3513
Sök

Ny kamrem är slapp b230..

124 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#1
ska starta min nyrenoverade motor i 945an idag och då när jag skulle montera den nya kamremmen så är den alldeles för slapp mellan kamdrevet och pumpdrevet. toppen är planad och har nya topplocksbultar som jag har dragit 125 nm så min fråga är om jag måste köpa ngn speciell kamrem?

Thedriftking
15 april 2012
#2
Hur mkt är den planad? Std rem funkar till 2mm ca

Har du ens spänt remmen med spännaren?

5 198 Inlägg
15 april 2012
#3
Sitter den rätt ?,, väldigt lätt att tänka fel ibland

124 Inlägg
15 april 2012
Trådstartare
#4
0,3mm är den planad.

jag vet inte riktigt hur märkningarna ska vara..

486 Inlägg
16 april 2012
#5
fråga moa yacco

ROCK ON!!!
KOLL IN MIN PROJEKT:
VW LUPO DEMO BIL GROUNDZERO: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287059

77 Inlägg
17 april 2012
#6
Markeringarna på vattenpumpen och vevaxelnhuben samt stiftet på kammen ska väl vara rakt upp? Finns markering på ventilkåpan för kammen om jag minns rätt.

Lågt, snabbt och brett
167 Inlägg
17 april 2012
#7
Är markeringar på alla drev, på kammen är det i framkant på en kugg och det ska stå mot märket i kåpan typ rakt upp, på aggregat axeln är det likadant men där har du märket ut till höger. Sen har du ett märke på vevaxeln också. Börja lägg på remmen på kammen och fortsätt medurs, sen spänner du remmen, drar vevaxeln 2 varv och kollar markeringarna igen och kollar så remmen är riktigt spänd.

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
22 april 2012
#8
Dra inte åt spännrullen helt innan du dragit runt motorn ett par varv för hand, sen kanske starta och låta den gå lite så borde det bli rätt, om du följt markeringarna på remmen är jag inte förvånad om remmen blivit slapp, så skippa det om du gjort så.



Sök