4218
Sök

Val av motorolja till en saab 9-3 Tid

68 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Tjenis! Har tankat i Castrol Edge helsyntet 0W-30 i bilen de senaste åren.

Där enbart oljan kostar när det är klart 857kr, detta är för mig på tok för mycket.

Satt då och kollade in alternativ och fann denna GM Dexos2 motorolja 5W-30 5L 395kr/5L
http://shop.speedparts.se/sv/prod/olja/ … 65557.html

Och även denna Helsyntetisk olja 5W-40 5L pris 465kr/5L
http://shop.speedparts.se/sv/prod/olja/ … so106.html

Hur otroligt stor skillnad är det mellan dessa oljor om vi tar exempel på GM oljan som kostar hälften av castrol oljan när jag ändå byter efter drygt 1000 mil ?

Mvh Joel

68 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Ingen som något gott att säga om dessa oljetyper gentemot castrols, bilen är som sagt en 06a.

537 Inlägg
22 april 2012
dexos 2 oljan används vid orginal service på saab, både bensin och diesel om jag inte minns fel. så det ska gå bra. smile

68 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
SAAB-Karlsson skrev:
dexos 2 oljan används vid orginal service på saab, både bensin och diesel om jag inte minns fel. så det ska gå bra. smile

Men vad är skillnaden mellan att det står 0W-30 och som dexos har 5W-30 ?

Då andra alternativet som var speedparts egen har 5W-40, vad säger dessa siffror om oljan, blir det fel om jag använt 30 tidigare och nu skulle köra på 40.

Blev lite rörigt nu hmm

537 Inlägg
22 april 2012
Jollen skrev:
SAAB-Karlsson skrev:

Men vad är skillnaden mellan att det står 0W-30 och som dexos har 5W-30 ?

Då andra alternativet som var speedparts egen har 5W-40, vad säger dessa siffror om oljan, blir det fel om jag använt 30 tidigare och nu skulle köra på 40.

Blev lite rörigt nu hmm

siffrorna är viskositetsbeteckning, altså hur tjock oljan är. högre siffror betyder tjockare olja typ. smile

68 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
siffrorna är viskositetsbeteckning, altså hur tjock oljan är. högre siffror betyder tjockare olja typ. smile

Nu kommer det väl låta så nybörjare, men det ska väl börjas i en ända wink

Då spelar det ingen roll vilken olja jag slår sålänge det är helsyntet ? Så att köra på dexos2 5W-30 fungerar alldeles utmärkt om jag ska göra ett oljebyte nu till veckan hmm

Eller gör jag bättre i för min bil att köra på den olja som kostar 70 kronor mer och har 40 som slutsiffra ?

537 Inlägg
22 april 2012
Jollen skrev:

Nu kommer det väl låta så nybörjare, men det ska väl börjas i en ända wink

Då spelar det ingen roll vilken olja jag slår sålänge det är helsyntet ? Så att köra på dexos2 5W-30 fungerar alldeles utmärkt om jag ska göra ett oljebyte nu till veckan hmm

Eller gör jag bättre i för min bil att köra på den olja som kostar 70 kronor mer och har 40 som slutsiffra ?

jag skulle nog ha köpt dexos2  5w-30 oljan, den kommer funka fint. sen kan du även kolla i instruktionsboken för där står det vilka viskositeter och kvaliteer som är rekomenderade för din motor smile

68 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Edit på denna: Boken säger Dieselmotor: SAE 0W-30, 5W-30, 0W-40 eller 5W-40

Med andra ord så duger dexos2 oljan som är 5W-30 alldeles utmärkt i dieselbilen smile

Mvh Joel
Senast redigerat av Jollen (22 april 2012)

537 Inlägg
22 april 2012
Jollen skrev:
Edit på denna: Boken säger Dieselmotor: SAE 0W-30, 5W-30, 0W-40 eller 5W-40

Med andra ord så duger dexos2 oljan som är 5W-30 alldeles utmärkt i dieselbilen smile

Mvh Joel

Precis, dexos2 kommer duga fint smile

Sök