3458
Sök

Volvo 740 GL - 88 Växlar omöjliga att få i när bilen är igång efter kopplingsbyte!

5 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
Tjena, bytte koppling (lamell och urtappningslager)

Har en m47 låda!

Men nu efter det är gjort så är växlarna omöjliga att få in, bilen måste vara avstängd, då går det att få i växlarna, och endast då! Har fått i växlarna någongång när bilen är igång med det är inte ofta, att tillägga också är att bilen i princip går av sig själv, när jag lägger i backen och håller ner koppling (oftast funkar det bara med backen) så går bilen av sig själv, dvs att när jag ska upp från mig (är en uppförsbacke för att åka från mig) lägger jag i backen, startar bilen, har nere koppling, och bilen driver bakåt, och det är rätt snabbt också, detta händer alltså utan att jag någonsin rör gasen. Men när jag har den bara på tomgång går inte varvtalet upp, så tror inte det har med gasvajern eller dylikt att göra

Tacksam för svar

MVH Synner
Senast redigerat av synner (21 oktober 2011)

57 Inlägg
21 oktober 2011
testat att lufta kopplingen ?smile

5 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
Det är vajer koppling ;/

1 915 Inlägg
22 oktober 2011
Sätte du lamellen åt rätt håll ?
Är det samma längd på gamla o nya urtrampningslagret ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

5 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
Lamellen är åt rätt håll, satte allt exakt som det var förut, utrampningslagret är samma längd som det gamla, i värsta fall får jag öppna upp allt igen och dubbelkolla att allt är rätt

1 915 Inlägg
22 oktober 2011
ok, testat spänna vajern ?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Bilplastreperatör
87 Inlägg
22 oktober 2011
Ska väl bara vara spänna vajern, hade liknande problem när jag bytte på min 740

5 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Spänt vajern, men håller fortfarande på!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 oktober 2011
synner skrev:
Lamellen är åt rätt håll, satte allt exakt som det var förut, utrampningslagret är samma längd som det gamla, i värsta fall får jag öppna upp allt igen och dubbelkolla att allt är rätt

Kan du ju inte gjort eftersom det felar..
Det är nått du har missat.
Om det inte hjälper att spänna vajern så är det bara till att börja riva ner det.
Gör om , gör rätt som det kallas hehe ! Lycka till smile

C H E V R O L E T <3

292 Inlägg
25 april 2012
WOHOO !! jag är inte ensam !!! *skämt o sido* det hände mig också för drygt 3 veckor sedan.. precis som du säger OMÖJLIGT att få i växel när den är på.. går bra när den är avstängd, detta hände mig när jag kom ut ur en rondell och skulle lägga i 3an vilket jag inte fick...

Sök