3609
Sök

Volvo 740 -88, underligt elfel.

214 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#1
Har en liten fundering, jag har ljudanläggning samt elfläkt till kylaren utöver det vanliga.
Problemet är att när jag startar bilen ligger volten runt 14,6 enl stereo samt air/fuel ratio mätare men ju längre jag kör samt har stereon på desto mer sjunker volten, efter kanske en timma eller så så är volten nere runt 13.8.
Jag stänger av bilen och låter den vara några timmar, nästa gång är den på 14,6 igen, sjunker.

Har förresten ett optima yellowtop batteri.

Är det någon som varit med om samma problem?
Tacksam för svar!

Mvh Tommy


292 Inlägg
8 april 2012
#2
har du kollat så generatorn gör det den ska? hur har du kopplat? både fläkt och slutsteg?


21 761 Inlägg
8 april 2012
#3
Gör även en egen mätning direkt på batteripolerna för att se att spänningen verkligen blir så där. Laddspänningen på en generator kan i vissa fall sjunka flera tiondelar när motorn (och generatorn) har varit igång ett längre tag, så är det tex på min bil.

Även om jag har kört bilen ett tag så att laddspänningen är stabiliserad, så sjunker spänningen någon tiondel ifall jag står still med motorn på tomgång. Detta gäller iaf på vintern, när omgivningstemperaturen alltså gör att generatorn kyls märkbart vid körning. smile

214 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#4
Allt är kopplat som de ska men största frågetecknet är  varför den ligger på 13.8 vid avstängning och sen 14.6 efter några timmar avstängd..
Fläkt kopplat till relä och sen till vippbrytare i bilen, slutsteg till en delningssak vidare till slutstegen.
Spänning försvinner ju alltid om man har stereo osv, men om den ska dra mycket så inte generatorn orkar ladda bör ju inte spänningen stiga när man låtit den stå avstängd några timmar.


21 761 Inlägg
8 april 2012
#5
Om du inte har stereon eller fläkten igång, sjunker spänningen på samma sätt då också?
Är generatorn/laddregulatorn gammal?

Mät även nere på generatorn så att det inte är förluster mellan generator-batteri. smile

292 Inlägg
8 april 2012
#6
antar att det är till din 740 som det strular för dig ! .. vad har du för slutsteg? W ? är remen till generatorn spänd?  vad är det för delningsak du har till steget? och varför ?


214 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#7
Är väl max 0.1V skillnad batteri-generator.
Generatorn är från en s70 eller någonting på 120A tror jag.
Bilen jag fått Generatorn från hade gått runt 20k mil då jag köpte den från bildemontering.
Haft mycket elproblem förut så jag börjar fundera om batteriet blivit utdraget så mycket förut att de gått sönder, hade typ en 70A generator förut.
Vet förövrigt inte om de går att byta kolen då de är en stor plastkåpa på baksidan av generatorn där man skruvar fast allt.


214 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#8
RobbanForsell skrev:
antar att det är till din 740 som det strular för dig ! .. vad har du för slutsteg? W ? är remen till generatorn spänd?  vad är det för delningsak du har till steget? och varför ?

Delar en 50mm2 strömkabel till ett slutsteg för vanliga högtalare samt till slutsteget för basarna.
Skall kolla slutsteget när jag kommer hem tror de är nå Mac audio 1000w.

Edit: mac audio zx1000
Senast redigerat av TTW (8 april 2012)


214 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#9
Fast varför laddas ett batteri upp av att bilen är avstängd? Inte direkt någon generator som snurrar.


21 761 Inlägg
8 april 2012
#10
Så du menar alltså att det visar 13,8 V när du har kört bilen ett längre tag, men att det sedan visar 14,6 V på batteriet fastän motorn har varit avstängd i flera timmar?

Det är ju inte rätt, då borde det vara mätarfel tycker jag. Även om batteriet skulle vara dåligt så låter det osannolikt att spänningen stiger efter att motorn har slagits av, jag har då inte varit med om något sånt. hmm

Forummoderator
26 364 Inlägg
8 april 2012
#11
Drönirettab skrev:
Så du menar alltså att det visar 13,8 V när du har kört bilen ett längre tag, men att det sedan visar 14,6 V på batteriet fastän motorn har varit avstängd i flera timmar?

Det är ju inte rätt, då borde det vara mätarfel tycker jag. Även om batteriet skulle vara dåligt så låter det osannolikt att spänningen stiger efter att motorn har slagits av, jag har då inte varit med om något sånt. hmm

Med tanke på att han säger att han ser att spänningen är som ovan, på bilstereon, så tror jag man ska ta det med en nypa salt.
Så är det med min Pioneer också, som sitter i V70:in. Den visar förmodligen vad stereon får i ström, inte hur mycket själva batteriet innehåller.
För när jag sen kör och bilen blir "varm", så sjunker även volt-talet enligt stereon. Stänger jag sedan av bilen och sen startar igen så har jag mer ström igen.

