2369
Sök

Byta från 20" till 18", lägre förbrukning och bättre komfort?

185 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
#1
Hej! Ford kuga, 20" med 240/45 däck, sänkt 40mm fram och 50 bak, dricker äckligt mycket mer bränsle nu sedan jag satta på sommarhjulrn. Med 17" 235/55 drack den inte alls i närheten av dagens förbrukning. Den kan eventuellt bli aktuellt med pendling 12 mil t&r dagligen för mig. Ska jag gå ner till mindre hjul? Följdfråga: kan någon hjälpa mig hitta fälgar som ser större ut än vad de är? Vill att det ska se maffigt ut smile jag vet inte vad ni säger om focus st originalfälgar? De ser hyfsat stora ut...?

781 Inlägg
17 april 2012
#2
Hmm,konstigt,jag har inte märkt av ngn förändring av förbrukningen med 20".Körde 15 mil enkel till Köpenhamn i Nov-11 till SCS-2011, o snittade 0,67:cool:

Motorvägsfart 110-130 ligger jag på 0,72-0,75 i jämnt tempo.


185 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#3
Okey, så bra har inte jag det kan jag säga...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 april 2012
#4
marbling skrev:
Hmm,konstigt,jag har inte märkt av ngn förändring av förbrukningen med 20".Körde 15 mil enkel till Köpenhamn i Nov-11 till SCS-2011, o snittade 0,67:cool:

Motorvägsfart 110-130 ligger jag på 0,72-0,75 i jämnt tempo.

Med en likadan bil som trådskaparen? Om inte så är det ju som att jämföra äpplen o päron...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

781 Inlägg
17 april 2012
#5
Givetvis är det det,men vad jag ville visa,var att jag inte fått ngn förändring på min med 20".Så det behöver inte vara ett generellt problem när man byter dimension,utan kanske har ngn annan orsak:)


Entreprenör
1 286 Inlägg
17 april 2012
#6
Jo. Man har normalt sett en större förbrukning med större hjul.
Större fälgar betyder oftast tyngre hjul totalt sett och dessutom bredare däck. Båda dessa är faktorer som gör att bilen drar märkbart mer bränsle.

// Niklas Johansson

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 april 2012
#7
Det har även stor betydelse vad man har för nåt från början. ett byte från 15" upp till 20 kommer ge betydligt större skillnad än ett byte från 19" till 20".

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

185 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#8
henke_99 skrev:
Det har även stor betydelse vad man har för nåt från början. ett byte från 15" upp till 20 kommer ge betydligt större skillnad än ett byte från 19" till 20".

givetvis, men att gå ner till 18", hade det gjort någon större skillnad?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 april 2012
#9
rich86 skrev:
henke_99 skrev:
Det har även stor betydelse vad man har för nåt från början. ett byte från 15" upp till 20 kommer ge betydligt större skillnad än ett byte från 19" till 20".

givetvis, men att gå ner till 18", hade det gjort någon större skillnad?

Det beror på hur bilen är konstruerad, en del har dåligt anpassade växellådor till motorns register eller snäv vridmomentskurva på motorn. Hamnar man lite utanför det optimala så kan det ge riktigt stora skillnader på förbrukningen. Så ja det kan göra stor skillnad.

När jag bytte från 29" vinterdäck upp till 33" sommardäck på bruksblazern så sjönk förbrukningen med 3 dl/mil... Sommardäcken har grövre mönster.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

781 Inlägg
18 april 2012
#10
Visst blir det tyngre o bredare.Kanske min färddator som ger knäppa siffror då.men märks inte när jag tankar heller.Den drar inte mer soppa.
Bättre komfort får du dock säkert:).Jag märker stor skillnad gentemot tidigare 18" o 19".Men inget störande,däremot på en bruksbil så kan det säkert vara avgörande.

Det är en smaksak,jag har alltid tyckt om o åka sänkt,fast o lite hårdare.Är man däremot van vid mjuka komfortabla bilar så kan skillnaden bli jobbig.


1 282 Inlägg
18 april 2012
#11
Jag märkte en stor skillnad när jag satte på sommardäck på min 740, förbrukningen har skjutit i taket.
Gick från 14" till 16", minns inte bredden på plåtisarna men 16"arna är iaf 215.


302 Inlägg
18 april 2012
#12
Smala däck och låg tum, och gärna mycket luft i däcken sänker förbrukningen.
Ju smalare ju billigare går bilen, enkelt förklarat.
För att få fälgarna att se störr ut än vad dem egentligen är så skulle jag satsa på ljusa fälgar, alltså inte svarta, då jag tycker det ser mindre ut.

Jag har 20" på min S80 och dem fälgarna har svart bana som standard, har nyligen lackat om dem till silvergrå, och dem ser nu störr ut wink
Senast redigerat av xciso (18 april 2012)

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

Jävel
2 018 Inlägg
18 april 2012
#13
Jag skulle tippa att kostnaden för att köpa nya däck och fälgar blir mer än vad du tjänar i slutändan.
Prova kör med högre däckstryck istället smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

667 Inlägg
18 april 2012
#14
gick från 15-19 Och inte lagt märke till att bensinförbrukningen gått upp och jag har stenkoll vid varje tankning smile Så då skall jag vara riktigt nöjd big_smile


185 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#15
Plankpojk skrev:
Jag skulle tippa att kostnaden för att köpa nya däck och fälgar blir mer än vad du tjänar i slutändan.
Prova kör med högre däckstryck istället smile

Jo, men sen e de kul att köpa nya grejer till bilen, de vet du väl? wink

Jag funderar starkt på att byta faktiskt. Ska försöka sälja 20" först. Kanske inte det enklaste.. smile

301 Inlägg
18 april 2012
#16
Jag hade satsat på riktigt lättvikts fälgar..
Inte för breda däck och även däck som har lågt rullmotstånd.

2 665 Inlägg
21 april 2012
#17
xciso skrev:
För att få fälgarna att se störr ut än vad dem egentligen är så skulle jag satsa på ljusa fälgar, alltså inte svarta, då jag tycker det ser mindre ut.

Jag tycker det är tvärtom, har man svarta fälgar ser man ju knappt hur stor fälgen är för allt är ju svart!

Med Osvart fälg ser man ju väldigt tydligt hur små fälgarna är.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!


Sök