Har en Volvo 740-91 som jag börjar ledsna ur totalt på! Ska försöka förklara det här på ett bra sätt..
När man startar bilen lyser den där lampan, då måste man gasa upp bilen till ca. 2000v för att den ska slockna och DÅ laddar generatorn.. Man måste göra samma sak varje gång man startar den!
För ca en vecka sen när jag startade bilen så slocknade inte lampan förrän vid 4000v, men så fort man släppte gasen tändes lampan igen.. Alltså laddade generatorn över 4000v. Bytte sån där laddningsregulator ( eller vad det heter ) Då slockna inte lampan alls!
Igår bytte jag hela generatorn.. Men samma sak fortfarande! Vad är felet? Snart är det skroten som gäller
Det skulle nog vara bra att veta om den där lysdioden är istället för ordinarie batterilampan (som kanske är trasig) eller om batterilampan fungerar. Om lysdioden har ersatt ordinarie lampan så finns kanske möjligheten att dioden har fel motstånd, vilket gör att generatorn inte kan ladda ordentligt. Då bör dioden bytas mot en 2 W lampa eller att ordinarie lampan fixas.