Bara mina spekulationer dock.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
8 april 2012
#12
Att spänningen efter några timmars avstängd motor kan vara högre precis när man startar motorn igen, det är egentligen inte konstigt. Sånt beror mest troligt på att laddregulatorn har svalnat, vissa regulatorer har större tolerans än andra och kan variera flera tiondelar mellan kall/varm. Min generator är exempel på det. smile

Det jag reagerar på är just att spänningen visar ett högre värde efter några timmar fastän motorn inte är igång.

Forummoderator
26 364 Inlägg
8 april 2012
#13
Aha..missade att det även gällde vid avstängd motor. Lät väldigt knepigt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
8 april 2012
#14
Jo, jag missade det också från början. smile

En egen mätning med multimeter direkt på batteripolerna, dels när bilen har varit igång ett tag och dels när bilen har stått avstängd i flera timmmar. Då får man ett säkrare värde.

214 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#15
Haha var lite trött så kan ha vilselett er sad
Är helt enkelt laddspänningen som varierar mellan varm och kall, när jag stängt av bilen visar mätaren i flesta fall 13.1 men ibland 12,6 typ.
Men då har jag fått det förklarat iaf, är det dock något att oroa sig över då den brukar ladda runt 13.8 med stereon igång efter ett tag eller ska jag ta de med en nypa salt, att de är vanligt att spänningen sjunker när regulatorn blir varm?


21 761 Inlägg
9 april 2012
#16
Hur mycket det normalt sett brukar skilja mellan kall och varm regulator får väl någon "generatormekare" ge svar på, har själv bara kollat sånt på enstaka bilar. Kan säkert skilja en del i tolerans mellan billiga och dyra märken.

Om stereon drar så mycket att generatorn börjar få lite problem så kommer förstås laddspänningen att successivt sjunka, en naturlig sak. Att det varierar i batterispänning vid olika tillfällen när motorn stängs av kan bero på dels hur länge man kört och dels hur hög strömförbrukning det har varit under körningen.

Vid vissa tillfällen kanske generatorn har fått jobba hårt och körtiden har varit kort, då har inte generatorn hunnit fylla upp batteriet. I detta fall är det möjligt att batterispänningen ligger på 12,6 V en stund efter att motorn stängts av. Sedan vid andra tillfällen har kanske generatorn inte behövt jobba så hårt och körtiden dessutom har varit lång, då är det möjligt att batterispänningen ligger på 13,1 V en stund efter att motorn stängts av.

Det är åtminstone troliga förklaringar och innebär så fall är det kanske egentligen inte är något som är direkt fel, däremot KAN det betyda att du ibland får fundera på eventuell underhållsladdning om körtiderna är korta (typ dra raggen på Sundsgatan med stereon på hög volym eller så). smile
Senast redigerat av Drönirettab (9 april 2012)

214 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
Hur mycket det normalt sett brukar skilja mellan kall och varm regulator får väl någon "generatormekare" ge svar på, har själv bara kollat sånt på enstaka bilar. Kan säkert skilja en del i tolerans mellan billiga och dyra märken.

Om stereon drar så mycket att generatorn börjar få lite problem så kommer förstås laddspänningen att successivt sjunka, en naturlig sak. Att det varierar i batterispänning vid olika tillfällen när motorn stängs av kan bero på dels hur länge man kört och dels hur hög strömförbrukning det har varit under körningen.

Vid vissa tillfällen kanske generatorn har fått jobba hårt och körtiden har varit kort, då har inte generatorn hunnit fylla upp batteriet. I detta fall är det möjligt att batterispänningen ligger på 12,6 V en stund efter att motorn stängts av. Sedan vid andra tillfällen har kanske generatorn inte behövt jobba så hårt och körtiden dessutom har varit lång, då är det möjligt att batterispänningen ligger på 13,1 V en stund efter att motorn stängts av.

Det är åtminstone troliga förklaringar och innebär så fall är det kanske egentligen inte är något som är direkt fel, däremot KAN det betyda att du ibland får fundera på eventuell underhållsladdning om körtiderna är korta (typ dra raggen på Sundsgatan med stereon på hög volym eller så). smile

Haha, Sundsgatan ja..
Tidigare var hela ljudhistorien en riktig katastrof men de var för att generator som sagt låg runt 70A och inte orkade hålla uppe allt.
Har med någon månads mellanrum provat ladda upp det med den speciella laddaren som man bör använda till optima, då har den visat fulladdat på bara någon timma så det verkar ju inte dras ut allt för mycket ändå!

Ibland kan det vara bra att ha någon som tänker åt en då inte hjärnan alltid vill vara med smile


214 Inlägg
9 april 2012
Trådstartare
#18
Haha var lite trött så kan ha vilselett er sad
Är helt enkelt laddspänningen som varierar mellan varm och kall, när jag stängt av bilen visar mätaren i flesta fall 13.1 men ibland 12,6 typ.
Men då har jag fått det förklarat iaf, är det dock något att oroa sig över då den brukar ladda runt 13.8 med stereon igång efter ett tag eller ska jag ta de med en nypa salt, att de är vanligt att spänningen sjunker när regulatorn blir varm?



Sök