3409
Sök

Svajjande smalbands lambdamätare

this shit's got to go
183 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Jag har ingen vidare koll och undrar om en smalbands lambdamätate skall svajja?

Man får inte va slö för då blir man dö

this shit's got to go
183 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
FLindgren skrev:
svajja?

Ja den svajar, gungar, fladdrar. kalla det vad du vill

Supraman
2 300 Inlägg
26 april 2012
Märke?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

this shit's got to go
183 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Märke?

Biltemas världsklass mätare

Forummoderator
26 361 Inlägg
27 april 2012
Säker på att den är 100 procentigt rätt inkopplad till att börja med?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

this shit's got to go
183 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Säker på att den är 100 procentigt rätt inkopplad till att börja med?

Ja ska kanske säga det att den går upp på rich när jag gasar fullt och går ner på lean när jag motorbromsar så den värkar ju funka så. men den svajar på tomgång och när jag håller jämn gas.

Så ja den borde vara 100% rätt inkopplad. Det är bara tre kablar så det är inte raketforskning.

Forummoderator
26 361 Inlägg
27 april 2012
Kan ju vara ett så kallat måndagsexemplar du har fått tag på också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

this shit's got to go
183 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Kan det inte vara att det är något annat som är lite knas, typ att någon tempgivare inte riktigt ger rätt signal till boxen så att lambdasonden för svårt att läsa av och därmed puttar på soppa i lite fel ordning? För jag tycker den är lite svajig på tomgången. sen är det min första rödblocks turbo så jag vet inte, dom kanske är lite svajig på tomgången med chip å lite sånt så kanske det stör?

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 april 2012
en smalbandslambda svajjar som fan, den ska gå från fett till lean typ 10 gånger på 5 sekunder. fullt normalt
de är därför man ska välja bredbandslambda när man trimmar för man får en som kan visa ett konstantsvärde.

1 397 Inlägg
27 april 2012
Skriver som föregående. Smalbandslambda är svajjiga då de inte har lika stort register som en bredbands. Smalbandslambdan är bra på att mäta lambda värde 1. Sen har den svårt att vara mera specifik förutom att den känner av om du är över eller under lambda 1. En bredbandslambda är mera specifik och kan visa väldigt noggranna mätvärden från typ lambda 0,75-1,20 (eller något)

Olika
907 Inlägg
27 april 2012
Är mätaren kopplad till befintlig lambdasond eller har du satt dit en extra sond?
Om den är kopplad till befintlig sond är risken stor att du satt bilens lambdareglering ur spel eftersom billiga mätare ofta har ganska lågohmig ingång som lastar ner ingången på motorstyrningen.

Mvh
Fredrik

41 Inlägg
27 april 2012
Precis som de säger så ska den svaja.

En smalbandslambda är bra på det sätt att du direkt kan se om nåt gått sönder som t.ex en LMM. Då lägger den sig på fett hela tiden.

When better cars are built, Buick will build them.

Herr
1 722 Inlägg
27 april 2012
Smalbandslambda, helt värdelöst, skaffa en bredband istället.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

this shit's got to go
183 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
fredriq skrev:
Är mätaren kopplad till befintlig lambdasond eller har du satt dit en extra sond?
Om den är kopplad till befintlig sond är risken stor att du satt bilens lambdareglering ur spel eftersom billiga mätare ofta har ganska lågohmig ingång som lastar ner ingången på motorstyrningen.

Den beter sej inget annorlunda efter jag monterade den. den har alltid vart lite huttrig på tomgången.

this shit's got to go
183 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
Och tack alla andra för svar. Min fråga är besvarad och jag är nöjd smile Och jag vet att en bredbandslambda är mycket bättre. det var mest för att få in nån mätare till och jag var lite nyfiken på dom mätarna. den var ju nästan gratis så, men det blir bredbandslambda i framtiden när jag tycker att pengarna räcker till en sån.

Sök