2883
Sök

Täppt vevhusventilation volvo 850 t5 -95

8 251 Inlägg
26 juni 2010
#21
Ska man göra det ordentliget och ta ner tråget så får man räkna på nån timme beroende på verktyg och vana.


210 Inlägg
27 juni 2010
#22
går att rengöra slangarna om man har nått långt att sätta på skruvdragare vajer med nått som fyller upp slangens inner diameter. men kör man hårt och så äre nog fan bäst att byta dom, gummi åldras ju de med :p


4 586 Inlägg
3 februari 2012
#23
Intressant tråd.

Har samma symtom fast mycket högt vevhustryck. vevhuset inkl alla slangar och även rengjort nere i tråget. När jag drar motorn till max så ser jag att jag har olja i öppna dumpen och i slangen som går till luftrör på turbo.

körde med 1.2 bar i ladd nu 0.9 verkar ha blivit något bättre efter det.

Turbon är helt ny renoverad för 20 mil sen.
Senast redigerat av jocke_gronberg (3 februari 2012)


119 Inlägg
29 april 2012
#24
jag håller på att byta motor i min 850 t5 R och på den "nya" motorn har de tamefan kapat ½-tumsslangen som ska ta vevhusgaser från oljefällan till turbons insug! klyftiga killar... resultatet är en totalt nersölad framsida på motorn...
jag söker på mekonomen, adbildelar och bds hemsidor men ingenstans hittar jag de delar jag behöver för detta... sad
någon som har erfarenhet av detta som vet en ungefär totalkostnad för ny oljefälla, nya slangar, insugspackning osv?
Senast redigerat av perorust (29 april 2012)

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
29 april 2012
#25
perorust skrev:
jag håller på att byta motor i min 850 t5 R och på den "nya" motorn har de tamefan kapat ½-tumsslangen som ska ta vevhusgaser från oljefällan till turbons insug! klyftiga killar... resultatet är en totalt nersölad framsida på motorn...
jag söker på mekonomen, adbildelar och bds hemsidor men ingenstans hittar jag de delar jag behöver för detta... sad
någon som har erfarenhet av detta som vet en ungefär totalkostnad för ny oljefälla, nya slangar, insugspackning osv?

det är väl bara volvo som har det


119 Inlägg
29 april 2012
#26
stärkt av inläggen här gick jag ut och plockade bort insuget och oljefällan på min bytesmotor och den var full av göja. gick fint att tvätta ur den med bensin.
men däremot verkar det som att det nedre, lilla hålet i motorblocket är bom tätt. jag har blåst, tvättat, rensat med en 8mm wire och härjat, men det finns ingen ventilation mellan hålet och vevhuset. inte ens kompressorns 7 kilos tryck lyckades trycka ut skiten...
vad göra?
ta ner tråget känns jobbigt just nu. kan man borra eller något sådant?

apropå ½-tums slangen som ska leda vevhusgaserna från oljefällan till turbons insugssida, så tror jag att jag kommer försöka bocka till ett stålrör istället för ett nytt i plast...
Senast redigerat av perorust (29 april 2012)

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

119 Inlägg
30 april 2012
#27
succé!
efter att ha låtit lite bensin stå i hålet i ett dygn och sen tvingat ner en 5mm nylonslang och blåst med tryckluft, så kom jag igenom! fria luftvägar: check!
återmonterade oljefällan och tillverkade ett nytt rör för återförsel av vevhusgaser till insugning av ett 12mm kopparrör och är riktigt nöjd. (känns inte som att nylonslang är riktigt bra...)
insuget återmonterat och vi håller tummarna. smile
Senast redigerat av perorust (30 april 2012)

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...


Sök