det samma sak med skillnaden från solid till metalic lack det handlar om något öre i skillnad per liter vid stora kvantiteter och idagens läge kan du inte måla en solid lack utan klarlack pga vattenbaserade skiten

så det är samma kostnad men det kostar väldigt mycket mer
men så är det med allt vanliga svensons blir lurad av bilfirmorna som säkligen har samma inköps pris på båda bilarna
men det är svårt att ta ut pengarna för något som snålar och köper en solid färg och dom som väljer metalic bryr sig lite extra och då kan dom snika åt sig en slant där

tycker dom mesta tillbehören på nya bilar har SJUKA påslag

när dom tar 20k extra för att det sitter 18" istället för 17 och 17" skickar dom inte ens med då utan behåller smile

Kör fort så hinner inget hända...

by proxy
167 Inlägg
9 april 2012
#31
Här kan man också köpa billig olja, glykol, spolarvätska mm.
http://www.ica.se/Butikssidor/Nara/Ale/ … jmedel-mm/

Dura lex, sed lex


Sök