Det är en tung och avancerad bil det är en påverkan, annars är en enkelt utrustad 728i inte nämnvärt dyrare i drift än en 528i. Desto mer motor och utrustning exemplaret har desto mer potentiella felkällor finns och en större motor är lite dyrare i service (sex mot åtta eller tolv cylindrar till exempel).
Den "lilla" sexan monterad i motorrummet på E38 ger relativt mycket plats att arbeta i och den är även en enklare konstruktion än en V8. Prestandamässigt skiljer det inte särskilt mycket utan sexan duger lika bra i mina ögon, och nu menar jag inte att någon skall komma upp med effektsiffror som visar på vad det faktiskt skiljer mellan 728i och 740i det är jag medveten om. Men 7-serie är en stadig vagn där hög fart och acceleration inte märks så tydligt jämfört med exempelvis en liten småbil med mycket motor.
Är man inte intresserad av att mäta sig med andra vid rödljuset ger sexan 7-serien fullt tillräckliga prestanda sedan är det klart att dom flesta förmodligen valt en (ny?) V12 om dom varit ekonomisk oberoende istället för att köpa en E38. Och om inte prestanda är prioriterat ser jag inga andra fördelar med en åtta, sexan går minst lika mjukt och diskret den.
Senast redigerat av Rquired (29 april 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.