19 april 2012
Trådstartare
Hallå.
Jag har haft en jävla massa problem med bakaxlar nu på senaste, och nu är det dags för en ordentlig renovering av en axel (vi kallar den för primär).
Jag har kommit så långt att jag har tömt den primära axeln helt, utom pinjong.
Jag har dessutom en annan axel som donator. Denna med de utvändiga fästena bortkapat.
Donatoraxeln är även den tömt sånär som på pinjongen.
Donatorns diff ska användas i den primära axeln.
Den primäras diff ska skrotas.
Här är kruxet.
Den primäras pinjong är något lätt skadad. Små hack i dreven. Inget (i mina okunniga ögon) jätte allvarligt.
Vågar jag köra på det endå?
Det andra kruxet är som så att donatorns packbox läcker. Den pinjongen sitter dessutom med en 27mm mutter.
Den primäras packbox är hel och muttern är av storlek 30mm.
Går det att använda 27mm i den primära bakaxeln?
Hastighetskransen på donatordiffen (som ska användas i den primära) är av annan typ än den som satt i.
Donatordiffens krans är av sådan typ som ser ut som en stege.
Den primäras skot-diff's hastighetskrans är av ABS-typ. Alltså som ett drev.
Går det att flytta över ABS-kransen till donatordiffen?
Att tillägga är mer info om axlarna.
Primära bakaxeln (orörd)
3.54-utväxling, obromsad diff, ABS, Alu-lock.
Donator (orörd)
??-utväxling, obromsad, utan ABS, stållock.
Jag finner ingenstans om det är 1030 eller 1031 på någon av axlarna.
Jag har dock testmonterat donatordiffen i primäraxeln och den passar mot pinjongen utan glapp.
Detta är vad jag har att arbeta med. Vänligen kommentera inte att jag ska köpa en nu komplett eller köpa en riktig diff eller så. Jag ska göra detta. Hoppas bara på hjälp.
Tack
/Robino