3607
Sök

Kylarcement Volvo 940 GL 91

186 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#1
Så nu har jag fått dit nya toppackingen samt hällt i Kylarcement för att det rann kylarvätska från toppen, har fått lånat en avgas mätare av en polare och kollat avgaserna, innan vi använde Kylarcement så rök den vitt som bara fan och då stod avgasmätaren på 1-2% på röda sträcket.
Sedan så hällde vi i Kylarcement samt varva upp den i högre varv i 15min.
Då stod värdena på ca 0.1-0.2% då tänkte ja fan va gött!!
Så väntade jag i tre dagar tappade ur medlet samt gjorde rent hela kylarsystemet, jag blev osäker på om man skulle köra med de medlet i i några mil innan man bytte till vanligt kylar vatten?!

Bytte olja och oljefilter idag också!
Så skulle jag testa med avgasmätaren idag så så var värderna på avgaserna ca 1-2%, 1% vid tomgång och 2% vid varvning av motorn. Har fyllt på med E85 också 8 liter, fast värderna blev fortfarande 1-2%!!

Har jag gjort fel med Kylarcementet?


http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1612614

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1612615



Asså jag skulle ha kört med de några mil till.

Ps, bilen rycker inte så mycket längre.

Mvh pistol!
Senast redigerat av pistol (28 april 2012)


5 089 Inlägg
28 april 2012
#2
Har man bytt topplockspackningen ska det ju inte direkt rinna vatten ut från toppen efteråt... Kanske åtgärda det problemet istället för att behöva använda kylarcement?

\Lindgren

186 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
#3
Läcker inte längre..


Ubåtsingenjör
7 323 Inlägg
28 april 2012
#4
kylarcement sätter igen kylkanaler och allt annat ... stoppar flödet, ganska stor risk att allt blir pannkaka sen


186 Inlägg
309 Inlägg
1 maj 2012
#6
står det ingenstans på den vad den mäter? tex  co, co2, noxx, o2

dina värden ska vara:

co tomgång  0,5 vol%
hc 100 ppm
co2 tomgång 14,5-16 vol%
o2 tomgång 0,1-0,5 vol%

förhöjt varvtal (2400-2600 rpm)  co 0,3 vol%
Senast redigerat av jonas_ahman (1 maj 2012)

Läser och släcker felkoder. pm för info

Lastbilsmekaniker
5 229 Inlägg
1 maj 2012
#7
Kan ju vara en givare eller något annat som är felet eller så förbränner den för mycket motorolja.


Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
1 maj 2012
#8
jonas_ahman skrev:
står det ingenstans på den vad den mäter? tex  co, co2, noxx, o2

dina värden ska vara:

co tomgång  0,5 vol%
hc 100 ppm
co2 tomgång 14,5-16 vol%
o2 tomgång 0,1-0,5 vol%

förhöjt varvtal (2400-2600 rpm)  co 0,3 vol%

dom ska inte vara det dom får högst vara det ;-)


en sån där mätare är rätt värdelöst då den inte avslöjar ett skit förutom vad co halten är

säg att man har lambda värde på 0.9 så är det knappast konstigt att co halten är hög så att säga

så man måste veta vad man ska kolla efter genom att ha
både

co halt
co2500
hc
och lambda värdet

skulle nog kunna fixa så du kunde mäta upp bilen i karlskoga med mätare
men det är inte helt gratis
skicka ett pm om det är intresant så kan jag kolla med dom
polarn driver en bilverkstad i karlskoga och där har dom sån mätare

Kör fort så hinner inget hända...

186 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#9
olja bränner den nog inte, för jag ser inga blåa avgaser.
Min tomgång är verkligen konstig den sviktar mellan 700-500 hela tiden, vad kan felet vara?

Btw hitta några underligga sladdar som inte var inkopplade någonstans.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1616847

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1616843
Senast redigerat av pistol (1 maj 2012)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 maj 2012
#10
bild nr 2 är väll en kallstartsspridare iaf.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

186 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#11
är de någon viktig sladd?


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 maj 2012
#12
Det är inte en modellbil, den ska komma färdigmonterad, så varför inte sätta tbx den? tongue
Viktig och viktig, det är precis som det låter, en extra spridare som ska ge mer soppa när den är kall. Kommer ha det väldigt svårt att starta på vintern iaf.

Men det låter ju ändå som du gjort världens ful-lagning.
Den rök vitt som attans förut och läckte vatten ifrån toppen. Vilket skulle kunna vara en rejält blåst topppackning, Och du lagade det med KYLARCEMENT.
Om vatten kom in i cylindern ifrån början (den vita röken) så kan du nog ge dej fan på att den mysiga geggan du hällde i kylarn oxå kom in.

Bara att hålla tummarna att det inte blivigt några skador
Senast redigerat av LeafBox (1 maj 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Forummoderator
26 364 Inlägg
1 maj 2012
#13
Frågan jag ställer mig är; vart fick du ifrån att du skulle laga - vad nu skadan var för nåt - med kylarcement?
Behövdes bara toppackningsbyte så behövdes det ju inget cement..?

Hade bilen kokat innan bytet av packningen eller vad hände?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

186 Inlägg
2 maj 2012
Trådstartare
#14
skit sak samma, har en aning om att katten har gett upp nu också, de låter som de läcker avgaser samt att det rasslar under bilen, har kollat hela avgas systemet och svetsa alla små hål dock inte många.
Har kollat systemet ett X antal gånger för de låter som de läcker precis vid katten.

Så måste nog helst byta den med innan bes..


KHRacing
2 maj 2012
#15
CHEEVA skrev:
kylarcement sätter igen kylkanaler och allt annat ... stoppar flödet
ganska stor risk att allt blir pannkaka sen

Beror lite på  vad för fordon med, jag har själv hällt i 4 st av biltemas gula
flaskor i min Civic.. men inte fasen hjälpte det, så igår åkte toppen av för planing


Sök