2698
Sök

Hjullager till Släpvagn/Trailer. Hur hittar jag rätt?

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
Go Kväll.

Jag har en båttrailer som skulle behöva nya hjullager.

Hur vet jag vad jag behöver? Jag ska köpa lager själv och sen lämnar jag bort jobbet till en som fixar hemma.

Googlat och sökt men inte hittat något vettigt.

Trailern är "Trailergruppen 1003"

Jag kan för övrigt noll och ingenting om lager och lagerbyte men gissar på att det är standardgrejor som passar till många fler modeller och annat också bara man vet dimensioner?

Får väl ringa till någon släpvagnsservice om ingen här sitter inne med värdefull kunskap.

mvh

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
1 maj 2012
Mekonomen?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
marwin_of_sweden skrev:
Mekonomen?

Ska höra med dem också. Första försöket får bli till släpservice, sen mekonomen. Fick inga träffar på mekonomens hemsida när man knappar in regnummer på släpet. Det är väl bara bilar som funkar där iaf.

Glömde bort att skriva att det är en Fogelstavagn och benämningen på ramen är "Trailergruppen 1003"

Är det olika lager beroende på lastvikten eller är det bara dimensioner man behöver pricka rätt på? smile

Mazda Über Alles
121 Inlägg
1 maj 2012
transport-trading http://www.transport-trading.se/?action=welcome brukar vara experter på allt till släp kolla om man kan köpa direkt ifrån dom eller om dom har någon återförsäljare i din närhet

snart på en väg nära dig

Fisketokig
2 997 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
fred89 skrev:
transport-trading http://www.transport-trading.se/?action=welcome brukar vara experter på allt till släp kolla om man kan köpa direkt ifrån dom eller om dom har någon återförsäljare i din närhet

Lyfter på hatten och tackar. De verkar kunna det där med släp å reservdelar smile

1 867 Inlägg
1 maj 2012
Mekonomen fixar, från  www.valeryd.se eller tiidigare nämnda transport trading. Smit in i närmsta butik och fråga.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
2 maj 2012
Alternativt hör med Mårtensson mitt emot Volvo Personbilar. Dom har släpvagnsservice bland annat. smile

Ont om hästkrafter är det gott om.

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Sqweebz skrev:
Alternativt hör med Mårtensson mitt emot Volvo Personbilar. Dom har släpvagnsservice bland annat. smile

Kollade med dem först. Väldigt dyra men de visste vilket lager det var. Mekonomen kunde inte svara då det fanns flera möjliga.

Får väl demontera hemma och dubbelkolla så man inte åker iväg med fel lager.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
4 maj 2012
Om du vill kan jag kolla med chefen vart man köper lager lämpligast och bäst i stan. Han känner ju hela söderhamn den där bärgarräven. smile

270 Inlägg
4 maj 2012
om de är en rätt så ny vagn så kan du säkert hitta något sorts typnr på axeln. om de är ett obromsat brukar man få plocka isär och kolla. sen är de bara att höra med folk som säljer släpdelar.
Mvh Johan

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Sqweebz skrev:
Om du vill kan jag kolla med chefen vart man köper lager lämpligast och bäst i stan. Han känner ju hela söderhamn den där bärgarräven. smile

Skadar ju inte smile

Dock är det oklart om det blir vattenavvisande lager eller inte. Många säger att man ska ha vanliga lager för att vatten ska komma ut lättare när det väl kommer in (Sötvatten då)

Andra förespråkar bara vattenavvisande/täta lager.

Vanligt lager går på ett par hundra. Sen har de ett waterproof XXl premium deluxe ultra mega hyper protection maximum limited edition-lager för en halv förmögenhet till.

Vagnen är från 1997 men i väldigt bra skick annars. Det räckte iaf med att mäta måttet på skyddskåpan, resten fanns via regnummer.

Skandal att det tar 2 veckor att fixa vagnen, har iofs inte alls tid men det känns som att man är på gång iaf genom att reka läget smile Haha.
Senast redigerat av Martin 9-3 (7 maj 2012)

Sothora <3
1 201 Inlägg
7 maj 2012
Enklast hade vart o rivit vagnen, och kolla upp lagernummre, sedan inhandlat lagret på typ swedol eller om ni har någon motsvarighet där nere.)

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
8 maj 2012
Martin; gief me ze storlek på lagret så ska ja kolla med chefen.

Fetta lagret ordentligt så ska det väl klara alla vatten, alternativt ge mer fett 2 ggr/år.. höst - vår typ.. Dumt att slänga ut en mindre förmögenhet på ett sketet lager egentligen.

Sök