Jo jag vet, men förstår inte varför jag har det, visst blocket toppdeckat 0.2mm, och sen toppen vet jag inte hur mkt den är planad tidigare, men borde ju inte va såå mkt tycker ja, har 2.4mm mls packning på nu också.. har tagit av topp osv. inge tecken på läkage, men brända oljerester på alla 6 kolvar, samt i alla förbränningsrum i toppen, Och då lika mkt i alla..
ang. det ojämna kompet, verkar det vara otätt mellan ventil och säte, då den hade sotat och var fullt med sot i ventilsäte osv. så där är den förklaringen iallafall.. men röken känns som de kommer genom vevhusvent då, pga. för högt vevhustryck.. ( Fried piston rings? )
blocket är ändå nyborrat till spec, enligt kolvarna..
Men sätter hur som helst inte ihop det utan att ha bytt kolvringar nu iallafall.. eller ev byte till andra kolvar, lägre komp med CP kolvar blir det nog då..
under komprimering med spärrnyckel på vevaxeln och drar långsamt så hör man hur det väser hyfsat mkt i vevhuset =/ så antagligen att det blir övertryck där och trycker genom vevhus ventilationen in i insuget då,.
Ganska säker på att det är ringarna då, efterssom det inte väste så vid montering, samt inkörning..
ska slipa ur förbränningsrummen i topp, för att kompsänka med, nu när det ändå är av. eller gör jag fel i det?
Det är upphöjningar på sidorna av ventilerna i toppen.??