rickylicious skrev:
Du kan ju inte på allvar inte förstå hur det kan ha blivit dyrare att serva en bil idag år 2012 när det finns flera tusentals fler bilmodeller än för bara några år sedan?! DU som slutkund betalar för att verkstaden ska gå runt, och du verkar inte ha så bra koll på företagande om du inte kan förstå dig på att det kostar mer pengar när det kommer fler bilmodeller som man förväntas klara av att serva?
Och att många byter fel delar? Ska BMW sänka sina servicepriser för att Hasses Bil & Kebab i Eslöv byter ut 15 felaktiga komponenter i någons nya BMW för att folk är så jäkla dumsnåla så att dom hela tiden ska spara hundralappar? (trots att dom har en bil för 400 000....)
Tror du kanske att det blir mindre fusk och fel om priserna sänks? Låter fullt logiskt att en verkstad lär sig mer om just din bilmodell när dom har mindre pengar att utbilda och uppgradera sig med... Eller?
Som företagare borde du ju även känna till att man måste tjäna pengar för att gå runt och överleva kriser m.m. En märkesverkstad som satsar miljoner och åter miljoner kan inte satsa på att gå med så lite vinst som möjligt för det är för mycket pengar inblandade.
Nu får vi ta och spalta upp detta lite. BMW (som blivit exemplet, gäller ju oftast alla "premium märken") som bara gör BMW borde ju då vara billigare än Hasses kebab i eslöv. För BMW har ju bara typ 5-10 olika modeller. Hasses kebab däremot som servar allt DOM har ju 1000 tals bilar om nåt. Då skulle det ju kosta 30 000 för en service. De måste ju köpa alla datorprogram och utbilda sina mekar på alla bilmärken.
Du verkar inte förstå hur jag menar. Eller så har du inte läst tillräckligt noga. Jag förstår visst att det är dyrare att serva en bil nu för tiden än vad det var för. Jag förstår också att verkstäderna måste tjäna pengar så de går runt samt att de har en buffert iför krisår / investeringar.
Däremot så undrar jag ifall du någonsin har varit inne på en auktoriserad verkstad och sett deras Bokslut.
En normal BMW auktoriserad verkstad i stockholm. Ser ut såhär.
En Netto omsättning 923 089 000:-
Netto vinst 122 000 000:-
Vi som lämnar in på verkstaden betalar givetvis så att det går runt. Men med en vinst på 122 miljoner / år så klara de både att gå runt, investera utbildapersonal utan problem. Sen ska vi tänka på att det är per år. D.v.s de har nog ett antal miljoner kvar på sparkontot som tillsammans med ränta bara växer och växer.
Även ifall de har fler modeller så gör det lite skillnad. Det är ju samma delar i bilarna. De ser lite annorlunda ut med lysen och sådant. Men det behöver du inte nån utbildning på att byta. De saker som är svåra och kräver special kunnande. Ex. alla elekrtiska styrsystem och alla vitala delar är ju samma i de flesta modellerna. Om man tänker så som du så skulle VAG kosta miljoner att serva. De ska ju kunna, Skoda, Volkswagen, Audi, Seat och porsche. Men de gör ju inte det. Därför att det är precis samma delar i alla bilarna. "under skalet" så att säga.
Dethär med att de byter fel delar. Det var ju en auktoriserad Ford verkstad. Som jag försökt få dig att förstå så handlar inte detta om BMW i sig. Det är generellt för auktoriserade verkstäder. BMW blev bara ett exempel. Sen att det görs fel och till och med fuskas. Det händer överallt. I mer eller mindre utsträckning.
Som företagare så vet jag precis vad man behöver för vinst för att klara allt du nämner. Men jag har absolut inte en vinst på närmre 500% Det är alltså 5 gånger mer än vad det kostar verkstaden själva.
"En märkesverkstad som satsar miljoner och åter miljoner kan inte satsa på att gå med så lite vinst som möjligt för det är för mycket pengar inblandade."
- Nä de kan inte gå med hur lite vinst som möjligt. Men det finns ju trots allt något som heter kundnöjdhet. Jag verkar inte kunna så mycket om företagande. Men det jag vet är att det är det absolut viktigaste. Men det kanske bara är jag?
Glad Påsk!