3299
Sök

Ta loss generatorn Saab 900 2.0 T -98

27 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
Tjena!

Jo det är så att jag har en saab 900 2.0 turbo-98 och för ett tag sedan sladdade jag runt i snöblasket!
Efter det så slutade bilen ladda... Jag har tagit loss kolen (när generatorn satt på plats i motorn) och dem såg bra ut.

MEN, nu tänkte jag om det är så att generatorn gjort sitt!?

Hur i helsike får man loss den? jag vet att man ska släppa på bulten vid remspännaren och så, men sen då?

Tacksam för svar!

Mvh
Niklas

17 Inlägg
17 april 2012
Har bytat generator på min 900 o jag lovar dej att du kommer att svära mer än en gång under bytet. Först måste du lossa på remmen genom att dra i remmspännaren och sen skruvar du loss plasten i höger hjulhus så ser du generatorn och den nedersta generator bulten, den övre generator bulten sitter VÄLDIGT otillgängligt typ ovanför generatorn och har du låst fast rem spännaren i "löst" läge så måste du släppa loss den annars kommer du inte åt den övre bulten. Sen är det bara att försöka lossa dom 2 generator bultarna som ofta sitter hårt som fan och sen bända loss generatorn o lossa på den främre delen av avgas systemet så du får ut generatorn. Det e ett år sedan jag bytade min generator så jag har säkert glömt nåt men jag hoppas att jag var till någon hjälp ;-)

Sök