2141
Sök

Lägger licens på Rör nästa vecka, något jag behöver tänka på?

Meldem
4 137 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Tja !

Jag ska lägga licens på 5mm rör, svart. Med MMA/Pinne.

Har lite problem med hur jag ska stå.
Ena sidan på röret, så blir roten klockren.
Andra sidan blir ibland bra, och ibland mindre bra.  Ex, att det blir ett litet hål, för att jag inte ser ordentligt så jag inte kunnat stanna kvar lite längre för att fylla igen.

På ena sidan av röret ser jag smältan bra, medans på andra sidan. Så MÅSTE jag stå på så sätt att jag inte kan "släpa" pinnen lite. Eller jag kan ju det, men ser inte smäktan som sagt.

Har ganska stora problem med just detta. Snälla, ge mig tips om så finna smile Vill verkligen ha denna licens !

Har inte övat så jättelänge, vet ej hur länge, men nån månad är de nog. Dock bara 1½ vecka i 45gradersläget.

Tack på förhand ! MVH Andreas

533 Inlägg
25 april 2012
Har själv utbildat mig till svetsare på 111 (MMA) och 136 (MAG med rörtråd), dock inget av de på rör men... Om du är RIKTIGT jävlig, så skulle du ju kunna vända på röret och svetsa andra sidan. Kontrollanten står ju inte och kollar på bara dig. Under de två licenser jag tog, så kollade han inte alls, förutom när jag var klar med roten och sa till att han skulle kolla och godkänna den.
Sen kollade han ju såklart när jag var helt klar. Annars såg jag inte till honom smile

Om du vill att allt ska gå riktigt till, så kan du experimentera lite hur du står när du ska köra på sidan du inte riktigt ser. Har dessvärre inget riktigt konkret tips, då det är ganska individuellt på hur man står för att se bäst.

Meldem
4 137 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Slemrotta skrev:
Har själv utbildat mig till svetsare på 111 (MMA) och 136 (MAG med rörtråd), dock inget av de på rör men... Om du är RIKTIGT jävlig, så skulle du ju kunna vända på röret och svetsa andra sidan. Kontrollanten står ju inte och kollar på bara dig. Under de två licenser jag tog, så kollade han inte alls, förutom när jag var klar med roten och sa till att han skulle kolla och godkänna den.
Sen kollade han ju såklart när jag var helt klar. Annars såg jag inte till honom smile

Om du vill att allt ska gå riktigt till, så kan du experimentera lite hur du står när du ska köra på sidan du inte riktigt ser. Har dessvärre inget riktigt konkret tips, då det är ganska individuellt på hur man står för att se bäst.

Han markerar med penna osv, så det är inte ett alternativ tyvärr hmm Plus, att om jag skulle göra det, och sen kommer man ut på ett jobb, där det INTE går att vända på röret man ska svetsa. Då är man ju ganska screwed.. tongue

Jag har testat att svetsa med vänsterhanden, och det blev skapligt. Men jag har mycket mindre koll med vänsterhanden än högerhanden.

533 Inlägg
26 april 2012
Ja, nog är det krångligt med vänsterhanden, men det är något som är jävligt bra att kunna :-)

S-klass =)
295 Inlägg
27 april 2012
Nå bästa tipset är väl att skjuta upp uppkörningen tills du blir säker på köra tongue
men antar att de inte är något du kommer göra..
Testa köra vänstersida av röret med högerhand istället..typ backhand eller hur man ska förklara...

Sen hade jag nog inte kört upp en licens fören ja e säker, så man inte tar sig vatten över huvudet...
Själva licensen å köra upp är ju betydligt enklare å köra upp... Spänna upp röret i fin höjd å så...
Än att sen hamna på en licens plattsare någonstans trångt å jävligt där man inte ser nå.. så öva öva öva smile

Meldem
4 137 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
MB350se skrev:
Nå bästa tipset är väl att skjuta upp uppkörningen tills du blir säker på köra tongue
men antar att de inte är något du kommer göra..
Testa köra vänstersida av röret med högerhand istället..typ backhand eller hur man ska förklara...

Sen hade jag nog inte kört upp en licens fören ja e säker, så man inte tar sig vatten över huvudet...
Själva licensen å köra upp är ju betydligt enklare å köra upp... Spänna upp röret i fin höjd å så...
Än att sen hamna på en licens plattsare någonstans trångt å jävligt där man inte ser nå.. så öva öva öva smile

Nu kör jag med högerhanden på båda sidor av röret. Och det går mycket bättre nu.
Tar vatten över huvudet? Om man inte klarar det menar du? smile

Sök